En liten kommentar från en som har stenslipning som yrke (fast i mindre format):
Det beror lite på vilken sorts sten du väljer som "fontän-sten". En sandsten t ex är betydligt mjukare än t ex en granit. Vissa sandstenar tror jag nog att en vanlig betongborr skulle kunna ta sig igenom, graniten kräver vatten eller olja under borrningen för att inte spricka av värmen som friktionen skapar. Även sandstenen kan behöva vattentillförsel eftersom 15 cm är ganska mkt.
Om du inte hittar någon hyrmaskin så pröva som sagt stenhuggare, stenbrott/stenförädlare, firmor som tillverkar bänkskivor i sten till kök kanske kan vara något. Jag skulle låta någon erfaren borra åt mig, sten har en oerhörd inneboende kraft och man kan göra sig mkt illa.
Själv jobbar jag i mindre skala, såga 15 cm sten och upp till 25-30 cm kan jag, men inte borra så stort och tjockt.
Lycka till! Låter fint!
hmm, en tanke...enklast vore om du istället valde en plattare sten, en mjuk sandsten t ex, kanske med 4-5 cm tjocklek, du kan ju ta ut svängarna åt sidorna då istället med 20 cm diameter t ex, och sedan borra försiktigt med betong/stenborr (fråga om lämpligt borr i byggbutiken). Du kanske kan stötta upp stenen underifrån i dammen för att den skall se maffigare ut. Men jag har aldrig byggt en damm, så inte vet jag...