Lavin
Hej,

Har ett gammalt ståtligt körsbärsträd, men det är lite skräpigt runt foten. Jag tänkte snygga upp med en tegelstensring, ogräsduk och pinjebark, ca en halvmeter runt stammen. Har hört att ytan gärna ska vara öppen kring ett träd, för att den ska få näring, och jag undrar om jag genom att lägga ogräsduk och bark förstör näringsupptaget?

Det borde ju bli mindre gräs som tar näring, men kanske att det rinner mindre vatten ner genom duken och på så sätt minskar flödet neråt av trevliga ämnen?

Tar gärna del av andras funderingar, så att jag inte förstör för den gamla drottningen...

KURT
De ytliga rötterna brukar finnas längre ut, i ytterkanten av kronan. Man hindrar nog inte näring eller vatten. Däremot hindrar man insekter och maskar från att komma upp till ytan och gräva ner sig. För fruktträd där skadeinsekter övervintrar under trädet (t ex plommon) så borde det vara bra?
CGB
Ett bra hjälpmedel att få bort grässvålen utan att störa rötterna är en potatishacka med 3-4 glesa tenar. Svålen dras försiktigt bort från stammen utåt mot dropplinjen.
MariaS
Lägg inte täckbark till en Prunus. Detta gör jorden sur och du får problem med körsbäret. Om du vill ha en duk och täckmaterial, är det bättre med t.ex. stenkross, helst från kalksten, så får du ogräsfri yta och praktfullt körsbärsträd. Istället för fiberduk, kan du också använda vaxad papp. Vaxad papp använd alltid av de "stora" trädodlarna och håller sig i många år.
Lavin
Tack så mycket för svaren!

Det blir något annat material då som inte stör pH, för jag tycker inte att det blir så snyggt med stökigt grönt eller öppen jord.

Natursingel i vitt och grått gör sig nog bra mot rött marktegel.

MariaS
CITAT (Lavin @ 05-11-2007, 15:47) *
Tack så mycket för svaren!

Det blir något annat material då som inte stör pH, för jag tycker inte att det blir så snyggt med stökigt grönt eller öppen jord.

Natursingel i vitt och grått gör sig nog bra mot rött marktegel.

yes.gif tummenupp.gif
Cilla
Om det är ett gammalt träd så påverkar näringsupptagningen som tidigare sagts inte alls av det du gör invid stammen. De näringsupptagande rötterna finns i ytterkant av kronan och utanför detta.

Däremot är rothalsen (eller stamhalsen), dvs stammens nedersta del mot marken, ett känsligt och vitalt område. Här bör inte plastanordningar, täta gnagskydd, gräsklipp, bark, jord eller helst inte ens sten ligga emot eller upp på stamhalsen. Ser man till att ett bark-, sten- eller grusskikt inte kommer upp på stammen går det bra att välja vad som helst här. Att gräs växer intill stammen påverkar inte heller ett äldre träd negativt - så länge inte någon ska klippa ned med gräsklippare och trimmer förstås. När de dunsar eller ritschar in i rothalsen påverkar det trädet mycket negativt, inte sällan så att det dör knall och fall ett år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon