Jag har ju skrivit någon gång tidigare om min långa rabatt med staket, som tillkom istället för en hemsk förvuxen häck. Nu har det blivit lite mer byggt på den, och det börjar faktiskt närma sig slutet....!

Men tillsvidare så skulle jag bara vilja tala om vad jag stoppat ned i år, och vilka rosor som finns där nu. Tanken är att det ska vara en flytande färgskala, från blekgult över vitt och cremefärgat till blekrosa - rosa - vinrött/lila. Vet inte riktigt om det blir så bra - det kan vara svårt med varma/kalla färger osv.
Jag är ju en typisk "sill-sallads"-planterare, som Gunnel Carlson kallar det - här blir det inga "tre exemplar av varje, planterade i triangel". Nej, en av varje, annars får jag aldrig rum med allt! Och det är trial&error-metoden som gäller, det blir säkert en hel del flyttande & gallrande framöver...
Men men - så här är det nu i alla fall:
Så här ser en bit av rabatten ut. Den är kantad av stenmur, men den syns dåligt när det växer...

Genom rabatten går gången från grinden till huset, här är undertecknad på g att lägga sten....

Vissa rosor får lite hjälp att hålla sig på mattan - Blush Damask är min vildsinta älskling, här i arresten:

Och dessa rosor är det som huserar i rabatten hittills:
ros 'Aïcha'
ros 'Graham Thomas'
ros 'Jude the Obscure'
ros 'Ghislaine de Féligonde'
ros 'Comtes de Champagne'
ros 'Maxima'
ros 'Crocus Rose'
ros 'Lykkefund'
ros 'Iceberg'
ros 'Winchester Cathedral'
ros 'Glamis Castle'
ros 'Ludlow Castle'
ros 'Mme Plantier'
ros 'Marvellous'
ros 'Guirlande d'Amour'
ros 'Boule de Neige'
ros 'The Generous Gardener'
ros 'Stanwell Perpetual'
ros 'Redouté'
ros 'A Shropshire Lad'
ros 'Frühlingsduft'
ros 'Alchymist'
ros 'New Dawn'
ros 'Abraham Darby'
ros (okänd Austin, kanske 'Charles Austin?)
ros 'Heritage'
ros 'Constance Spry'
ros 'Brother Cadfael'
ros 'Sharifa Asma'
ros 'Leander'
ros 'Blush Damask'
ros 'Major'
ros 'Coupe d'Hébé
ros 'Mme Boll'
ros 'William Morris'
ros 'Rose de Rescht'
ros 'William Shakespeare'
ros 'Isabel Renaissance'
ros 'Améthyste'
Bilder ska komma snart i albumet, dåligt med tid just nu bara....
Synpunkter på ovan nämnda rosor mottages tacksamt!
Höstkramar!
/Mia