|
aanderss
07-11-2007, 11:09
jag vet inte märket men jag kan gissa på att de är en polo.
hans gammla bil klarade inte besiktningen pga rost i underredet
Grattis morfar! (Jag hoppas dock att han har alla sinnen i behåll och har kvar sin reaktionsförmåga. Annars borde han satsa på att ta sig fram på andra sätt än bakom ratten  )
Piccante
07-11-2007, 12:14
Vi får hoppas att även morfar klarar besiktningen  Är ju trevligt att han är såpass vital för sin ålder men samtidigt lite oroande med så gammal bakom ratten... min farfar slutade köra bil när hans sista var för dålig och blev underkänd på besiktningen och han har inte ångrat det sen.
Jag hoppas att jag också kan köra bil när jag är 91. Då ska jag ta med "gubbarna" på hemmet på en tur i min gamla Dodge.
aanderss
07-11-2007, 12:33
inga problem med den gubben . folk tror att han är max 75
De mest olycksdrabbade i trafiken är ju faktiskt enligt statistiken unga män med nytaget körkort.
aanderss
07-11-2007, 12:51
CITAT (Rossi @ 07-11-2007, 12:49)  De mest olycksdrabbade i trafiken är ju faktiskt enligt statistiken unga män med nytaget körkort. mm de skall ofta visa sig ute i trafiken och de kör ofta för fort
CITAT (Rossi @ 07-11-2007, 12:49)  De mest olycksdrabbade i trafiken är ju faktiskt enligt statistiken unga män med nytaget körkort. Sant. När man är ung och dum så tror man att man är odödlig... (Jag skulle dock tro att det finns personer/grupper som aldrig någonsin "fått en prick" eller själva varit med i olyckor som faktiskt är de som ändå förorsakar olyckor...)
Eva i Skåne
07-11-2007, 15:22
CITAT (Rossi @ 07-11-2007, 12:49)  De mest olycksdrabbade i trafiken är ju faktiskt enligt statistiken unga män med nytaget körkort. Jag som tänkte föreslå att Aanderss kunde vara chaufför åt sin morfar. Då är det kanske ingen klok idé.
aanderss
07-11-2007, 16:22
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2007, 15:22)  Jag som tänkte föreslå att Aanderss kunde vara chaufför åt sin morfar. Då är det kanske ingen klok idé. tja men han bor 10 mil bort
aanderss
12-11-2007, 17:38
de blev en mazda
Aqvakul
12-11-2007, 18:16
CITAT (aanderss @ 12-11-2007, 17:38)  de blev en mazda turbo?
Strong "gubbe" din morfar. Var det inte han som var uppe på stegen och rensade takrännorna i höstas?
Aqvakul
12-11-2007, 18:22
Det är rätt! Slit ut en generation i taget!
aanderss
12-11-2007, 19:38
CITAT (aq42 @ 12-11-2007, 18:16)  turbo? jag vet inte CITAT (Tobe3 @ 12-11-2007, 18:17)  Strong "gubbe" din morfar. Var det inte han som var uppe på stegen och rensade takrännorna i höstas? jo de var han.
Aqvakul
12-11-2007, 20:00
Vilken färg?
aanderss
12-11-2007, 20:34
vet inte
Aqvakul
12-11-2007, 20:37
CITAT (aanderss @ 12-11-2007, 20:34)  vet inte Du borde nog hälsa på morfar lite oftare. Då kan du ju spana in bilen och inventera hängrännorna samtidigt.
Margaretha
13-11-2007, 10:45
Visst är unga män överrepresenterade i olycksstatistiken, men de är ju också betydligt fler till antalet än de som är 90 och kör bil. Min mamma körde tills hon var 82. Då bestämde hon själv att hon skulle sluta INNAN folk tyckte att hon skulle sluta.Och hon var nöjd med sitt beslut. Nu är hon 90, fortfarande kristallklar i huvudet, ser bra, hör bra med hörapparat, men aldrig att hon skulle sätta sig bakom ratten igen. Det verkar vara svårt, i synnerhet för män, att inse att det är dags att sluta med bilkörning. Nästan 100% av de som kör mot körriktningen på motorvägen - om de inte är självmordskandidater - verkar vara äldre män. De står omnämnda i tidningen titt som tätt. Har sett flera män som knappt kunnat gå, men som ålat sig in i bilen och kört. Flytta foten snabbt till bromsen i en nödsituation? Inte möjligt. En bekant till min svärmor körde utan att se. Till sist körde han in i en stillastående lastbil med nedfälld baksida. En dam körde utan att blinka rakt ut på E4:an utan att stanna.Det hände flera gånger. Folk var livrädda att det skulle bli katastrof. Att köra 70 på motorvägen är heller ingen bra ide.Ser det då och då. Eller 20 i stan. Förorsakar en massa irritation och farliga kast mellan filer.OSV!
Visst kan man vara vital, men att klara av den snabba trafik som råder idag kräver väldigt mycket mer. Jag har själv undvikit att köra en period nu när jag gått igenom en behandling för att jag varit rädd att inte vara tillräckligt skärpt!
Jag tycker inte att det är någon bragd att köra bil när man är gammal. Det tyder bara på att omdömet sviktar. Hoppas att jag själv är klok nog att sluta i tid. Annars får barnen sälja bilen. Ska säga det till dem redan nu!
Roligt att din morfar är vital och pigg, men bilkörning tycker jag inte att han ska ägna sig åt. Om det nu inte handlar om att ute på landet köra till och från affären 3 kilometer en gång i veckan. Det kan väl gå an.
aanderss
13-11-2007, 13:07
Roligt att din morfar är vital och pigg, men bilkörning tycker jag inte att han ska ägna sig åt. Om det nu inte handlar om att ute på landet köra till och från affären 3 kilometer en gång i veckan. Det kan väl gå an. [/quote]
varför inte??????!!!!!!!!!!!!!!!
krellus
14-11-2007, 13:32
CITAT (aanderss @ 13-11-2007, 13:07)  Roligt att din morfar är vital och pigg, men bilkörning tycker jag inte att han ska ägna sig åt. Om det nu inte handlar om att ute på landet köra till och från affären 3 kilometer en gång i veckan. Det kan väl gå an. varför inte??????!!!!!!!!!!!!!!! Håller med aanderss. Till och från affären går väl. Hans reaktionsförmåga är helt klart sämre än tidigare någon som "bara" delvis uppvägs av hans långa erfarenhet som förare. Äldre brukar dessutom ha mycket svårt att se då det blir mörkare så avstå mörkerkörning helt och hållet. Men som någon skrev tidigare. KUL att han är så himla pigg!
aanderss
14-11-2007, 18:15
CITAT (krellus @ 14-11-2007, 13:32)  Håller med aanderss. Till och från affären går väl. Hans reaktionsförmåga är helt klart sämre än tidigare någon som "bara" delvis uppvägs av hans långa erfarenhet som förare. Äldre brukar dessutom ha mycket svårt att se då det blir mörkare så avstå mörkerkörning helt och hållet.
Men som någon skrev tidigare. KUL att han är så himla pigg! han kör ju inga 10 mil när han kör men en 2 mil kan de ju bli i bland
Margaretha
15-11-2007, 13:54
Helt enkelt därför att reaktionsförmågan avtar med åren för de flesta. Och det i kombination med en allt tätare och snabbare trafik är farligt. Både för den gamle själv och för omgivningen. Jag har upptäckt att frågan om äldre bilförare debatterats i en annan tråd, så mitt inlägg borde ha varit i den i stället.
aanderss
15-11-2007, 17:48
Jag har upptäckt att frågan om äldre bilförare debatterats i en annan tråd, så mitt inlägg borde ha varit i den i stället. [/quote] ja kanske de
Aqvakul
15-11-2007, 18:16
Om din morfar vill köra bil, så kör han bil! Äldre människor kan vara ganska envisa.
aanderss
15-11-2007, 19:20
CITAT (aq42 @ 15-11-2007, 18:16)  Om din morfar vill köra bil, så kör han bil! Äldre människor kan vara ganska envisa. envis är bara förnamnet.
Aqvakul
15-11-2007, 19:36
Misstänkte det. Men det är ganska bra att vara lite envis. Ska man jämt lyssna in vad andra tycker, så händer det inte så mycket.
AnnammA
16-11-2007, 16:06
Jag har en granne i samma ålder som fortfarande också kör bil...Barnen är väl inte så glada åt det... Han är rätt så vital för sin ålder, och tja det var väl inte heller så länge sedan jag såg honom på taket... Problemet med äldre bilförare är att de kan drabbas av sjd från en dag till en annan, och då kanske inte inser själva att bilen måste stå.... Det är likadant med dementa människor(oavsett ålder) De har inte insikten av att de inte kan köra bil längre, eftersom de kan sakna sjukdomsinsikt...Och det är inte alltid att de kommer till läkare i tid, och läkare som inser att det är en trafikfarlig patient framför sig.
Det är svårt att tycka till om ngn ålder, när man ska sluta med bilkörning. Det borde i stället finnas ett obligatoriskt test efter t ex 60-årsåldern, där körkortet skulle prövas om, och sedan succesivt fortsätta med omprövning, allt eftersom åren går.
PS! En del äldre ställer bilen, och börjar ta sig fram med cykel... Det tycker jag nästan är ännu mer vansinnigt...DS
aanderss
16-11-2007, 17:29
CITAT (AnnammA @ 16-11-2007, 16:06)  Jag har en granne i samma ålder som fortfarande också kör bil...Barnen är väl inte så glada åt det... Han är rätt så vital för sin ålder, och tja det var väl inte heller så länge sedan jag såg honom på taket... Problemet med äldre bilförare är att de kan drabbas av sjd från en dag till en annan, och då kanske inte inser själva att bilen måste stå.... Det är likadant med dementa människor(oavsett ålder) De har inte insikten av att de inte kan köra bil längre, eftersom de kan sakna sjukdomsinsikt...Och det är inte alltid att de kommer till läkare i tid, och läkare som inser att det är en trafikfarlig patient framför sig.
Det är svårt att tycka till om ngn ålder, när man ska sluta med bilkörning. Det borde i stället finnas ett obligatoriskt test efter t ex 60-årsåldern, där körkortet skulle prövas om, och sedan succesivt fortsätta med omprövning, allt eftersom åren går.
PS! En del äldre ställer bilen, och börjar ta sig fram med cykel... Det tycker jag nästan är ännu mer vansinnigt...DS din granne heter väll inte carl och är min morfar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|