Full version: Lökar i kruka
Lotta
Kunde inte låta bli att köppa en massa lökar trots att det är för sent att plantera dem ute, de var så billiga! Jag planterade dem i krukor istället till nästa höst, men hur är det bäst att förvara dem? Jag har ställt dem i gäststugan där det är ca 5 grader varmt. När är det dags att ta fram dem och börja vattna? Lökarna är bla våriris, krokus, pärlhyacint, balkansippa och narciss. Tack/ Lotta
Alpiner i Halmstad
Alla de lökar som Du beskriver måste bilda rötter under hösten. Man får blommor men lökarna tynar sedan bort under våren om de inte har rötter. Rottillväxten avtar om temperaturen går under 6 grader. Lökarna bör ha mycket vatten när rötterna växer ut, tänk på regnandet under hösten. Vi har också köpt några lökar som vi dels planterat ut, planteringsytan har vi täckt med ett tjockt läger löv, som håller kvar jordvärmen. Vi har också planterat lökar i plaskrukor som står välvattnade vid ca. 10 Grader. Dessa krukor skall vi gräva ner efter nyår på platser som vi skyddat mot tjälen med ett tjockt lager löv.
Man bör köpa och plantera lökarna så fort de kommer i butikerna.
m.v.h. Bernt
nina L
Jag har satt lökar i krukor nu i nov-dec. Krukorna har jag i ett rum som håller 15-17 grader. Är det för varmt? Jag läste att lökarna måste hinna bilda rötter, så jag tänkte flytta ut krukorna efter en månad till balkongen.
Nu har jag sett att det kommer upp små gröna blad! Hjälp vad kommer att hända nu?
Har jag tänkt fel?
Ska jag göra på nåt annat sätt?
Alpiner i Halmstad
Det blev också några sena lökplantringar hos oss också. De bildede rötter och tittde upp någon cm. Vi grävde ned klumparna och täckte över med löv innan tjälen kom, så nu är de i fas med årstiden.
Har Du tjäle i jorden så kan Du låta krukorna stå på något svalt ställe gärna under 0 grader.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon