Full version: Borra hål i sten..
Annelie
Hej hopp!

Jag har gjort en liten minidamm och ska ha en vanlig sten med hål i mitten som "fontän" mitt i dammen. Sten har jag - men hål är det värre med rolleyes.gif

Kan jag borra hål själva med en ordentlig stenborr? Eller måste jag hyra en vattenskyld stenborr.. eller lämna det till någon som kan borra hålet till mig? Vem vänder man sig till i så fall?

Stenen är inte så stor... skulle gissa att det är ca 15 cm som ska borras igenom.
Åsa K, zon 1
Hej!

Skulle tro att det enklaste är att fråga dem som tillverkar gravstenar. Men då får du ju forsla dit stenen. Sedan finns det andra "stenhuggerier". Ring och kolla.
*lycka till*
Ralf
Jag skulle åka till en hyr-butik och hyra en borrmaskin, tex en Hilti eller liknande. Dom har även borrarna som du behöver. Tvyär så kanske du måste köpa den. Sedan är det bara att borra, inte trycka för hårt och inte för löst.
Så slå upp i Gula sidorna och kolla under byggnadsmaskiner.
Ti bee
En liten kommentar från en som har stenslipning som yrke (fast i mindre format):
Det beror lite på vilken sorts sten du väljer som "fontän-sten". En sandsten t ex är betydligt mjukare än t ex en granit. Vissa sandstenar tror jag nog att en vanlig betongborr skulle kunna ta sig igenom, graniten kräver vatten eller olja under borrningen för att inte spricka av värmen som friktionen skapar. Även sandstenen kan behöva vattentillförsel eftersom 15 cm är ganska mkt.
Om du inte hittar någon hyrmaskin så pröva som sagt stenhuggare, stenbrott/stenförädlare, firmor som tillverkar bänkskivor i sten till kök kanske kan vara något. Jag skulle låta någon erfaren borra åt mig, sten har en oerhörd inneboende kraft och man kan göra sig mkt illa.
Själv jobbar jag i mindre skala, såga 15 cm sten och upp till 25-30 cm kan jag, men inte borra så stort och tjockt.
Lycka till! Låter fint!
smile.gif

hmm, en tanke...enklast vore om du istället valde en plattare sten, en mjuk sandsten t ex, kanske med 4-5 cm tjocklek, du kan ju ta ut svängarna åt sidorna då istället med 20 cm diameter t ex, och sedan borra försiktigt med betong/stenborr (fråga om lämpligt borr i byggbutiken). Du kanske kan stötta upp stenen underifrån i dammen för att den skall se maffigare ut. Men jag har aldrig byggt en damm, så inte vet jag...
Annelie
Tack för era svar!

Önskemålet hade ju varit att jag kunnat fixa detta själva - och kanske går det alltså om jag har ett ordentligt borr! Borrmaskin har jag redan. Behöver jag kyla med vatten eller det ska gå ändå?

Tyvärr har jag inte en aning om vad det är för sorts sten.. om det är sandsten eller granit sad.gif Tror nog mer på sandsten...

Om jag ska få den effekten som jag är ute efter kan jag nog inte ta en mindre tjock sten... då blir det liksom inget "fall"... ... Min lilla damm är bara ca 65 cm i diameter så jag kan inte ta ut svängarna allt för mycket.

Jag tror att jag ska testa borra faktiskt. Lugnt och försiktigt . Märker jag att det inte går så får jag lämna det till någon som kan. Att forsla stenen är inget större problem eftersom den inte är så stor.

Tack för era tips! Jag rapporterar kanske senare hur det gick smile.gif
Ti bee
Sten alstrar väldigt mycket friktion, så gör som så att du har vatten precis bredvid och tillför om stenen blir för varm. Ha på dig skyddsglasögon! Använd inte olja som nedkylning om du inte är säker på flampunkten. Var bor du? Du kan få lite stensågningsolja av mig om du vill, underlättar för borren att äta sig genom stenen. Annars ta vatten, om det behövs.
Lycka till!
smile.gif
Sigge i D-mitt
Känner Du någon elekriker eller byggjobbare kanske, dom har säkert hammarmaskiner.Skulle nog placera stenen i en hink halvfylld med sand och resten vatten och försöka försiktigt först med 5 mm borr någon cm se´n med 12- 15 mm borr. Börja i toppen för på undersidan slår det söder mera, skulle aldrig försöka med en slagborrmaskin som ger så stark friktion och värme samt tar en evig tid genom 15 cm hård sten. Prova lite på en annan sten först. (med slagborr måste man trycka hårt - med hammarmaskin bara lite)
Gossen Ruda
Hade du bott i närheten av mig, Göteborg, hade jag kunnat fixa det. Innehar en Cobra bergborrmaskin med 20 mm borr. Fixat på nån minut.
Annelie
Tja du - det är 30 mil i fel riktning, men tack snälla för erjudandet! biggrin.gif

En bra kvinna reder sig själv heter det ju så jag ska nog fixa detta med rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon