Full version: Anna NV Uppsala!
Citrona
Kollade i ditt album med rosa pimpineller. Jättefina rosor, Frühlingsduft gillade jag mycket! Tyck inte jag är helt pucko nu, men pimpineller, blommar de tidigt och bara en gång?? Jag skulle vilja ha några tidigt blommande rosor hos mig. Fast Stanwell P hade jag ju i min förra trädgård, den blommade länge vill jag minnas? Gillade dock inte växtsättet hos SP, spretigt och grenarna lade sig på marken thumbdown.gif

Nästa sommar vill jag åka till Löta när pimpinellerna blommar!
Anna NV Uppsala
Hej Citrona!
Bäst jag länkar till pimpinellalbumet här också... lite ohyfsat att snylta på Odlas album och sen bara visa på AoT. Men jag försöker ju babbla och surra där en del för att det inte ska tystna alldeles, men det börjar bli lite tomt och tråkigt nu. Här kommer pimpinellerna!

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1509

Och pimpineller är tidiga, och de flesta blommar bara en gång. Toppenrosor för tidig blomning och de flesta även för fina täta buskar som ofta har fin höstfärg och granna nypon. Blir de för yviga friserar man med häcksaxen...
Några av dem remonterar. Stanwell P är ju i en klass för sig. Suzanne remonterar rätt ofta. Staffa någon enstaka gång.

Mmmm fler pimpineller ska det bli!

Glömde kommentera SP. Jag tycker det blir en fin tät buske om den får stå i solen och får smaskig jord. Den är en riktig gottegris tycker jag. Annars blir den risig.
Citrona
Ååhhh.... Staffa...... 000.gif

Och SP... I mitt förra trädgårdsliv hade jag inget hum alls, den stackaren stod iofs soligt, men hade förmodligen för det första en alldeles för liten grop, för det andra fick han aldrig nån mat, för det tredje växte gräsmattan in och täckte marken under honom. Nu vet jag bättre, kanske skall prova igen. Men Frühlingsduft och Staffa står redan på listan!!! Faktum är att jag börjar piggna till lite igen, har känt mig helt under isen ett tag och gett upp allt vad trädgård heter. Men det är ju milda härliga dagar fortfarande och man har en hel del att pyssla med om man bara tar sig i kragen.

(Vad HIMLA bra det är att man kan kryssa i om man vill ha mail vid svar!)
noranettan
Jag vet inte om det är en väderfråga i år eller....men ovanligt många av mina pimpineller har remonterat. Single Cherry, Staffa, Poppius, Karl Foerster, Frühlingsmorgen, Maigold, Aïcha, Stanwell Perpetual.....de jag först kommer att tänka på, men det är fler. Jo, jag vet, några av dom brukar blomma om.....
rolleyes.gif Anette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon