noranettan
Ute i Europa nämns den här Austinrosen som gallica, med Tuscany som den ena föräldern. Lars-Åke Gustavsson sätter den bland de moderna buskrosorna. Eftersom jag nu samlar på gallicor så gör jag som europeerna, lägger den i gallicagruppen. Den är som andra gallicor engångsblommande. Blommorna är ljuvligt sammetslika och man kan verkligen förstå hur den fått namnet Chianti och så doftar den härligt. Den får ganska långa årsskott, som hos mig trasslar in sig förföriskt i en Lykkefund. Enda nackdelen är att den hos mig lätt drabbas av sfs.

smile.gif Anette
Dag
Ja, hvilken flott rose, Anette! Det er en må-ha-rose! som jeg håper alle har i sin
trädgård. Jeg tror den går opp til sone 5+ og blir en stor busk når den står på egen rot
Fargene er helt spesiell og den dufter herlig.
Kan forstå at Chianti har gallica-blod i seg.
Dag.
svennis
Den är fin.
Är detta inte en av de som de slutade saluföra.
För mycket sjuka. blush.gif
Kajsa
Åh vilken underbar bild du tagit Anette rose.gif
Raija på Närkeslätten z3
WoW vlken snygging! Är sååå glad över att jag satt denna rosen - kanske får jag lika snygga blommor nästa sommar...eller sommaren därpå. Busken var rotäkta och pytteliten - kanske behöver den lite tid på sig. Men man kan knappast vänta för länge om det blir en sån goding som den där.
Anna NV Uppsala
Hmmm undrar varför jag inte har den snyggingen än? Måste faktiskt åtgärdas!
Nybörjar-Linda
Den vill jag också ha!! Den skulle passa bra i min planerade lila-vita-rosa rabatt... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon