del_21
Hej
Tänkte bara berätta att era tips om hur man får en brudorkide att blomma om funkade väldigt bra. Jag kastade ut dom på balkongen i skuggan, gav dom inget (nästan) vatten och när det blev för kallt ute slängde jag in dom i ett hörn bakom soffan. Alla tre har fått nya stänglar.
Jag har två nya frågor, kanske ni kan hjälpa mig med det också?

En hoya bella som växer jättefint och hela tiden får nya blomställningar. När blomställningarna har vuxit halvvägs gulnar dom och trillar av.

En amazonliljelök med tre blad som inte tar sig. På ett par månader är det enda som har hänt att två tjocka rötter har letat sig ut ur hålet på krukan
anna_rispan
Hur varmt tål en orkide om man ska ha den på balkongen?
del_21
Min balkong var åt söder, men blomman stod på betonggolvet i skugga
Alis
Ang. amazonlilja..
Du får ha tålamod, jag har en lök som haft 3 blad läääänge, inget har hänt.. Planterade om löken, lät den torka upp rejält och gav sedan mkt vatten, vet du vad som hänt nu?
Jo nu har den fått 3 nya blad och en blomstängel på bara 2 veckor.. löken är ca 3 år gammal, så man får ha lite tålamod med denna vackra växt .
Den börjar nog producera bäbislökar nu när den blommat !
Lycka till!!
kira
CITAT (anna_rispan @ 05-11-2007, 14:49) *
Hur varmt tål en orkide om man ska ha den på balkongen?

En orkide skall nog inte stå i sol ,mina stod ett tag i full sol o fick fula brännmärken,den skall nog stå skuggigt som det nämdes tidigare,även inomhus.
CillaM
CITAT (del_21 @ 05-11-2007, 13:21) *
Hej
Tänkte bara berätta att era tips om hur man får en brudorkide att blomma om funkade väldigt bra. Jag kastade ut dom på balkongen i skuggan, gav dom inget (nästan) vatten och när det blev för kallt ute slängde jag in dom i ett hörn bakom soffan. Alla tre har fått nya stänglar.
Jag har två nya frågor, kanske ni kan hjälpa mig med det också?

En hoya bella som växer jättefint och hela tiden får nya blomställningar. När blomställningarna har vuxit halvvägs gulnar dom och trillar av.

En amazonliljelök med tre blad som inte tar sig. På ett par månader är det enda som har hänt att två tjocka rötter har letat sig ut ur hålet på krukan

Hur länge har du haft din amazonlilja? Jag är inne på mitt 3:e med min o det är först i år (nu) som den skjutit 3 stänglar och blommar överdådigt. Den får ljus, ingen direkt sol, mycket vatten just nu, den verkar vilja ha mer vatten när den skjuter stänglar och blommar. Dessutom kom jag på när jag såg att den sköt att jag faktiskt hade gett även den extra näring nån gång i september. Men de tar tid, dessutom har jag tre knölar/lökar i krukan o de gillar att stå trångt.
anna_rispan
kira o del_21: tack för era svar. min balkong har em. o kvällssol o då kryper det upp kring 30 grader. men jag har ju ändå lite skugga. då tror ni att den klarar den tempen??
Hans i Värmland
Det enda som jag förstår om amasonliljor är att de skall inte röras i krukan för ofta. Man skall inte plantera om dem för ofta. De gillar trånga krukor,vila på sommaren och mycket näring och vatten resten av året. En liten bön skadar inte heller.
Mina liljor är 8 år och blommor inte när de blir omplanterade.
Åsa K, zon 1
*
*
Den har troligen fått för lite vatten, komposten/jorden kan vara för tät så att vattnet inte kommer in till rötterna, pröva med att sänka hela krukan i en spann med vatten och låt den stå där i ca 15 min tills du tror att allt är genomblött, låt den sedan droppa av ordentligt. Har du väldigt varmt och torrt så kanske du måste göra så här varje vecka.
Kathy
CITAT (del_21 @ 05-11-2007, 13:21) *
Hej

Vanligtvis så gillar alla orkidéer att hamna i temperaturväxlingar, från kallt till varmt, från sol till regn, det stimulerar blomningen. Phalaenopsis (eller brudorkidé) är den som egentligen inte gillar detta utan vill ha en så jämn temperatur som möjligt, dvs rumstemperatur.
Jag har mina phalaenopsisar ute enbart på sommaren.
Snigelhatare
CITAT
Jag kastade ut dom på balkongen i skuggan, gav dom inget (nästan) vatten och när det blev för kallt ute slängde jag in dom i ett hörn bakom soffan.

Vilken temperatur var det du ansåg som för kallt? Kommer att härma dig nästa år.
del_21
Hej
Först vill jag tacka för alla svar jag har fått. Nu har jag lite nytt att gå på ang. amazonliljan och bellan. Sedan tänkte jag svara på inlägget ovan om när jag ansåg att temperaturen var för låg. Jag tog in blomman på natten när temperaturen började krypa ner mot 13-14grader, men jag hade den fortfarande ute på dagarna under ett tag till. När också dagstemperaturen började minska så fick den komma in permanent.
Lycka till
MVH Del
pejori
mina amazoner stor numera i en stor kruka.
på sommaren låter jag den vissna ner helt utan vatten.
när jag sedan börjar vattna, kommer bladen fint, nu har den tio blad.
den blommar med ett femtal blommor nu.
när jag delar den, låter jag dom vissna ner och dom blommar också första året.

phaleonopsisarna ställer jag aldrig ut.
dom gillar inte det enl. proffsen, det är bara bulbbildande orkideer som kan vara ute på sommaren.
phal vil ha varmt om fötterna
seriös
här är min amazon
Limeblossom
Hmm...sätter Amazonliljan sidolökar alltså? Någon som vill byta mot en Spindelliljalök till våren? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon