Sommartorparn
Jag har en Julkaktus (eller liknande) som ser frisk ut, men släpper sina grenar i stora sjok.
Vad kan det vara för fel?
Har hänt likande en gång med en påskkaktus som jag hade haft i 15 år, plötsligt släppte den alla sina grenar och snart var det ingenting kvar....
Den som jag nu har problem med har jag haft i ett år. Mitt mål var att den skulle bli jättestor o jättegammal, men ack nej......
igl
för mycket vatten kan vara en anledning. Sätt så ljust du kan också. Ta sticklingar och sätt om det skulle gå åt pipsvängen med plantan.
mvh
inger
Christer i Falköping
Tror också det är en kombination av för lite ljus och alldeles för mycket vatten.
Christer.
Sommartorparn
Jag har haft den ute hela sommaren utan tillsyn. I o för sig så har det varit en regnig sommar, men periodvis har den nog varit torr också. Det var när jag tog in den för ett par veckor sedan som den började släppa grenar.

Förra gången jag blev av med en bladkaktus på samma sätt var efter att jag hade gett den en lång torrperiod. Hade läst någonstans att den ville ha en torrperiod för att blomma, så jag lät bli att vattna i ett par månader, sedan blommade den men började samtidigt släppa grenarna...... och det blev slutet. -cry-.gif
lissa
Den protesterar förmodligen mot att flyttas från ett liv ute till ett helt annat klimat inomhus. Många växter gillar inte att bli flyttade öht, och den här förändringen blev kanske alldeles för brysk..om det är anledningen så kan du nog ine göra så mycket mer än att sköta den som vanligt och hoppas på att den klarar ombytet.Jag skulle nog också ta sticklingar som iql säger...Hoppas den tar sig smile.gif
Sommartorparn
Det blir nog att köpa en ny. Det är ju säsong nu och så får man en som garanterat blommar. Hur ska jag göra för att den ska trivas o bli långlivad? Ingen utomhusvistelse? Torrperiod eller inte? Mycket el lite ljus?
Fenja
Den repar sig Sommartorparn, inte kasta!! Kruka om i en större kruka och vattna lite försiktigare så kommer det nytt snabbt på den. Ha dem gärna utomhus i halvskugga på sommaren gödselvattna hela säsongen och låt den stå ute så att de nära nog blir frostnupna så kommer knopparna som på beställning. Ett annat sätt är att trycka upp dem mot ett kallt fönster så sätter de knopp på den sidan sedan är det bara att vända den andra sidan mot rutan så kommer knopp där med. Jag har mina i fönstren utan extraljus.
Mvh
Fenja
lissa
Oj, det var intressant, dom vill alltså ha lite kallt för att sätta knopp...om man då har dom ute tills dess, reagerar dom inte dåligt på att en snabb temperatrskillnad?
Ponsetian gillar ju ine alls snabba byten, och några andra , som jag inte kommer på nu så klart, tål inte heller bryskt temp fall.. g.gif
pejori
men hallå!!!! Falska spinnkvalster
Skadebild
Hur skadan ser ut varierar beroende på växtslag. På t ex jul-, november- eller påskkaktusar faller de bladlikt avdelade grenarna (phyllocladierna) av, medan det bildas en korkaktig beläggning på andra kaktusar. Orkidéer får bruna insjunkna fläckar på bladen. Intorkade bladkanter och helt bruna blad förekommer också. Falska spinnkvalster spinner ingen vävnad.

Bekämpning
Falska spinn är mycket svårbekämpade och i hemmet bör man kasta en angripen växt. Har växten ett högt affektionsvärde, spara då ett litet skott som noga behandlas med såpspritlösning 3-4 gånger med en veckas mellanrum.

Sommartorparn
Oj! g.gif
Hur vet man vilket som är vilket?
Jag kan precisera att grenarna inte har några fläckar eller sånt. Ser däremot ut som att den ruttnar nerifrån.

Ni andra, brukar ni också ha era bladkaktusar utomhus?
pejori
jag har alla mina ute varje sommar tummenupp.gif
dom trivs med det, men måste avlusas när dom tas in....både mot spinn, bladlöss och ullöss så jag kör provado plus över lag på dom för säkerhets skull tummenupp.gif
Fenja
Jag har aldrig behandlat mina mot ohyra efter utevistelse... jag kanske bara har tur? Lissa det verkar som om schlumbergior och epiphyllum i alla fall trivs med utevistelse och en riktig kylknäpp för att sätta knopp. Mina blommar varje år minst en gång.
Mvh
Fenja
pejori
som sagt var...för säkerhets skull..... tummenupp.gif
i år var det två som hade fått bladlöss.
i fjol var det ullöss som grasserade ranting.gif
däremot påsk och julkaktusarna klarar sig från ohyra...där är det sniglarna som är den största faran
lissa
Jag har alltid haft mina ute, men tar in dom innan temperaturskillnaden blir för kraftig=när jag sätter på värmen lite..men i år fick dom stanna inne, och har INTE blommat...dom slängs nog ut i vår..
Men det som har gjort mig väldigt orolig är beskrivningen av falsk spinn sad.gif En fetbladig hade en korkbeläggning som jag skrapade av, för jag trodde att det var sköldlöss. Efter skrapningen fortsatte den att växa som vanligt...men ett av bladen fick bruna fläckar på ett blad, jag trodde det hade med vätan att göra efter störtregvnet vi hade. Den står ute mitt bland alla mina kaktusar.. Hjälp..vad händer om jag låter den vara?? Kan den fortsätta att växa som vanligt trost falskt spinn?? för jag älskar just den fetbladiga [attachment=9261:IMG_0200.JPG] man ser en liten brun fläck i bladtoppen på den längst till höger. Korkbeläggningen syns inte men den var där dör "stammen" delar sig= just där den är smalast. När man klickar på bilden så syns fläcken väldigt bra...vad tror ni ???
pejori
det ser mera ut som en vatten/solskada.
så får mina unga blad, när det ligger en vattendroppe på och solen steker den.
falska spinn ser inte ut så tummenupp.gif
lissa
Tack för dom orden. .. Jag blev faktiskt verfkligen rädd, för jag tyckte att alla symptom du beskrev passade in, men då kan jag ju slappna av igen yahoo.gif
Svante i Säve
CITAT (lissa @ 07-11-2007, 03:41) *
Jag har alltid haft mina ute, men tar in dom innan temperaturskillnaden blir för kraftig=när jag sätter på värmen lite..men i år fick dom stanna inne, och har INTE blommat...dom slängs nog ut i vår..
Men det som har gjort mig väldigt orolig är beskrivningen av falsk spinn sad.gif En fetbladig hade en korkbeläggning som jag skrapade av, för jag trodde att det var sköldlöss. Efter skrapningen fortsatte den att växa som vanligt...men ett av bladen fick bruna fläckar på ett blad, jag trodde det hade med vätan att göra efter störtregvnet vi hade. Den står ute mitt bland alla mina kaktusar.. Hjälp..vad händer om jag låter den vara?? Kan den fortsätta att växa som vanligt trost falskt spinn?? för jag älskar just den fetbladiga [attachment=9261:IMG_0200.JPG] man ser en liten brun fläck i bladtoppen på den längst till höger. Korkbeläggningen syns inte men den var där dör "stammen" delar sig= just där den är smalast. När man klickar på bilden så syns fläcken väldigt bra...vad tror ni ???

Det är inte spinn utan snara en lätt solskada eller ett lokalt angrepp av någon insekt. Frisk och fin planta av Epiphyllum oxypetalhum. Kallas populärt även nattens prinsessa.
/Svante
lissa
Hej och tack Svante, nu fick jag ett efternamn på min fetbladiga samtidigt som en lättnad över att den inte har en svår sjukdom . Den har stort affektionsvärde, för en tjej i mitt spanska forum skickade mig bladet som är lite runt, samtidigt med ett annat som från början såg ut lite som en platt julgran....
FInns det någon speciell anledning till att den kallas nattens prinsessa ?? Kommer den kanske att få underbara blommor som öppnar sig på natten ????
Kee
Det finns två arter, en nattens prinsessa och en nattens drottning, såvitt jag förstått får prinsessan blommor tidigare än drottningen medan drottningen luktar mer. De ska tydligen ha en alldeles underbar lukt som ska vara ngt i stil "du måste uppleva det för att förstå" och blommorna blommar bara en enda natt. Om du söker info i ämnet skola du finna!

Jag har själv en drottning som jag fick som stickling för några månader sedan, den växer rätt långsamt, som sig bör för kaktusar gissar jag(?), men har faktiskt skjutit några nya skott. Tror man brukar säga att drottningen inte blommar förrän det tredje året, men att sticklingen kan blomma tidigare, ska bli grymt kul att se vad som händer i sommar, hur mycket den växer och när blommor kan vara att vänta. Min står i söderfönster och jag funderar på om man kan ställa ut den på balkongen utanför fönstret på sommaren?
kira
Jag har råkat ut för samma att de släpper hela grenar,antog att det var för mycket vatten.Mina får stå ute från ca maj till september alltså rätt så kyligt om nätterna,nu har dom en massa knoppar.
Glömde att skriva ,upphörde ett tag med vattning o det ordnade sig med "släppet".
lissa
Kee, tack för förklaringen, jag visste inte ens att den blommade, men det var ju lite dumt trott, för dom flesta växterna blommar väl på ett eller annat sätt. Det ska bli spännande att se vad som händer, och jag ska absolut läsa mig till lite mer nu när jag har fått ett namn att leta på tummenupp.gif
Kira, Jag har min (a) ute året runt, men det berättade jag ju redan Just nu så har den ena faktiskt fått lite gulaktigt , och har tappat några bladbitar, och i fjol fick dom bara några enstaka blommor ( underbart vackra) men jag får nog leta upp en plats för dom till nästa år. Det blir inte lätt för dom är faktiskt rätt stora. Jag ade dom i albumet här, men nu håller jag på att ordna ett i Picasa där jag tänker sätta in dom månadsvis för att man ska kunna följa upp dom
thanks.gif för er hjälp
evaskp
Det vanligaste är att jorden är blöt för länge. den vill gärna ha grov jord så att den är luftig. När man köper dem så står de ofta o torv. Plantera om direkt, eller efter blomningen om det är så. Rötterna kommer att kvävas med tiden. Det gäller alla suckulenter. Det går bra några år men sen plötsligt så märker man att något är galet. Det är inte ovanligt att det inte finns några levande rötter kvar. Gör rent, ta bort alla torra rötter. om det är öppna sår så måste den få torka först. Sen sätt den på så jord. Duscha lite då ock då. Så länge den inte har rötter kan den inte suga vatten. Ingen vattning för än den rotat sig, och de märks tydligt. Den bör stå skuggigt men ljust tills den får rötter och kommer igång. Får den för mycket sol så blir den röd, solbränd som vi, det är en skada som den måste ta hand om men har fullt upp med att bilda rötter.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon