Full version: Tall eller inte tall?
Juli S
Jag köpte den i Bauhouse flirting.gif . Det fanns bara prislapp och stod "Blommor" på krukan wacko.gif . Personalen är inte medveten vad dem säljer g.gif ... Den är sååååååå fin, men nu funderar jag på vad är detta och om den övervintrar utomhus crying.gif ?

[attachment=9251:Bild_109.jpg]

Tack på förhand, Julia.
Tosan
Det ser ju ut som en tall, och isf borde den ju klara att bo ute.
Det finns ju en tall med ett ganska runt växtsätt, med långa mjuka barr som får rödaktiga kottar där fröna är som nötter. Kan det va cembratall jag tänker på tro?
Tycker din ser ut som en ung sådan.
Juli S
CITAT (Tosan @ 06-11-2007, 22:17) *
Det ser ju ut som en tall, och isf borde den ju klara att bo ute.
Det finns ju en tall med ett ganska runt växtsätt, med långa mjuka barr som får rödaktiga kottar där fröna är som nötter. Kan det va cembratall jag tänker på tro?
Tycker din ser ut som en ung sådan.

Den har väldig lena och mjuka barr och grenar. Funderar på om den klarar sig utomhus på vinter p.g.a. själv tog hit lite frö från Grekland och det finns lite olika barrträd där som jag vet inte om dem är vinterhärdiga eller inte... Jag har bara tänkt på härdighet när jag tänkte på mina sådderna som var så mjuka och håriga, som kom från jättestora kottar, men som lever inte längre... Min syrra ranting.gif gick förbi krukan med sådderna - ingenting klarade sig crying.gif ...
CGB
Cembra tall och makedonisk tall har vardera fembladiga rätt långa tallbarr. Makedonisk tall är slät vid årstillväxten medan cembran är lurvig. Jag tycker inte att plantan på bilden har fem bladiga barr, så det är nog frågan om någon annan Pinus variant.
KURT
Den är redan så stor att jag knappast tror att det är realistiskt att ha den inomhus längre. Den är inte med på Bauhaus veckoblad.
Juli S
CITAT (KURT @ 07-11-2007, 06:22) *
Den är redan så stor att jag knappast tror att det är realistiskt att ha den inomhus längre. Den är inte med på Bauhaus veckoblad.

Den är faktiskt ungefär 35 cm, kostar 79.00 spänn, köpte i söndags i Länna trostar.gif . Jag har den utomhus, men vågar inte att plantera än flirting.gif

Vad är detta, någon som vet dunno.gif ?!

MVH, Julia.
Digger
Här kan du kanske försöka leta efter ditt träd: http://en.wikipedia.org/wiki/Pinus_classification
Är själv ganska fascinerad av träd, har en pinje här hemma som jag satt på grekiskt frö men den är nog inte vinterhärdig så den får stå inne! Den växer som sjutton och är grön och frisk!
Juli S
Min lilla Pinus är för liten för jag kunde hitta rätt beskrivning på den själv duh.gif ... Den var ute hela veckan och ser väldig pigg ut rolleyes.gif . Jag ska plantera den och se vad som händer med den och vad det blir.

Kanske jag får svar med tiden...

MVH, Julia.
Wetter
Hej!!
jag tycker det liknar en Pinus nigra var. austriaca men jag är säckert ute och cycklar.
Aqvakul
CITAT (Wetter @ 11-11-2007, 16:22) *
Hej!!
jag tycker det liknar en Pinus nigra var. austriaca men jag är säckert ute och cycklar.

Verkar vara en rimlig gissning!
Bengt i Särö
Hej Juli S.
Den tallen är inte för vårat klimat det syns mycket tydligt.den tål inte minusgrader.
Hälsningar
Bengt i Särö
Aqvakul
CITAT (Bengt i Särö @ 12-11-2007, 21:54) *
Hej Juli S.
Den tallen är inte för vårat klimat det syns mycket tydligt.den tål inte minusgrader.
Hälsningar
Bengt i Särö

Hur ser du det mycket tydligt confused.gif ?
Tosan
CITAT (aq42 @ 14-11-2007, 19:35) *
Hur ser du det mycket tydligt confused.gif ?

Ja, det skulle jag med vilja lära mig. För mig ser den ut som en tall, och tallar lever i hela skogen confused.gif
Huggorm
Nej, någon vanlig tall av den typ vi har i Sverige tycker jag inte det liknar. Pinus Nigra kanske, som någon nämnde, men den skall ändå klara klimatet. Så jag säger som dom andra, varför ser den ut som den inte skall klara sig här uppe?
Aqvakul
CITAT (Bengt i Särö @ 12-11-2007, 21:54) *
Hej Juli S.
Hälsningar
Bengt i Särö

Hej Bengt i Särö!
Vore intressant att få reda på vad du grundar detta lite tvärsäkra påstående på.
Är det de långa årsskotten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon