CITAT (Gåsis @ 06-11-2007, 18:54)

Perenn i zon 9 innebär perenn men vi har för kallt. Precis som en hel del av vad vi kallar ettåringar är perenna där dom har sitt ursprung men inte här. En sån växt går alltså utmärkt att övervintra inomhus (oftast).
Att jag inte tror på självsådd är ju för att om fröet gror först framåt våren hinner det inte bli en nog stor planta i rimlig tid på sommaren. Men det gror säkert. Att så inomhus nu med ljus borde ju gå bra eftersom växten inte är ettårig.
/Åsa
jo jag vet att vi får kallare än -6c , men som ricin självsår ju sig och växer upp till fina plantor i zon 1-2. men som du skrev har jag fler fröer kan man ju testa . vill mest veta hur man sår den , men att den är flerårig inne låter ju bra då kan man ju ha den ute och ta in den efter första frosten ,, tack för infon
men då sår jag den hellre nu inne om ni tror det går bra ?? vill inte att fröna förlorar grobarheten , har så jag kan ge den ljuse,fuktighet
i vilken temp ska den ha för att gro ? , jag kan reglera det från +15c till +30c om så behövs .
CITAT (Eva 33c @ 06-11-2007, 18:51)

Kollade i Svensk Kulturväxtdatabas (
www.skud.se) och de beskriver den så här:
"Livsform: flerårig ört till halvbuske
Användning: rumsväxt
Utbredning: troligen tropiska Asien "
Så den verkar ju vara flerårig i sig själv s a s.
tack

hur gör man med Puya alpestris ??
så temp ? när och hur? likaså undrar vi om cistus