Järfälla
Har höstvädd; Scabiosa caucasica Perfecta Alba och Kungsljus; Verbascum nigrum avr. album som inte trivs riktigt. Ev kan det bero på flyttning, dvs att de inte acklimatiserat sig (i värmen...). Innan jag gör en ny flytt behöver jag veta mer om dessa växter.

Jag undrar hur deras drömtillvaro ser ut?

Har ni några som trivs, hur står de?
ÅsaF
Jag har en höstvädd men jag vet inte om den trivs sådär superbra. Två blomstänglar har jag i alla fall fått med två ljusblåa blommor som slagit ut. Fast blommorna är väldigt ljusa men det kanske är så de ska vara. wacko.gif Jag har plantan i söderläge så den får väldigt mycket sol på dagarna och sen vattnar jag rätt så ofta, minst en gång i veckan om det inte regnar rikligt. Det är andra året jag har den.
mynta
Idealiskt för höstvädd är full sol i mullrik näringsrik jord. Svart kungsljus gillar oxå mkt sol, men vill stå i väldränerad, näringsfattig jord.
kerstin z5-6

Det första året kan den kanske vara lite ynklig ..kungsljuset -sen får du hålla efter det i stället smile.gif
Järfälla
Tusen tack för svar! Mina står i full sol och får rejält med vatten. Hösvädden ser så tanig och gles ut, blommorna väldigt anspråkslösa... Kungsljuset har gulnande och slakande blad, vatten får den att styva till sig, men den "håller sig inte". (Vattnar REJÄLT varannan/var tredje dag i sånt här vackerväder)

Tror de kan stå för nära några thujor. De står i samma "rabatt", ca 50 cm från thujorna. Det verkar som om Thujorna slurpar i sig allt vatten och dessutom kanske deras rotsystem konkurrerar ut de nämnda perennerna... Det blir en höstommöblering! (Thujorna är ju etablerade, planterades förra året, deras rotsystem har ju försprång...)

(Finns det något som klarar att stå där egentligen?)

Vilken prakt Kerstin! Visste inte att Kungsljusen sprider sig. Är de svåra att hålla efter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon