Full version: kaktusfrön
Sofiia
Köpte en påse med kaktusfrön i våras, tänkte det kunde va intressant att pröva på. Antar att jag måste vänta till våren för att plantera dem. Men hur och i vad, vanlig kaktusjord eller? Ska de ha mycket vatten tills de gror?
Tosan
Hittade nån kaktusmix på nätet för ett tag sen, och en del frön kunde visst ta 18 månader eller vad det var på sig för att gro, så jag skulle kunna tro att du kan så när som helst.
Så-och kaktusjord, kanske med lite sand på toppen för att undvika mossa, och jag antar att de måste hållas fuktiga hela tiden för att kunna gro.
Sofiia
18 månader!! Det är just nån mix som jag också har köpt. Det låter som om det kommer att misslyckas för mig då, är väldigt dålig på att vattna jord, det är ju så tråkigt sad.gif .

Men jag måste väl pröva ändå!
MariaS
Strö fröna på sandblandad såjord. Täck fröna med fin sand. Duscha med vattenflaska, så allt är ordentligt fuktigt. Täck med plastpåse/glasskiva/drivhuslock, ställ med undervärme och vänta. De första kaktusarna visar sig om några veckor.
Plantera om "bebisarna" allteftersom de är hanterbara, duscha om och ge upp efter två år.
kerstin z5-6
kaktusfrö gror bra -ibland bättre om de INTE är färska -de ska sås som det mesta dvs som Maria beskriver
Man kan ha grus uppepå om man vill -de är väldigt söta som små
Alla nygrodda ska man vara försiktig så man inte övervattnar -sådden får inte torka ut heller
sqrulan
Här kanske du kan få lite goda råd.Jag brukade beställa fröer från Succseed och jag sådde i jan/feb.
Men jag tyckte att det var ett evighets jobb och sen så drabbades jag av bomullslöss och då gav jag upp.
http://www.succseed.com/
Sofiia
okej! tack för alla fina tips! Då vet jag hur jag ska göra. Vi får hoppas att det blir många små kaktusbebisar sen smile.gif . Är inte speciellt intresserad av kaktusar men tänkte att det kunde va intressant att se vad det blir.
niklaswik
18 månader kan du ta med fem nypor salt.
Av ungefär 10 olika sorters kaktus jag sått än så länge så har alla grott inom en månad.

Fast faktiskt så har ett frö (som fanns i en kruka med en större planta som grodde nästan direkt) grott nu under sommaren, nästan två år efter "storebrorsan"!
evaskp
CITAT (niklaswik @ 08-11-2007, 17:15) *
18 månader kan du ta med fem nypor salt.
Av ungefär 10 olika sorters kaktus jag sått än så länge så har alla grott inom en månad.

Fast faktiskt så har ett frö (som fanns i en kruka med en större planta som grodde nästan direkt) grott nu under sommaren, nästan två år efter "storebrorsan"!

Speciellt Opuntia kan ta lång tid på sig och gro. Där för kan man stoppa ner dem i en kruka med någon annan blomma, så kommer de när de kommer. De flesta gror inom en månad, ett bra tips är att ha kaktus fröna i kylskåpet. Det hjälper till att trigga igång dem när de känner värme och fukta. De bör ha 23 grader för att gro som best och mycket ljus.

Sofiia
Ja mina kaktusfrön planterade jag i våras. Skötte dem precis som vilka andra frön som helst och alla frön grodde på 2 veckor -1 månad. Så nu har jag en hel massa små kaktusar smile.gif
djur7
Hejsan!
Jag har sått kaktusfrön 2 ggr och de har grott inom 2 veckor. Jag använder vanlig såjord och sätter fröna ovanpå jorden och sedan vattnar med en sprayflaska och plastfolie över och stå ljust. Det spelar inghen roll vilken årstid du sår de gror ändå i alla fall för mig. Med det är roligare att så till våren:-)
abel_kanabel
Hej,

Finns ett väldigt enkelt och effektivt sätt att odla kaktus på;

* Ta en c:a 10cm hög & 10cm bred glasburk, diska den NOGA!
* fyll på med c:a 5cm perlite & kaktusjord (40/60)
* Fukta jorden så mycket det går utan att det blir en sjö.
* micra burken i c:a 2 min (750w, steriliserar jorden så gott det går.) Låt stå i micron tills den svalnat.
* lägg på frön
* spänn gladpack över burken direkt efter fröna är ilagda, tejpa ordentligt, så inte fukt kommer ut, skit in.
* ställ på ett skuggigt ställe, absolut inte i direkt soljus.
* vänta wink.gif

Efter 4-8 månader kan du ta bort plasten och plantera om dina kaktusar.
Burken kommer sköta sig själv hela tiden. Du behöver inte oroa dig för vattning el dyl.

Undvik för smala glasburkar, om du inte vill slå sönder burken när du ska ut med dina kaktusar.

Har gjort detta massor med gånger, alltid med bra resultat.

Lycka till!
daddel
Jag sådde en sån där påse medkaktusfrö av blandade sorter i mars i år.

efter en tid hade jag ett 15-tal kaktusar ca 5mm höga.

med tiden har några mörknat och skrumpnat i ihop, och en del har bleknat och dött.

någon som vet vad jag gör för fel???
MariaS
CITAT (daddel @ 09-08-2009, 21:25) *
Jag sådde en sån där påse medkaktusfrö av blandade sorter i mars i år.

efter en tid hade jag ett 15-tal kaktusar ca 5mm höga.

med tiden har några mörknat och skrumpnat i ihop, och en del har bleknat och dött.

någon som vet vad jag gör för fel???

Troligtvis för mycke vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon