Full version: Orkidé
Maggan H
En av mina orkidéer har på undersidan av några blad klibbiga fläckar, droppar ej. Kan inte se någon ohyra, vet bnågon vad det är? På några ställen liknar det kristaller.
Biggan_
Det är ett tecken på att din planta växer och mår bra. När plantan växer bildas sockerlösning och när det bildas mer sockerlösning än plantan har behov av så utsöndras det så här. Torka bort klibbet med en fuktig trasa så motverkar du att klibbet blir grogrund för svampsporer.
Sofiia
Det kann också vara ett tecken på sköldlöss. Ser du inga sådana mår din planta troligen bara bra! yes.gif
Maggan H
CITAT (Biggan_ @ 07-11-2007, 12:10) *
Det är ett tecken på att din planta växer och mår bra. När plantan växer bildas sockerlösning och när det bildas mer sockerlösning än plantan har behov av så utsöndras det så här. Torka bort klibbet med en fuktig trasa så motverkar du att klibbet blir grogrund för svampsporer.

Men vad roligt! Då kan jag andas ut, jag ser inga angrepp på den. Tack! biggrin.gif
kira
Jag har oxå oroat mig för "klibbiga underblad" men det visade sig att de mår bra o inget har hänt,så det är nog något som hör till. rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon