lissa
Min ena passi har nog lite väl trångt om fötterna, egentligen båda om jag tänker efter..Dom växer lite fortfarande, den ena har ett par verkligt långa "grenar" minst 4 M, men den ena metern är fullkomligt kal. Den andra är lite yngre och är mer kompakt, men behöver nytt stöd, och säkert kruka också om jag tittar lite i krukan.
Jag har gjort en hemskt ful ställning ( med din fina som bas kerstin) men jag tror att den blir bra som ställning för passin. Tror ni att jag kan plantera om dom nu, eller väntar jag till i vår ? Och en sak till, kan man samplantera dom eller blir det en alldeles för stor kruka den skulle behöva i sådana fall..det gäller Caerulas..???
Jag klippte ner en Edulis nästan till grunden , och den har edan fått en massa blad, så det var därför jag tänkte att jag kanske sklle kunna våga mig på att plantera om,,och ev klippa ner den som är mest gles nertill.. Vad anser ni att jag bör göra ??
[attachment=9217:DSCN5372.JPG][attachment=9218:DSCN5392.JPG][attachment=9219:DSC
N5383.JPG]
Första bilden är på den långa precis där den börjar få lite blad igen, bilden i mitten är hur den ser ut nertill, och den sista bilden är på den "nya" som absolut behöver hängas upp lite..SÅ nu kommer frågan igen, kan jag klippa ner den glesa, och vågar jag plantera om dom nu ???Hoppas ni kan ge mig råd, jag har aldrig haft passis förut, och det var verkligen svårt att lyckas med ett par frön, så det är därför jag är orolig för att ev mista dom unsure.gif
Alexander-VG-zon3
beror ju lite på vädret och hur pass nära vintern du är ??

är vintern nära bör du inte plantera om dom nu utan hjälpa dom så gott det går så dom förbereder sig för vintern .

har du varmt än sådär 2-3månader kan du plantera om dom eller vänta tills värmen verkligen sätter i gång till våren . då behöver dom den mer näringen alltså och mer utrymme .

du behöver inte klippa ner dom om du inte vill . men är dom för stora så kan du klippa ner dom till 4ögong ( 4blad par) , eller är där kala grenar klipp ner dom till 2-4ögong/bladpar/noder . tycker du dom inte är för stora så måste du inte klippa . men dom är tåliga kom ihåg spara 4bladpar alltid .
lissa
Ja här vet man ju aldrig när och om vi ska ha vinter..rätt så ofta har vi kallare i feb än i dec..i november brukar vi ha ett par dagar som är så pass kalla att man sätter på värmen, men sen är det det vanliga igen...om det finns något vanligt numera,(( att det haglar i Colombia så att bilarna nästan inte syns , och såg ut som is-statyer är ju absolut inte vanligt))och det vanliga är mellan 8 och 12 grader på dagen, och natten runt 5, Jag är faktiskt räddare för feb temperaturerna än dom vi har nu.
Du ser ju själv på mittenkortet att man bara ser 2 stammar och en smal som är ny, resten är klätterstöd, så nog är den kal alltid. Om jag ska klippa ner den kala så vet jag inte vad jag ska gå efter, den har ju inga bladpar förrän väldigt högt upp, säkert mer än en meter upp..
Den andra, den på sista kortet, borde få bättre stöd nu , och ny kruka innan den börjar sätta fart, och då tänkte jag att det kanske var bäst att den får det nu så att jag inte besvärar den 2 gånger på relativt kort tid.. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur dom betedde sig i vintras, jag tror inte att jag hade båda. Usch vad det är svårt, men tack för hjälpen Flaxss, ska fundera lite till om vad jag ska göra...vi ses smile.gif
Alexander-VG-zon3
plantera om den efter vintern då ,när värmen sätter igång . sen när du ser dom börjar växa aktivt klipp ner dom du vill klippa försök hitta noder som du sparar 4 då . går även klippa nu
CillaM
CITAT (lissa @ 06-11-2007, 20:07) *
Ja här vet man ju aldrig när och om vi ska ha vinter..rätt så ofta har vi kallare i feb än i dec..i november brukar vi ha ett par dagar som är så pass kalla att man sätter på värmen, men sen är det det vanliga igen...om det finns något vanligt numera,(( att det haglar i Colombia så att bilarna nästan inte syns , och såg ut som is-statyer är ju absolut inte vanligt))och det vanliga är mellan 8 och 12 grader på dagen, och natten runt 5, Jag är faktiskt räddare för feb temperaturerna än dom vi har nu.
Du ser ju själv på mittenkortet att man bara ser 2 stammar och en smal som är ny, resten är klätterstöd, så nog är den kal alltid. Om jag ska klippa ner den kala så vet jag inte vad jag ska gå efter, den har ju inga bladpar förrän väldigt högt upp, säkert mer än en meter upp..
Den andra, den på sista kortet, borde få bättre stöd nu , och ny kruka innan den börjar sätta fart, och då tänkte jag att det kanske var bäst att den får det nu så att jag inte besvärar den 2 gånger på relativt kort tid.. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur dom betedde sig i vintras, jag tror inte att jag hade båda. Usch vad det är svårt, men tack för hjälpen Flaxss, ska fundera lite till om vad jag ska göra...vi ses smile.gif

Jag skulle lämna dom precis som dom är. Omplantering i vår och lite senare en nerklippning som flaxx rekommenderar, eller omvänt. Men däremot inte båda händelser samtidigt, det tar för mycket på dom. Jag brukar klippa ner mina caerulas till ungefär 1 dm höjd och sedan att inte glömma, näring vid omplantering. Passa på att ta sticklingar när du klipper ner dom, de rotar sig snabbt och blir fina nya, om inte bättre plantor än de gamla. Vattna på faten så att rötterna söker sig neråt i krukan, det blir en stabilare växt.
lissa
Tack båda två...det där med sticklingar är inte värt att försöka för mig, varken med passis eller andra heller för den delen, flitiga lisa går, men inte ens en hibiskus.. Jag har en sån nu, sista försöket jag gör med en stickling har jag bestämt, för efter så många år av försök har jag kommit fram till att det är bättre at låta bli
Jag är osäker på det där med värme på våren, den kommer ju inte smygande för att långsamt men säkert få en behaglig värme med svala nätter, vilket sker i Sverige. Här helt plötsligt är det varmt, och sen blir det FÖR varmt, och då mår dom inte bra eftersom dom måste kämpa med värmen och en väldigt hög luftfuktighet, så dom mår inte bra då. Jag har kommit fram till att om jag inte planterar Ipomeor väldigt tidigt måste jag vänta till Aug om jag vill se något sånär fina blommor. Det var därför jag trodde att det var bäst att antingen kruka om, eller klippa ner dom nu, för att hinna göra båda sakerna på våren är lite svårt..Än en gång, tack för er hjälp smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 06-11-2007, 23:16) *
Tack båda två...det där med sticklingar är inte värt att försöka för mig, varken med passis eller andra heller för den delen, flitiga lisa går, men inte ens en hibiskus.. Jag har en sån nu, sista försöket jag gör med en stickling har jag bestämt, för efter så många år av försök har jag kommit fram till att det är bättre at låta bli
Jag är osäker på det där med värme på våren, den kommer ju inte smygande för att långsamt men säkert få en behaglig värme med svala nätter, vilket sker i Sverige. Här helt plötsligt är det varmt, och sen blir det FÖR varmt, och då mår dom inte bra eftersom dom måste kämpa med värmen och en väldigt hög luftfuktighet, så dom mår inte bra då. Jag har kommit fram till att om jag inte planterar Ipomeor väldigt tidigt måste jag vänta till Aug om jag vill se något sånär fina blommor. Det var därför jag trodde att det var bäst att antingen kruka om, eller klippa ner dom nu, för att hinna göra båda sakerna på våren är lite svårt..Än en gång, tack för er hjälp smile.gif

plantera om dom när natt eller dags tempen ligger + 15c .
CillaM
[quote name='lissa' date='06-11-2007, 23:16' post='697591']

Skaffa vitmossa, sån du köper för och till orkidéer, knipsa av en bit och lägg i blöt, stick sedan ner sticklingarna. Garanterat att du får rötter på dom!
lissa
hej CillaM, det verkar som om jag bara kommer med problem, men du förstår att vitmossa har jag aldrig öht sett här giggle.gif Jag tog med mig en stor påse perlite sista gången jag var i Sverige för att vara säker på att ha det hemma ( slut på det nu) Har sett att Bakker har vermiculite ( eller vad det heter) likaså en påse kosk...t, för inte ens på blomsterlandet har dom sånt. Dom som har orkideer har dom i jord, och köttätare, som jag vet ska må bra i vitmossa, har torv i krukan när du köper dom. Som du ser är det inte så lätt alla gånger...men frånräknat det, så är jag urdålig på sticklingar, tror ( peppar peppar) att en hibiskusstickling som var en rotstickling som jag tog när jag började med att stamma upp mamman, verkar som om det ska gå vägen..Det verkar som om jag får försöka sända ut ett SOS i andra spanska forum för att se om någon , vet var man kan få tag på vitmossa. Men tack Cilla för upplysningen och uppmuntran.och om jag någonsin får tag på mossan , och lyckas med en stickling, då skickar jag ett kort på den yes.gif
Flaxss..det var ett bra råd med natt temperaturen, då har jag något säkrare att gå efter tummenupp.gif men idag hade vi min tempen ( natten) ¨10 grader och dagstempen var 19 grader, plusgrader naturligtvis..bäst jag väntar med att kruka om, men jag tror nästan att jag klipper ner den kala,, även om jag är rädd. Att ha en hel stor vägg prydd med bara några helt kala stammar, och däremot ser man blad över huvudet på en. Jag spände nämligen upp trådar från väggen, över hela balkongen, till balkonräcket som dom kunde gripa tag i, och på det "taket" finns det alltså en massa blad...Det kommer ju att bli mycket vackrare om bladen kommer nästan från jorden, och som jag skrev förut, här i juli börjar det ju nästan bli för varmt för att dom ska orka växa , så det är nog bättre att dom får välja själva när dom vill sätta fart...så jag kör nog med att klippa nu, och plantera om i vår..
Tack än en gång för er hjälp smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon