|
KarinSKARA
06-11-2007, 13:31
Häromdagen läste jag ett inlägg om inträde eller ej, vid visande av trädgård. Hittar nu inte tillbaka dit, för denna fundering rör ungefär detsamma. Vad är lagom att betala för en fika vid ett trädgårdsbesök (utan inträde  )? Kaffe/Te/Dricka + bulle + kaka? Kaffe/Te/Dricka + bröd med ost/skinka + grönsak? Skall priset vara detsamma/st oavsett om det är 10 eller 45 st som kommer? Någon som har en åsikt? Karin i Marum
Karin i Småland
06-11-2007, 13:49
Är man osäker så kan man ju ställa fram en "burk" på kaffebordet och skriva en lapp där det står.....""""skänk gärna en slant till en fattig kaffekokande tant""" eller nåt sånt lite roligt rim
Siv i Bollnäs
06-11-2007, 13:56
Det där är ju en intressant fråga! Det beror ju på också om det är visning för "allmänheten" eller för en trängre krets av intresserade, t ex medlemmar i en trädgårdsförening där man själv är medlem. Här där jag bor har vi ett trädgårdssällskap som har s k "trädgårdstramp" på somrarna hos varandra; dvs man får anmäla sig som intresserad av att visa sin trädgård för de andra medlemmarna ett visst datum så skrivs det in i vårt årsprogram. I början så bjöd de som visade sina trädgårdar på diverse förfriskningar; en del bakade och stod i och det hela tenderade att bli mer och mer. En del ansåg detta något besvärande, då de tyckte sig inte kunna eller ha lust att leva upp till de kanske ökade kraven på förplägnad när de skulle visa sina trädgårdar! Till slut bestämde styrelsen att om man ville fika på dessa trädgårdsvisningar så skulle man ta med sig fikat själv och så har det blivit! Men om man planerar att visa sin trädgård för en bredare allmänhet så ställer sig saken kanske i en annan dager? Det finns ju trädgårdar som visas på det sättet och det skulle ju vara roligt att höra hur dom trädgårdsägarna har gjort. (Tänker du visa din trädgård? Om man har vägarna förbi nån gång...?) Hälsningar Siv  Hej Karin i Småland! Det där var ju kul!
Jag tycker så här, om visningen är för medlemmar i trädgårdsförening man själv är med i: Kaffe/Te/Dricka + bulle + kaka? 10:-
Kaffe/Te/Dricka + bröd med ost/skinka + grönsak? 20:-
Skall priset vara detsamma/st oavsett om det är 10 eller 45 st som kommer? Ja
Visning för allmänheten, ej trädgårdsförening: Kaffe/Te/Dricka + bulle + kaka? 20:- Kaffe/Te/Dricka + bröd med ost/skinka + grönsak? 30:- Skall priset vara detsamma/st oavsett om det är 10 eller 45 st som kommer? Ja
Fast ärligt talat, jag skulle inte bemödat mig med att göra mackor om det skulle vara till en visning för allmänheten... Och varför både bulle och kaka? Det räcker väl bra med antingen eller? Besökarna är ju inte där för att fika i första hand.
Jag skulle nog göra det enkelt för mig och ta 20 kr rakt över, eller 10 för bara kaffe.
LindaLunda
06-11-2007, 16:47
Men om man vill ha falukorv då....................???? Linda
KarinSKARA
06-11-2007, 16:54
CITAT (LindaLunda @ 06-11-2007, 16:47)  Men om man vill ha falukorv då....................???? Linda Nepp det går inte! Möjligtvis prickigkorv. Någon måtta får det väll vara
kerstin z5-6
06-11-2007, 17:36
Kaffe/Te/Dricka + bulle + kaka? 10:- Kaffe/Te/Dricka + bröd med ost/skinka + grönsak? 20:- Skall priset vara detsamma/st oavsett om det är 10 eller 45 st som kommer? Ja Visning för allmänheten, ej trädgårdsförening: Kaffe/Te/Dricka + bulle + kaka? 20:- Kaffe/Te/Dricka + bröd med ost/skinka + grönsak? 30:- Skall priset vara detsamma/st oavsett om det är 10 eller 45 st som kommer? Ja Låter rimligt -och är vä ung vad jag betalat på sådana tillställningar Man blir ju så himla fikasugen när man ser något vackert Själv är jag dålig på detta -men vi brukar ha fika mellan trädgårdsvandringarna hos någon av oss Är det mycket varma dagar brukar is/citronvatten ha strykande åtgång -så det försöker jag ha
Jan Lindgren
06-11-2007, 20:06
Hej! Det är klart att man kanske måste ta betalt för fikat när man har besök ofta men jag har bara en stor grej om året i övrigt är det bara spridda besök. På min sticklingskurs kommer det 50-60 personer och då bjuder vi på fika och allt material. Det är så många trevliga människor som kommer så jag bjuder gärna. På de flesta trädgårdsbesök jag gör så brukar jag faktiskt bli bjuden på fika. Jag måste känna många väldigt trevliga människor. MVH Jan Lindgren
ingrid fuxwall
06-11-2007, 21:26
CITAT (Jan Lindgren @ 06-11-2007, 20:06)  Hej! Det är klart att man kanske måste ta betalt för fikat när man har besök ofta men jag har bara en stor grej om året i övrigt är det bara spridda besök. På min sticklingskurs kommer det 50-60 personer och då bjuder vi på fika och allt material. Det är så många trevliga människor som kommer så jag bjuder gärna. På de flesta trädgårdsbesök jag gör så brukar jag faktiskt bli bjuden på fika. Jag måste känna många väldigt trevliga människor. MVH Jan Lindgren Men det förutsätter ju att den man besöker har råd att bjuda! och då tror jag många skulle backa - inte vilja visa sin trädgård, inte för så många i alla fall. Tycker att 10 kronor för kaffe, bulle och kaka låter som om man skulle gå back men jag kan ju tänka fel eller handla på fel ställe
Eva i Skåne
07-11-2007, 08:39
Jag tycker också 10kr låter i underkant.
20kr för dryck + bulle (och kanske en småkaka) och samma pris för dryck + macka eller halv fralla. Dvs 10kr styck för vad man väljer.
Det tror jag är vad vi brukar betala och ta betalt när vi har träffar.
noranettan
07-11-2007, 08:46
Huva! Jag kanske tar betalt i överkant då? Jag brukar ta 25 kr/pers när det är grupper som kommer. Då får de 1 bulle, 1 mjuk kaka, 2 småkakor + kaffe/te. Det är bara förbokade trädgårdsbesök och där man speciellt beställt kaffe. Jag tar aldrig entré i trädgården men väl för mina guidade visningar bland rosor ~1-1,5h. (undrar vad ni säger om det här - skulle vara trevligt med kommentarer)  Anette
LindaLunda
07-11-2007, 08:51
CITAT (noranettan @ 07-11-2007, 08:46)  Huva! Jag kanske tar betalt i överkant då? Jag brukar ta 25 kr/pers när det är grupper som kommer. Då får de 1 bulle, 1 mjuk kaka, 2 småkakor + kaffe/te. Det är bara förbokade trädgårdsbesök och där man speciellt beställt kaffe. Jag tar aldrig entré i trädgården men väl för mina guidade visningar bland rosor ~1-1,5h. (undrar vad ni säger om det här - skulle vara trevligt med kommentarer)  Anette Jag kommer direkt!!! Sk*t billigt  !!! Jag vill ha både fika och guidning! Linda
ingrid fuxwall
07-11-2007, 21:04
CITAT (noranettan @ 07-11-2007, 08:46)  Huva! Jag kanske tar betalt i överkant då? Jag brukar ta 25 kr/pers när det är grupper som kommer. Då får de 1 bulle, 1 mjuk kaka, 2 småkakor + kaffe/te. Det är bara förbokade trädgårdsbesök och där man speciellt beställt kaffe. Jag tar aldrig entré i trädgården men väl för mina guidade visningar bland rosor ~1-1,5h. (undrar vad ni säger om det här - skulle vara trevligt med kommentarer)  Anette Tycker jag låter helt ok - var finns du?
de va inte dyrt ,genröst närmare bestämt , kaffet kostar, baka eller köpa bröd kostar tid att fixa kostar osv.
kerstin z5-6
07-11-2007, 21:19
Jag har sagt det förr och jag tycker dina priser är helt ok Både fikat och visningen med dej -som man ju förbokar o är instäld på när man kommer
KarinSKARA
08-11-2007, 08:34
Jag förstår inte riktigt: Visning för allmänheten, ej trädgårdsförening Vad är skinaden på detta? Egen föreningen är en sak men det andra ser jag ingen skilnad på faktiskt. Visst har jag besök av de gamla från ålderdomshemmen runt omkring. Men förstår inte varför de skulle betala mer, än om jag får en långväga trädgårdsförening? Fikat kostar ju för mig lika mycket oavsett vart folket bor. noranettan: jag kommer gärna och fikar hos dig med det innehållet.
kerstin z5-6
08-11-2007, 15:07
Men Betty skrev Visning trädgårdsförening som jag är med i Jag tycker så här, om visningen är för medlemmar i trädgårdsförening man själv är med i: Kaffe/Te/Dricka + bulle + kaka? 10:- Kaffe/Te/Dricka + bröd med ost/skinka + grönsak? 20:- Skall priset vara detsamma/st oavsett om det är 10 eller 45 st som kommer? Ja Antagligen känns det som man kan bjuda på lite mer till sina egna medlemmar  Undrar om Betty inte menar så ?
Oj, förlåt Karin, jag har missat din fråga. Ja Kerstin, det var så jag menade. Inte kan man ta "fullt pris" av sina trädgårdskompisar heller ju!
KarinSKARA
08-11-2007, 17:42
(Mina "trädgårdskompisar" brukar få gratis fika, om vi hinner med sådana bagateller. Tiden brukar rusa iväg FORT utan sådana ovesäntligheter.  Är man tjatig så är man.) Då förstår jag, Tack! Det är ju alltid roligare att ta ett pris som är "rimligt" för det vill man ju få själv när man går bort. Vi märkte också för något år sedan att det trimmades upp mer och mer, för varje som hade Öppen Trädgård, så därför brukar det sägas varje vår, att det räcker med isvatten om det är varmt, eller att man ställer fram lite extra stolar, så folk kan ta med eget. Funkar jättebra hos oss. Det är ju faktiskt rätt mysigt att packa en liten korg hemma och sedan få avnjuta den hos någon annan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|