Full version: Jerikos Ros
mojan
Just hemkomen från Frankrike. Jag ville ha någon växt med mig men antingen var det sånt vi har här typ cyklamen eller jättestora olivträd odyl. Sen hittade jag "Jerikos Ros", en liten torr, smulig bladboll som man skulle sätta i lite vatten och så grönskade den och växte till sig. Tydligen finns det en äkta men detta var den falska vid namn Selaginella Lepidophylla. Jag tycker i alla fall det ska bli jättespännande med men min "Ros från Paris". Någon som har erfarenheter och tips? rose.gif
karjo
Jag har en sån! Nu var det ett tag sen jag hade den framme, den ligger torr i skåpet. Jag tror att jag ska ta fram och testa! smile.gif
Lady Hamilton
Jag har 2 st och har haft dem ute i dammen, jag har en liten "plastbalje damm" med olika nivåer och en liten fontän. De trivdes väldigt bra i den. Och nu har jag dem torra inne. Ev. tänker jag lägga fram dem som dekoration till Jul
bahia1
Å va roligt en sådan hade vi hemma när jag va liten. Visste inte att dom fanns att köpa. Minns när mamma stoppade den i vattnet och den slog ut. Vet någon var man kan köpa dom.
Hälsningar
Bahia/Lena
mojan
Vilken bra idé! En juldekoration! santa.gif
anna_rispan
Vad är det här för nåt?? Har ni nån bild? Låter som trolleri!
MariaS
Kommer också ihåg dessa "rosor" sen jag var barn. Jag tror det var morfar som kom hem med en sån.
Jag har nyligen sett såna till försäljning här på nätet, men kommer inte riktigt ihåg var... g.gif
mojan
Efter en dag i vatten har det det bruna "rufset" börjat resa sig och visa lite grön färg. Jag tappade min kamera på resan så den funkar inte längre. -cry-.gif Jag måste låna en kamera så jag kan fota, jag tycker själv detta är jättespännande. Återkommer med bilder när jag fått fatt i en kamera.
anx
Min farmor hade en Jerichos ros som hon alltid lade i vatten när vi kom hem till henne och den slog ut, sedan fick den torka igen. Hon berättade om hur dessa rosor blåste omkring i öknen i flera år för att slå ut när det regnade. Som en liten flicka tyckte jag det var sååå spännande, tyvärr smulade den sönder med åren och blev slängd.

Hoppas nån kan få riktigt fina minnen från din ros också
Fera
Hej, jag köpte en sådan på en mässa, jag tror det var på Älvsjömässan i våras. Kostade? ja, kanske 30 kr. Jag blev glad för det var länge sedan jag såg en sådan "ros". I söndags gav jag bort den till mitt barnbarn, 4 år och odlingsintesserad.
Limeblossom
Det låter som en rolig växt att prova men för mig är en Jeriko ros något helt annat så jag flinar varje gång någon skriver om den. Jaja...jag har väl fånig humor men ändå wink.gif En Jeriko ros för mig är en tatuerad ros med en annan slags blomma skickligt dold inuti.
andi
Om ni fortfarande letar kolla här:
http://www.ekoexpressen.se/Jerichos-Ros---26.html
Rosmarin
En annan tråd med liknande diskussion: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=79938
Monaxe
Har 2 stycken Jeriko rosor som ligger som torra bollar nånstans. Dom är facinerande att titta på när dom suger i sej vatten och burjar grönska!.
Nån skrev att hon hade den i dammen? Fungerar det? Måste prova till sommaren....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon