Full version: Aj, aj, aj
noranettan
Här sitter jag och ser snön falla ganska tätt. Ute i Rosengården står sen några dagar Mrs Colville i en hink med vatten, i växthuset ligger ett par Ulla Silkens inslagna i fuktigt papper (snart två veckor!). Själv har jag börjat förbereda fönster för advent (24 fönster) sedan jag fick rycket att plantera Peter Bealesrosorna förra veckan. Jag tänkte att Mrs Colville kan stå där i väntan på pimpinellerna från Rosenposten......hm. Jag kan inte begripa varför jag alltid skjuter upp arbete på hösten. crying.gif Anette
Tosan
Men det är ju inge kul å hålla på på hösten. Fast iofs, fick jag plantera rosor den här tiden så... rolleyes.gif Här tappar man ju livsgnistan redan i september och kan inte annat än att planera för våren.
Men det går nog bra ska du se, första snön brukar ju försvinna lika fort som den kom. Du får gräva imorrn
noranettan
Fast efter jag skrev om min vånda över att gå ut och öht göra något mer i trädgården så skärpte jag till mig. Fick fatt på tre små krukor som jag gick upp i skogen och fyllde med "granjord" som jag satte de små Ullorna i och sen ut i kuvösen i växthuset med (och där såg jag till min fasa att jag har en ullungsrönn i en hink med vatten - varför köper jag träd på senhösten - som måste planteras) Sen vandrade jag ut och tog in fru Colville som var fastfrusen i hinken och satte henne på upptining i kuvösen. Får se om det blir plantering på plats eller kruka för henne och de rosor som kommer från Rosenposten. Suck. no.gif Anette
Tosan
Ja krukor funkar ju bra det med smile.gif Och kräver betydligt mindre jobb än stora rosgropar
Salmi
Ja du Anette....likadant varje höst..du är nog inte ensam om att skjuta upp..
men jag var riktigt duktig igår..planterade mina sista rosor för säsongen...pust
alltså det är inte kul nu.. sweatingbullets.gif

Jag må säga att det låter mycket trevligare att ställa iordning adventsfönstren..

;-))Salmi
Mia, zon 3
Man går ju mentalt i ide så här på hösten... det känns inget inspirerande att börja dra i någonting. Men när man väl får tummen loss och en spark i baken - vad skönt det känns efteråt, när man kan borsta av sig och säga "Sådärja!"
Jag tycker att det är samma varje år, det här med lökväxter t.ex. Eftersom jag vet mycket väl hur lycklig jag blir varje vår för det jag orkade stoppa ned hösten innan, så beställer jag ganska rejält med lökar varje höst. När de väl kommer är jag inte ett dugg sugen - funderar varje gång på om det inte vore bättre att skita i det.... Men så minns jag hur glad jag blev i våras, och då får jag ju ta mig i kragen.... Årets sista (hoppas jag innerligt) åkte ned i måndags kväll, vräkte ned dem när jag ändå grävt gropar för rosorna från Flora Linnea (latmask...) Och idag kom första snön - tänk vilken timing!

Tycker att det låter som att du har varit riktigt duktig ändå, Anette, utan att du behöver fixa det där allra sista...
Granjord till rosorna - är det bra alltså? Är det till "bebisar" eller barrotade, eller vad?
Azola
Jag undrar också vad du menar med granjord till rosorna...berätta snälla Anette!
noranettan
CITAT (Azola @ 07-11-2007, 12:43) *
Jag undrar också vad du menar med granjord till rosorna...berätta snälla Anette!

Jag har fått tipset att plantera cypripedium i jord som finns runt granar i skogen. Så det var det jag hämtade till krukorna. Det ska tydligen vara det bästa för små orkidéer som Ulla Silkens. Jag har aldrig prövat tidigare (då har jag varit bättre på att plantera på direkten) så det blir ett experiment.
Rolf i Västmanland
Jag fick ett "recept" av Hannelotte Kindlund för plantering av Cypripedium och jag följde det (nästan) när jag gjorde i ordning platsen för dem nu i höst.

Bottna med minst 10 cm grus, placera rötterna på gruset och fyll upp med en blandning av barkmull, täckbark och vermeculite (fast jag tog grus i stället för vermeculiten). Nosorna (som Hannelotte kallar det) ska ligga strax under jordytan.

Under försommaren vattnar man med gödselvatten var tredje vecka, sedan ingenting.

Var fick du tag i Ulla Silkens?
noranettan
CITAT (Rolf i Västmanland @ 07-11-2007, 13:34) *
Var fick du tag i Ulla Silkens?

Vi var några stycken från Närkekretsen som köpte, jag borde ha en länk någonstans men hittare den inte nu. Jag tog några därifrån förra året med, Reginorna kom fint men Ullorna hade lagt av under vintern, trots täckning med tegelpanna. Eftersom jag tänker ha vita orkidéer i min vita rabatt (i lunden.....kanske inte passar - var det därför de la av tro?) så blev jag tvungen att beställa några till. Några % ska bli helvita andra vita med rosa "mage".
Bettis
CITAT (Mia, zon 3 @ 07-11-2007, 12:35) *
Man går ju mentalt i ide så här på hösten... det känns inget inspirerande att börja dra i någonting. Men när man väl får tummen loss och en spark i baken - vad skönt det känns efteråt, när man kan borsta av sig och säga "Sådärja!"
Jag tycker att det är samma varje år, det här med lökväxter t.ex. Eftersom jag vet mycket väl hur lycklig jag blir varje vår för det jag orkade stoppa ned hösten innan, så beställer jag ganska rejält med lökar varje höst. När de väl kommer är jag inte ett dugg sugen - funderar varje gång på om det inte vore bättre att skita i det.... Men så minns jag hur glad jag blev i våras, och då får jag ju ta mig i kragen.... Årets sista (hoppas jag innerligt) åkte ned i måndags kväll, vräkte ned dem när jag ändå grävt gropar för rosorna från Flora Linnea (latmask...) Och idag kom första snön - tänk vilken timing!

Tycker att det låter som att du har varit riktigt duktig ändå, Anette, utan att du behöver fixa det där allra sista...
Granjord till rosorna - är det bra alltså? Är det till "bebisar" eller barrotade, eller vad?

PRECIS!!! samma visa varje år, så även i år lökarna ligger utanför dörren och glor på mig varje gång jag går ut eller in. Får jag ner dom i backan??? inte ännu iaf, ska försöka ta mig i kragen till helgen (om det inte regnar whistling.gif ) Har ju lovat mig själv att inte köpa mer lökar ranting.gif men ändå gör jag det
Mia, zon 3
CITAT (noranettan @ 07-11-2007, 13:06) *
Jag har fått tipset att plantera cypripedium i jord som finns runt granar i skogen. Så det var det jag hämtade till krukorna. Det ska tydligen vara det bästa för små orkidéer som Ulla Silkens. Jag har aldrig prövat tidigare (då har jag varit bättre på att plantera på direkten) så det blir ett experiment.

Haha - så går det när man inte läser för fort för att få rätt namn på grejorna! a0a.gif Trodde att du skrev om rosor, men man får ju inse att det finns andra växter här i världen också! slap.gif Håhåjaja - skyller på paltkoman efter lunch!
noranettan
Här är det också vimsigt värre. Innan jag i huvudet hade uttalat paltkoman korrekt så fick jag pröva flera olika uttal innan polletten föll på plats. Håhåjaja.
Azola
blush.gif jag läste också fel. trodde i min enfald att de små Ullorna var någon tjusig ros-sort jag inte visste vad var.
Nu har jag lärt mig lite om orkidder i alla fall, det tackar jag för laugh.gif
Får se nu ...vad ska jag skylla på då? jo...snökoma! innocent.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon