Full version: Okända växter
Belsebub
Jag har en massa växter som jag inte vet vad dom heter. Jag har försökt att googla lite. Någon som kan hjälpa mig att lista ut vad det kan vara?
DSC00126.JPG Denna är egenodlad från någon frukt, vet ej vilken.

DSC00122.JPG

DSC00121.JPG

DSC00120.JPG

DSC00119.JPG

DSC00123.JPG

DSC00124.JPG

DSC00125.JPG Denna är egneodlad från någon frukt, vet ej vilken.

DSC00127.JPG Denna är egenodlad från någon frukt, vet ej vilken.

DSC00118.JPG Det här kan likagärna vara ogräs, men jag är inte säker.

sqrulan
Här kan du söka på några av dom du har fotat:
http://www.tibidao.se/produkter.php?cat=53
Tosan
Nr 4 är en high chaparral, har säkert nåt vetenskapligt namn åxå...
Nr 8 och 9 Påminner lite om physalis, men de brukar man ju inte ha inomhus, förutom jag då som aldrig får dem att mogna under sommarn.
MariaS
1:an tycker jag liknar papya.
2:an är en Hawortia attenuata ibland kallad Aloe attenuata.
3:an vet jag inte
4:an är en High Chaparall eller trekants euphorbia som den också kallas. (Euphorbia trigona)
5:an vet jag inte
6:an vet jag inte
7:an vet jag inte
8:an ser ut som en Physalis. Kapkrusbär, gyllenbär eller tomatillo.
9:an vet jag inte
Belsebub
CITAT (Tosan @ 06-11-2007, 13:29) *
Nr 4 är en high chaparral, har säkert nåt vetenskapligt namn åxå...
Nr 8 och 9 Påminner lite om physalis, men de brukar man ju inte ha inomhus, förutom jag då som aldrig får dem att mogna under sommarn.

Aha, vad kul! Det kan mkt väl vara physalis. Jag satte ner det i ett par krukor för länge sen. Men lapparna på krukorna trillade tyvärr av =) så jag tappade bort vad jag hade satt för något i vilken kruka. Är physalis som ett klätterranka när den växer? Bor i lägenhet så den får nog bo i mitt badrum hela vintern då jag inte har tillgång till något växthus. Men den verka ju trivas där, än så länge.

CITAT (sqrulan @ 06-11-2007, 12:31) *

Ah, tack!

CITAT (MariaS @ 06-11-2007, 17:33) *
4:an är en High Chaparall eller trekants euphorbia som den också kallas. (Euphorbia trigona)

Aha, vad kul! satte ner papaya i en kruka också för ett tag sedan så det kan mkt väl vara det, tyvärr råkade jag slarva bort lapparna på krukorna =)
Har odlat både tomatillo och physalis så det kan vara båda på den bilden =)
Tosan
Ja, får physalisen för lite ljus så skenar den iväg och blir en lång smal ranka, så såg min ut i våras efter att ha stått inne i vardagsrumsfönstret över vintern tongue.gif
Belsebub
CITAT (sqrulan @ 06-11-2007, 12:31) *

Ah, tack!
pejori
5:an är en epiphyllum tummenupp.gif
Belsebub
CITAT (pejori @ 06-11-2007, 21:32) *
5:an är en epiphyllum tummenupp.gif

Ah, så var det den hette ja! Har hört att om man ställer ut den på sommaren i solen så ska det kunna bli blommor på den!
Kee
Physalisen, satte du ner hela bär eller bara fröerna från frukten? Gillar storbladiga växter!
Belsebub
CITAT (Kee @ 06-11-2007, 23:51) *
Physalisen, satte du ner hela bär eller bara fröerna från frukten? Gillar storbladiga växter!

Skar physalisen på mitten, plocka ut fröna och satte ner dom i jord. Max en cm ner i jorden. Ja det verkar bli en jättefin, storbladig växt!
Kee
Tack för svaret! Är sugen på att testa, får se om det ges tillfälle.
Belsebub
CITAT (Kee @ 06-11-2007, 23:56) *
Tack för svaret! Är sugen på att testa, får se om det ges tillfälle.

Det är bara att testa flirting.gif själv har jag tryckt ner allt möjligt i krukorna, en del kommer upp och en del inte. Det finns ex. mkt frukter man kan köpa i närbutiken som blir fina växter.
pejori
CITAT (Belsebub @ 06-11-2007, 23:33) *
Ah, så var det den hette ja! Har hört att om man ställer ut den på sommaren i solen så ska det kunna bli blommor på den!

oja...var lite sparsam med vattnet över vintern och ställ ut den på våren.
ta in den nattetid tills risken för nattfrost är över och börja öka vattningen, och ger lite näring, så kommer blommorna snart...
låt den stå ute och ge den utspädda givor med näring (halv dos ungefär) tills nattfrosten närmar sig igen och ställ den svalt och torrt över vintern...
Belsebub
CITAT (MariaS @ 06-11-2007, 17:33) *

Tack för svar! Tror jag börjar få ihop mina okända växter nu =)

CITAT (Tosan @ 06-11-2007, 18:21) *
Ja, får physalisen för lite ljus så skenar den iväg och blir en lång smal ranka, så såg min ut i våras efter att ha stått inne i vardagsrumsfönstret över vintern tongue.gif

Då får den stå kvar där den står nu, snyggare med en tätare växt ju =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon