noranettan
06-11-2007, 17:51
Complicata är en gallica som blir väldigt hög om man låter den växa mot något eller binder upp den. Innan jag i våras klippte ner min helt så var den ~2-2,3 meter hög och fungerade som klättrare. Jag låter den nog gå upp igen i höjd. Blommorna är ganska stora - nästan som en handflata - och de har en ljuvlig doft. Gillar man enkla rosor så är den här ett måste.

Anette
Raija på Närkeslätten z3
06-11-2007, 18:01
Ett måste - sån tur då. Och jag gillar tanken att den skulle klättra, har planterat min invid ett störtorn där jag hoppas att Complicatan ska vilja ta stöd utav. Men ujuj, vad hon växer sakta!!!
Hon är underbar och blommar både mycket och länge. En absolut favorit!
Christina i Taxinge~
06-11-2007, 21:29
Hmmm.....jag har aldrig tidigare reagerat särskilt på den här rosen, men nu tycker jag plötsligt att jag måste ha en!? Hur gick det till?
Blev helt betagen i den mättade färgen och att du skriver att blommorna är så stora! Enkla, stora blommor är min senaste förtjusning

- såna måste jag ha flera av.....också!
(vet inte vad det är för virus som drabbat mig på sistone......jag känner mig lika ha-galen som för några år sedan

)
Helenavborg
06-11-2007, 21:37
[attachment=9247:Complicata.kus.jpg]Härligt att höra att du fått gnistan tillbaka, Christina! Complicata är underbar och Anettes bild är jättefin!
Complicata, fram med Rosbibeln vad står det om den nu ? Också glad i enkla stora blommor, skuggtålig, tål sandig jord som jag har och frisk, ja den var jättefin.
Anna NV Uppsala
06-11-2007, 22:27
Jag fick en rotad stickling av Complicata av Svennis för ett par år sen, bara sådär. Den är verkligen jättefin!
Christina i Taxinge~
06-11-2007, 22:42
Häftigt också med en gallica som klätterros....!
Nu funderar jag skarpt på vart jag kan placera en sån
Och är den svår att få tag på?
Har aldrig brytt mig om att kolla efter den förut....ju.
noranettan
07-11-2007, 08:20

Åh, vad det känns bra att det är fler som ser den här härliga gallican!!! Det är klart att ni ska ha den Christina och Kajsa (och alla andra som saknar den). Vad fint Hellan med bilder som blir så stora. Man njuter bättre då!
Anders Roslagen
07-11-2007, 20:48
Mina handflator är större, så ingen halv handflatsstorlek på blommorna här inte. Men visst är de överdådiga på något sätt i all sin enkelhet. Jag har en buske i lite halvvild miljö och det har hänt att besökare har börjat skratta av att den känns överdriven nästan... Men de har velat ha en själva sedan!
En gren slog rot, så nu har jag två!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.