Monica i Nässjö
05-11-2007, 14:20
Jag har tre buxbom som jag planterade för 3-4 år sedan. Nu har jag märkt att på en del grenar har bladen blivit gula. Varför blir det så? Det kan väl omöjligt vara att de har torkat för så mycket som det regnat den här sommaren? Kan det vara någon brist av nåt slag? Bara de inte håller på att dö för mig
buxbom Varför gulnar min buxbom?
Frågan är tidigare besvarad
här.
Mvh
Fenja
Monica i Nässjö
05-11-2007, 18:29
Tack Fenja för att du gjorde mig uppmärksam på den tråden men Cillas svar gällde ju en krukad eller nyplanterad buxbom, vilket inte mina är. Jag har nog snarare samma problem som pleximaster och krollliljan och de fick ju inget svar. Så nu är jag fortfarande lika undrande
Ok, sorry, jag uppfattade den inte som att den bara gällde krukodlat. Men mina buxbom beter sig så där också emellanåt, jag brukar bara klippa bort det så skjuter det nytt till våren. Jag ger dem kompost varje vår och det verkar de gilla.
Mvh
Fenja
Monica i Nässjö
05-11-2007, 20:29
Tack, det låter förtröstansfullt. Då kanske det inte är kört för mina då. Det finns mycket friskt grönt nytillväxt på dem så jag hoppas att tillräckligt mycket ska överleva. Jag har en teori om att eftersom det har regnat så mycket och jag har väldränerad sandjord så har näringsämnena lakats ur för snabbt. Vad tror du om det?
Jag föreslår att du väntar till våren med att klipper bort de bruna grenerna,den kommer att skyter nya skott.
Jo Monika jag har varit inne lite på samma spår, vi har också en massa sand i jorden. En lite giva gödsel i vår kanske skulle råda bot på det. Frågan är bara vad man gödslar dem bäst med...?
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.