Full version: gödning av blåbär
donli
Man vet att blåbär vill ha surjord pH 4. Går det bra att gödsla de med surgödsel vattenlösning som har pH 4 dvs har ganska stor konsentration?
kerstin z5-6
De kan gödslas med vanlig komposterad kogödsel , rhododendrongödsel eller blåkorn också smile.gif

Som alla surjordsväxter är det kalk de inte gillar...
Aqvakul
Läste en artikel i hemträdgården förra året om olika gödselprodukter. Slusatsen var att egentligen så behövs inga specialgödselmedel. Det går bra med naturgödsel eller något fullgödselmedel, typ blå korn. Givorna, när och hur mycket, får dock anpassas efter växtslaget.
Har en känla av att kommersialiseringen driver fram en massa onödiga varianter på många områden, vare sig det rör gösel, jord på påse eller t.ex. yughurt.
Mvh
Anders
Jan Lindgren
Hej!
Enligt litteraturen gillar inte blåbär kalksalpeter så blåbärsodlare använder ammoniumnitrat. Jag tror inte att det gjorts några försök i Sverige utan odlarna har följt utländska rekommendationer. Har man investerat mycket pengar i en odling så tar man inga risker.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
Kostnadsfråga! Fullgödselmedel är dyrare!
Henrik_
Rekommenderar alla att läsa den här artikeln.
http://www.tradgardsamatorerna.nu/ta/ta4-05/links.html, gå in på "Artikel om gödning" av Tom Ericsson.
Jag har Haft Tom som lärare och tillämpar själv det han skriver.
Jan Lindgren
Hej!
Det är en mycket bra artikel. Frågan är bara i vilken form ska vi tillföra kvävet?
MVH
Jan Lindgren
Henrik_
japp, så det lättaste kan vara att använda sig av torv.
Dom flesta gödsel medel ändrar inte ph speciellt mycket, ja förutom dom till surjordsväxter då, men då ser ju fördelningen av näringsämnena ut som den gör.

donli
Kan en sådant koncentration vara skadlig på något sätt till blåbär?
Jan Lindgren
Hej!
Det anses att nitratkväve försämrar tillväxt och skörd hos blåbär.
MVH
Jan Lindgren
donli
Undrar finns det färdig gödsel på köpet som håller marken lagom sur har kväve i form av ammoniumnitrat för hobbyodlare. Hur bör man gödsla
Tack
Jan Lindgren
Hej!
Jag skulle använda vanlig NPK med spårelement. Det går bra till mina rhododendron så troligen går det bra till blåbär också. NPK brukar innehålla kalciumnitrat och ammoniumnitrat. Har du inte en kommersiell odling så spelar det knappast någon större roll om skörden blir något mindre.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon