Annelie
Jag tänkte att jag skulle ta tillvara på frön från de plantor jag haft så vackert blommande hos mig i år - men var i all sin dar gömmer sig de små fröna?? blink.gif

Sitter de i den lilla kapseln som blomman sitter fast i? Dem har jag öppnat och funnit en mängd pyttepyttesmå alldeles genomskinliga små runda korn - är det fröna det?

Jag kommer ihåg att fröna var pyttesmå - men de var brunsvarta i färgen! Ska man ta ut dem och låta dem torka, eller ska de sitta kvar på plantan och torka... eller är det inte ens frön?! huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de där pyttesmå kornen i kapseln där blomman satt är fröna, låt kapslarna sitta kvar tills de blir lite bruna och skörda sedan fröna då brukar de vara mogna. Det kan finnas hundratals frön i en kapsel. Är fröna genomskinliga är de definitivt inte mogna att skördas.

Är det F1 sorter du har så brukar inte fröavkomman bli riktigt lik plantan man tog fröna ifrån men det kan vara kul ändå att testa så egna sorter. Fröna verkar vara mycket livskraftiga det är nog 4år sedan jag hade tobak men i år hittar jag små tobaksplantor på många ställen i trädgården så det måste ha funnits i jorden och när jag grävt runt har nog några frön kommit upp i ljuset (tobaksfrön är ljusgroende).
Annelie
Tack Åsa!

Då väntar jag alltså tills kapslarna torkat lite. Tanken slog mig att det är märkligt att fröna kostar så mycket som de gör när man kan få ut tusentals nya frön på en enda planta...

Men det slipper jag betala nästa år i alla fall rolleyes.gif
Järfälla
Det Åsa sa lät ju lovande. Då kan man alltså ta fröna och placera ut dem där man vill ha plantor nästa år (om man ser till att de får ljus)? Men de kanske inte hinner blomma förresten?!
AnnaL
CITAT (Järfälla @ 02-08-2003, 19:36)
Det Åsa sa lät ju lovande. Då kan man alltså ta fröna och placera ut dem där man vill ha plantor nästa år (om man ser till att de får ljus)? Men de kanske inte hinner blomma förresten?!

Jag har narcisstobak lite överallt i min trädgård, både självsådd och frösådd. På våren när det är dags för frösådd törs jag aldrig lita på att tobaken ska ha klarat av att fröa av sig men i mitten på juni brukar plantorna börja dyka upp, framförallt nära husväggen, kanske behöver de ha det lite torrt om vintern. Den självsådda blommar något senare än den frösådda men det är inte alltför stor skillnad. Nu i början av augusti går det inte att se någon skillnad i blomning.
Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon