Mia, zon 3
Hej alla!

Jag har ju skrivit någon gång tidigare om min långa rabatt med staket, som tillkom istället för en hemsk förvuxen häck. Nu har det blivit lite mer byggt på den, och det börjar faktiskt närma sig slutet....! sweatingbullets.gif (Ska visa upp mer snart, när jag fått hjälp att flytta mina gamla album...)

Men tillsvidare så skulle jag bara vilja tala om vad jag stoppat ned i år, och vilka rosor som finns där nu. Tanken är att det ska vara en flytande färgskala, från blekgult över vitt och cremefärgat till blekrosa - rosa - vinrött/lila. Vet inte riktigt om det blir så bra - det kan vara svårt med varma/kalla färger osv.
Jag är ju en typisk "sill-sallads"-planterare, som Gunnel Carlson kallar det - här blir det inga "tre exemplar av varje, planterade i triangel". Nej, en av varje, annars får jag aldrig rum med allt! Och det är trial&error-metoden som gäller, det blir säkert en hel del flyttande & gallrande framöver...

Men men - så här är det nu i alla fall:

Så här ser en bit av rabatten ut. Den är kantad av stenmur, men den syns dåligt när det växer...

Genom rabatten går gången från grinden till huset, här är undertecknad på g att lägga sten....

Vissa rosor får lite hjälp att hålla sig på mattan - Blush Damask är min vildsinta älskling, här i arresten:

Och dessa rosor är det som huserar i rabatten hittills:
ros 'Aïcha'
ros 'Graham Thomas'
ros 'Jude the Obscure'
ros 'Ghislaine de Féligonde'
ros 'Comtes de Champagne'
ros 'Maxima'
ros 'Crocus Rose'
ros 'Lykkefund'
ros 'Iceberg'
ros 'Winchester Cathedral'
ros 'Glamis Castle'
ros 'Ludlow Castle'
ros 'Mme Plantier'
ros 'Marvellous'
ros 'Guirlande d'Amour'
ros 'Boule de Neige'
ros 'The Generous Gardener'
ros 'Stanwell Perpetual'
ros 'Redouté'
ros 'A Shropshire Lad'
ros 'Frühlingsduft'
ros 'Alchymist'
ros 'New Dawn'
ros 'Abraham Darby'
ros (okänd Austin, kanske 'Charles Austin?)
ros 'Heritage'
ros 'Constance Spry'
ros 'Brother Cadfael'
ros 'Sharifa Asma'
ros 'Leander'
ros 'Blush Damask'
ros 'Major'
ros 'Coupe d'Hébé
ros 'Mme Boll'
ros 'William Morris'
ros 'Rose de Rescht'
ros 'William Shakespeare'
ros 'Isabel Renaissance'
ros 'Améthyste'

Bilder ska komma snart i albumet, dåligt med tid just nu bara....
Synpunkter på ovan nämnda rosor mottages tacksamt!

Höstkramar!
/Mia
noranettan
Himmel vad duktigt du är och vad fint det blir!!!! Du planterar precis efter min princip! En av varje, spelar ingen roll med färg eller rosgrupp. (fast jag måste medge att det blir omplanteringar varje år.....men det hör också till) Men det blir ju snyggt med färgskala som flyter fram genom rabatten. Ska bli kul att få se fler bilder.
tummenupp.gif Anette
Mia, zon 3
Tack! blush.gif
Jag ska försöka få till "före 6 efter"-bilder - det är då man ser vilken skillnad man gör, och att det var värt kiropraktoravgifterna....

Funderar på, när jag armbågat mig fram genom nästa del av ogräsdjungeln som ska föreställa min tomt, att göra större ytor för engångsblommande rosbuskar, och ha de återblommande på "fjäskplatsen" i rabatten. Både för att den syns mest under större delen av året, och för att de återblommande ju kan vara lite mer krävande.
Som du säger - flyttandet hör ju till!

Kajsa
Säger som Anette, himmel så fint du gjort, arresten var ju utmärkt till rosor som har växtfnatt. Och en massa fina Austinrosor och andra, vi ser med spänning fram emot fler bilder Mia rose.gif
Christina i Taxinge~
Å, du milde!!!
Vilket jobb & vilken massa rosor & fy 17 va fint det kommer att bli!
Det kallar jag ett p-r-o-j-e-k-t! smile.gif

Enda rosen jag kan säga nåt om är 'Major' - den doftar så sanslöst gott så det är nästan inte klokt!
Men den är sjuklig......åtminstone min. En riktigt trist historia av svartfläckssjuka & rosrost och därpå följande dålig tillväxt och svag blomning.
Håll ögonen på den så den inte börjar "krångla" och sprider nåt otyg!
Mia, zon 3
Aj då - ska hålla koll.... Men i ärlighetens namn så ska jag erkänna att jag inte är säker på att det är 'Major'.... Har fått den som ett liiiitet rotskott som överlevt många herrans år i grannens berberishäck. Har bara sett en blomma innan den flyttades, och den var (i mitt tycke) mest lik Major av de jag kunde hitta i LÅG. Med tanke på att den bör vara MINST 60 år gammal så lutar det ju också åt en äldre ros (antagligen ännu äldre - huset och tomten är ca 100 år, och gubben som bott där sedan 30-talet planterade nog nästan garanterat inga gammaldags rosor).
Så den är ca 25 cm hög hittills, men så fort den behagar blomma igen ska jag be om hjälp av er alla glada galningar här på forumet!
noranettan
Som POM-inventerare (det finns fler signaturer här som är också) så måste jag uppmana dig att ta med rosen till någon KOM-OCH-VISA-dag eller om du berättar var du bor så kan vi ge dig information vilken rosinventerare som bor nära dig! Alla gamla rosor med en historia är superintressanta. Länkar till POM (om jag har fattat hur man nu gör)
http://www.pom.info/ros/rosuppropet.htm
Mia, zon 3
Absolut - så fort den kan anses representativ, med blommor osv, så ska den undersökas närmare. Det skulle kunna vara samma som växer uppe vid kyrkogårdsmuren 100 meter bort, och där är det rejäla buskar som blommar. Om inte min lilla vill blomma i sommar så kan man ju alltid titta på de andra och se om de går att bestämma.
Mia, zon 3
Nu kan ni gå in och titta i mitt nya album "Staketbygge" - massa bilder! (Eftersom albumen funkar som de gör, så får ni titta bak&fram, alltså sista bilden först....)
Välkomna på virtuellt besök hos mig! happy.gif smiley_small_hug.gif
noranettan
bravo.gif STOR applåd! Himmel vilket jobb och så otroligt nöjd du kan vara med det staketet och den rabatten! Trevligt att du har en beskrivning av staketet också. WOW säger jag bara.
Christina i Taxinge~
Jag säger detsamma - du kan verkligen vara nöjd med det jobbet! yes.gif
Mia, zon 3
Tack tack! Kul att kunna bidra med lite att titta på så här i höstmörkret.... thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon