|
Monica i Nässjö
06-11-2007, 15:01
Och imorgon ska jag baka päronkaka och Åreskutor som jag alltid bakar till varje jul, och bara då. Men egentligen är jag väldigt sent ute, brukar fixa allt julbak redan under höstlovet. Och sedan rullar det på med alla andra trevliga julförberedelser. Finns det någon mer än jag som är lika barnsligt förtjust julen, som skriver långa listor och börjar förbereda sig redan i oktober? Och bullarna, jo det är spöstraff på att röra dem före uppesittardagen. [attachment=9225:bullar.JPG]
råse-marie
06-11-2007, 15:59
råse-marie
06-11-2007, 16:05
Jag förbereder mig på så sätt att jag köper julklappar året runt så vid den här tiden har jag nästan färdigt med såna bestyr. Jag ÄLSKAR också julen  speciellt allt pyssel innan. Jag har trappat ner på allt som man tro att man "måste ha " så nu är det vissa saker som jag köper färdigt och sen "piffar jag till det "  så det blir som hemgjort  och det bästa är att alla tror att det är hemgjort också -
Monica i Nässjö
06-11-2007, 16:30
CITAT (råse-marie @ 06-11-2007, 15:59)  Ja, visst är det det. Jag är världens elakaste... nej inte mamma utan fru  , ungarna bryr sig inte så mycket. Men det kan jag leva med
Men så ruskigt goda dom ser ut  kan du inte lägga ut receptet??
Monica i Nässjö
06-11-2007, 16:46
CITAT (Bettis @ 06-11-2007, 16:39)  Men så ruskigt goda dom ser ut  kan du inte lägga ut receptet?? De är jättegoda. Med vit choklad i. Jag skriver receptet i receptforumet då.
Gossen Ruda
07-11-2007, 10:12
Ser gott ut men tyvärr är jag inte så förtjust i saffran. Är det nån mer som känner så? Hoppas jag inte förstör tråden nu.
Hannele
07-11-2007, 10:20
CITAT (råse-marie @ 06-11-2007, 15:59)  Det är det verkligen, affärerna lockar ju kunder med doften...  CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2007, 10:12)  Ser gott ut men tyvärr är jag inte så förtjust i saffran. Är det nån mer som känner så? Bäst med mycket russin och kaardemumma.
CITAT (Monica i Nässjö @ 06-11-2007, 16:46)  De är jättegoda. Med vit choklad i. Jag skriver receptet i receptforumet då. Vad gott! Jag brukar göra precis som du men byta ut chokladen mot riven mandelmassa i fyllningen, också jättegott. //Mollis
Monica i Nässjö
07-11-2007, 14:14
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2007, 10:12)  Ser gott ut men tyvärr är jag inte så förtjust i saffran. Är det nån mer som känner så? Hoppas jag inte förstör tråden nu.  Men det gör absolut ingenting, för du ska inte få smaka i alla fall  . Men, hur kan någon inte tycka om saffran?? Tänk dig en fransk fisksoppa utan saffran, eller saffransrisotto, eller de där gotländska pannkakorna. Jösses, nu känner jag snålvattnet rinna till.
Felicia
07-11-2007, 14:30
Åh, vad goda bullarna ser ut att vara, det måste jag nog prova. Jag brukar göra deg av en hel liter och så gör jag lusse-katter av hälften och sen bullar med mandelmasse-fyllning i resten men nu ska jag byta ut mandelmassan mot vit choklad för det verkar ju jätte-mumsigt för en choklad-älskare som jag Har inte hunnit börja baka ännu och det är lika bra att vänta för vi brukar ha svårt att låta bli dom annars
Gossen Ruda
07-11-2007, 14:36
Jaså, du skickar ingen till mig? Det är väl så att man gillar det man är van vid och saffran har lyst med sin frånvaro under min uppväxt. Jag har för mig att den började användas av högre ståndet i Stockholmstrakten och sen spritt sig sakta. Här till Västkusten har den nått men vanlig är den inte, eller åtminstonde var inte det under min uppväxt. Tror att min skånska moder inte heller kände för den.
En gång var jag på kurs i Stockholm och skulle köpa några bullar att ha på hotellrummet. Det fanns ju BARA saffransbullar i affären. Ok, jag kan äta dom men finns det saffransfritt alternativ tar jag det.
myskmadra
07-11-2007, 15:36
Hur gör du Åreskutor? undrar jag.
anna_rispan
07-11-2007, 15:47
Ja de saffransbullarna såg smarriga ut!!
Jag bakade pepparkaksmuffins igår. Mums!
Lars-Olof Arvids
07-11-2007, 15:47
Vilka härliga saffransbullar! Saffranslussekatter till jul har blivit ett måste hos mig, efter mina två år på Malungs folkhögskola i slutet av 80-talet. Oftast hinner jag dock inte baka några själv, utan köper på SMU:s julmarknad. Före Malungstiden visste jag knappt att saffransbullar fanns, för det är helt rätt att vi inte har någon sådan tradition här på Västkusten.
Olle
Monica i Nässjö
07-11-2007, 16:56
CITAT (myskmadra @ 07-11-2007, 15:36)  Hur gör du Åreskutor? undrar jag. Åreskutor, jo det är smarriga saker det. Fast nästan mer som godis än kaka. Men en gång om året får man väl lov att vara lite onyttig. Man gör en mördeg på 5dl mjöl, 3/4dl socker, 200g kallt smör och en äggula. Gör en rulle och kyl. Skiva degen och tryck ut i mazarinformar. Sedan lägger man några äppleklyftor som man pudrar med kanel i botten, på det en skiva marsipan och överst en skiva nougat. Och så petar man ner några hasselnötkärnor i nougaten. Grädda ca 20 min i 175 grader. När de kallnat ringlar man smält choklad över och strax innan servering pudrar man på florsocker. Men varning, de är väldigt mäktiga
myskmadra
07-11-2007, 18:35
Tack för receptet! Det låter mäktigt men smarrigt. Passar nog bra till advent och jul! Själv börjar jag nog få lust med julen till advent. Jag tycker att det är för tidigt ännu! Har ju fortfarande blommande pellisar ute!  Saffransbullarna med vit choklad i kommer jag definitivt att prova göra. Ha det så gott!
myskmadra
09-11-2007, 22:23
Och nu var de gjorda! saffranssnurrorna med vit choklad i . Helt klart godkända här i huset! MUMS! Frågan är om det finns kvar någon efter helgen Lagom försmak på advent, men varför inte baka de här en regnig sommarmånad? Jag älskar saffran. Jag brukar lägga några trådar i tekoppen förresten, blir fin färg och smak.
Vad duktiga ni är,jag bakar nästan ingentig till jul,jo bullar blir det,häften kanelbullar och hälften kardemummabuller och russin.Ingen saffran eller schoklad.Pepparkakor köper jag.Min besök kommer på juldagen och då blir det gåsmiddag.Jag slipper julbord tack och lov i år,men skinka gör jag så klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|