moriana
05-11-2007, 17:05
Har i mitt växthus, i ett stort ekfat, en blå staketdruva som jag inte vet hur jag ska klara över vintern. Ska jag täcka den, i så fall med vad? Har fortfarande värme på i växthuset så den har inte tappat sina blad helt ännu, ska jag plocka av dessa eller låta ramla själv? Ska den klippas ner?
Jag har slutat vattna den för några veckor sedan, är det fel eller rätt.
Jag är så dum när det gäller något jag inte förstår mig på men jag vill ju gärna försöka klara den.
Bor i växtzon 7 men det ska den ju klara.
Tacksam för hjälp
Det enda du behöver göra nu, är att i stort sett låta naturen ha sin gång. Stäng av värmen och som du redan gjort, sluta vattna. Täck däremot tunnan med någon form av isolering. t.ex. gamla trasmattor eller bubbelplast. Ja vad du har som kan vara lämpligt. Täckningen är inte så mycket för kylan som för de stora temperaturskilnaderna som blir så här års. Sen i vinter, skottar du in så mycket snö du bara kan över ektunnan. Dels för att snön hjälper till att isolera, och för att när snön smälter, ja då är jorden också tinad och blir automatiskt vattnad samtidigt. Däremot kan du på hösten kanske ge ngt extra värme i slutet av september, för att druvorna ska hinna mogna fram.
Lycka till
kerstin z5-6
05-11-2007, 18:10
Kom också ihåg att i ett växthus kan den -antar att det är Zilga ) bli för stor ..
OM du ska klippa den pga detta, om något ¨år -gör du det i december -de blöder ihjäl lätt annars -all sav sprutar ur dem ..
Nästa vår skulle jag om jag var du gräva ner den i växthuset om du inte har betonggolv -det är de växlande temperaturerna i kruka som gör det knepigt .. oskyddat är krukodlingen minst z8 ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.