Digger
Jag planterade vanlig konsum-potatis i våras och den växte som sjutton. Jag fick upp en hel del potatisar som jag skördade för en tid sedan men när jag kokar dom så lossnar skalet ganska snabbt och sen blir det bara mos av alltihop! Får väl försöka minska koktiden än mer men varför blir det så här?
Tosan
Färsk potatis är som regel rätt svår att koka, man får koka den väldigt försiktigt.
men det brukar funka om man knappt låter det koka utan bara småsjuda och så stänga av plattan när de är nästan klara så kokar de färdigt på eftervärmen utan att spricka
Betty
Koka upp vattnet först innan du lägger i potatisarna och låt dem sedan koka på ganska svag värme.

KURT
Det finns många sorters potatis, men "konsum-potatis" har jag aldrig hört talas om tidigare!!! Det finns många sorter som lätt kokar sönder, det gör både mandelpotatis och gamla mjöliga sorter som t ex snöboll. Förutom att sänka temperaturen (man kan t o m ta bort kastrullen från plattan strax innan det kokar och ställa den på en skärbräda), så kan man också prova att ångkoka.
inglan
Är det inte bara så att olika sorter är olika fasta, jag gillar inte sk mjölig potatis av den anledning du beskrev, de kokar sönder innan de är färdiga. Fast till mos är det toppen! Men till kokning ska det vara en fast sort tycker jag. Du vet inte vad det var för sort du köpte? King Edward tex tycker jag är hopplösa att koka...

Mvh Inglan
Margith
Potatis har väldigt olika koktid beroende på vilken sort det är, och naturligtvis beroende på hur stora de är.

Den potatissort jag tycker är svårast när den är nyskördad, det är mandelpotais.

Men mamma lärde mig wub.gif

Koka upp vatten i en kastrull, när vattnet kokar lägger du i de största potatisarna, låt de koka 1 minut eller 2, sen lägger du i potatisarna av nästa storlek osv...
Varje gång du lägger i nya potatisar kommer vattnet att sluta koka, så du får joxa runt med värmen. Potatisen ska dessutom koka utan lock! När du kan få ner en tandpetare i potatisen, utan att den rullar iväg (tandpetaren ska alltså inte släppa från potaisen, den ska bara gå att få ner) då häller du av vattnet, sätter lock på kastrullen och låter kastrullen stå på spisen (INTE på den varma plattan, utan bredvid!) i 10-15 minuter. Värmen och ångan i kastrullen kokar färdigt potatisen.

Så här gör jag med nyupptagen potatis, när potatisen legat till sig en månad eller två i källaren, då kokar jag den som vanligt.

Eva i Västerås
Hur potatisen kokar beror ju mest på sort, men också på jord och årsmån.
Mandelpotatis t.ex. blir hyfsat fast hos släkten i fjällkanten, men försöker
jag odla den i Västerås, så kokar den sönder bara den kommer nära grytan.

Jag brukar alltid ha Asterix och ibland Rocky, och de är helt klart olika
hårdkokta olika år.
I år har jag bara haft liten hinkodling, med Rocky, och de blev väldigt
lätt sönderkokta. Det brukat dom inte vara, så det måste vara hur dom
odlats.

"Konsumpotatis", är det King Edward? Den är ju mjölig och kan lätt koka
sönder, även den köpta, så med annat odlingssätt och jordmån kan jag
tänka mig att de blir odrägligt lätt sönderkokta.
Lisbeth zon2
CITAT (Margith @ 06-11-2007, 20:04) *
Potatis har väldigt olika koktid beroende på vilken sort det är

Alla potatissorter är väl inte så bra för kokning, passar bättre till gratäng.
Digger
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken sort det är, jag kan till och med ha blandat lite olika sorter för det var vanlig matpotatis som råkat få groddar som jag lät ligga kvar i kylen och sen planterade jag ut dom! Det är alltså inte någon speciell sättpotatis, en del påstår ju att man måste använda speciell sättpotatis för att det ska gå bra.

Tack för alla koktips! tongue.gif Jag ska försöka koka dom försiktigare! Märkligt förresten att gammal potatis kräver längre koktid, det verkar som om åldrandet gör något med kemin i potatisen? På våren när man kokar potatis som väl är från förra säsongen så får man koka den närmare en timme medan färskpotatis kokar snabbt. Jag har kanske inte tänkt på att min potatis faktiskt är färskpotatis fastän den plockades i oktober, jag förknippar ju färskpotatis med midsommar!
Tosan
CITAT (Digger @ 08-11-2007, 20:36) *
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken sort det är, jag kan till och med ha blandat lite olika sorter för det var vanlig matpotatis som råkat få groddar som jag lät ligga kvar i kylen och sen planterade jag ut dom! Det är alltså inte någon speciell sättpotatis, en del påstår ju att man måste använda speciell sättpotatis för att det ska gå bra.

Tack för alla koktips! tongue.gif Jag ska försöka koka dom försiktigare! Märkligt förresten att gammal potatis kräver längre koktid, det verkar som om åldrandet gör något med kemin i potatisen? På våren när man kokar potatis som väl är från förra säsongen så får man koka den närmare en timme medan färskpotatis kokar snabbt. Jag har kanske inte tänkt på att min potatis faktiskt är färskpotatis fastän den plockades i oktober, jag förknippar ju färskpotatis med midsommar!

Det har nånting att göra med mängden vätska och stärkelse i potatisen, om jag fattat det rätt.
Men jag beräknar alltid en timme med den potatissort vi har, oftast är den ju klar lite innan, men den tål ju stå. Nästan ända fram till jul får man koka så försiktigt, och sen så har den fått lite tjockare skal och är inte lika lättkokt.
Christa
Jag har bara en sorts potatis men det är väldigt olika om den kokar sönder eller inte. Tycker mig ha märkt att den kokar sönder mer när det har regnat ute och potatisen har hög fukthalt.

Jag brukar ta in den och lägga den i en bunke i ett mörkt skåp i rumstemperatur. Efter kanske 5 dagar när den har torkat en del så kokar den inte sönder.

Exakt hur lång tid den behöver torka beror på hur blöt den är och hur mycket det är i bunken. Hur varmt det är inne och vilken luftfuktighet det är spelar också in.

Tycker också att potatisen blir godare då än när man tar den direkt ur landet. Bortsett från när det varit torrt länge så det är tillräckligt torra redan när jag tar upp dem.
Bassam
Hej

. Färskpotatis kokar snabbare än gamla potatis också om du fick mera vetten under växt tid också beror på sorter.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon