Alexander-VG-zon3
hej hej

Hibiscus radiatus -- hur och när sår man denna , plus har jag inte fattat om den är ett eller flerårig? eller självsår den sig på friland så fröna överleva vintern ?då borde man väl kunna höstså dom ute nu?

kan ge fuktig miljö och extra ljuse nu , funkar det nu då att så den ?

hjälp!!!

Markus_H undrar samma sak
Gåsis
Den verkar vara perenn endast USDA nio och högre. Det är möjligt att fröerna överlever höstsådd men jag skulle inte prova det med den zonangivelsen. Jag skulle så inomhus tidig vår och med extraljus. När det väl etablerat sig och möjligen frösår sig utomhus kan du ju kolla om det hinner gro och blomma samma sommar utan inomhussådd. Det finns ju en hel del fröer som klarar en vinter och som sen gror men som aldrig hinner bli en färdig och blommande planta utan förkultivering. Men som vanligt kan jag ha käpprätt fel whistling.gif

/Åsa
Alexander-VG-zon3
tack tack smiley_small_hug.gif

läste det med att den va perenn i zon 9-8 ,skulle ju iför sig vara enkelt om den självsådde sig ute på friland . och visst kan jag testa senare också om jag har fler fröer hur dom hinner utveckla .

har ju även så jag kan så dom nu också ,alltså extra ljuse och bra temp om det skulle funka så dom nu också .tänkte på om fröna hinner kanske bli gamla till våren .

kerstin z5-6
Håller med Gåsis smile.gif
Eva 33c
CITAT (flaxss @ 06-11-2007, 18:29) *
men är den fler eller ett årig ?

Kollade i Svensk Kulturväxtdatabas (www.skud.se) och de beskriver den så här:
"Livsform: flerårig ört till halvbuske
Användning: rumsväxt
Utbredning: troligen tropiska Asien "

Så den verkar ju vara flerårig i sig själv s a s.
Gåsis
Perenn i zon 9 innebär perenn men vi har för kallt. Precis som en hel del av vad vi kallar ettåringar är perenna där dom har sitt ursprung men inte här. En sån växt går alltså utmärkt att övervintra inomhus (oftast).

Att jag inte tror på självsådd är ju för att om fröet gror först framåt våren hinner det inte bli en nog stor planta i rimlig tid på sommaren. Men det gror säkert. Att så inomhus nu med ljus borde ju gå bra eftersom växten inte är ettårig.

/Åsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gåsis @ 06-11-2007, 18:54) *
Perenn i zon 9 innebär perenn men vi har för kallt. Precis som en hel del av vad vi kallar ettåringar är perenna där dom har sitt ursprung men inte här. En sån växt går alltså utmärkt att övervintra inomhus (oftast).

Att jag inte tror på självsådd är ju för att om fröet gror först framåt våren hinner det inte bli en nog stor planta i rimlig tid på sommaren. Men det gror säkert. Att så inomhus nu med ljus borde ju gå bra eftersom växten inte är ettårig.

/Åsa

jo jag vet att vi får kallare än -6c , men som ricin självsår ju sig och växer upp till fina plantor i zon 1-2. men som du skrev har jag fler fröer kan man ju testa . vill mest veta hur man sår den , men att den är flerårig inne låter ju bra då kan man ju ha den ute och ta in den efter första frosten ,, tack för infon wub.gif

men då sår jag den hellre nu inne om ni tror det går bra ?? vill inte att fröna förlorar grobarheten , har så jag kan ge den ljuse,fuktighet

i vilken temp ska den ha för att gro ? , jag kan reglera det från +15c till +30c om så behövs .

CITAT (Eva 33c @ 06-11-2007, 18:51) *
Kollade i Svensk Kulturväxtdatabas (www.skud.se) och de beskriver den så här:
"Livsform: flerårig ört till halvbuske
Användning: rumsväxt
Utbredning: troligen tropiska Asien "

Så den verkar ju vara flerårig i sig själv s a s.

tack tummenupp.gif

hur gör man med Puya alpestris ??

så temp ? när och hur? likaså undrar vi om cistus
Gåsis
Hibiscus radiatus 22-25º.

/Åsa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gåsis @ 06-11-2007, 20:25) *
Hibiscus radiatus 22-25º.

/Åsa

tusen tack ,, 20-25c kan jag fixa . då får ni önska lycka till!! ,, så får jag se om det vill gro några H radiatus
Gåsis
Det klart vi önskar lycka till - sen vill vi ju se lite bilder!

/Åsa
kerstin z5-6
De är nog härdiga hos dej Flaxxs smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-11-2007, 21:42) *
De är nog härdiga hos dej Flaxxs smile.gif

vilka ? hibiskusen eller puya eller cistusen ?

vet du hur man gör med Puya alpestris och cistus .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon