lena:-)
Har en orkide som står i en glaskruka. Jag tycker det ser jättetrist ut att se planteringskrukan genom glaset..kan man inte bara plantera ner den direkt i glaskrukan? Den har hål i botten ju..
Tosan
Ja det har jag gjort. Krukan kommer från en orchidé jag fick nån gång och lyckades dräpa.
lena:-)
Planterat om.........Tack för rådet 000.gif
får nog köpa lite orkidejord och fylla på

Planterat om.........Tack för rådet 000.gif
får nog köpa lite orkidejord och fylla på
Sofiia
tänk dock på att inte krukan får va i direkt solljus, då kan rötterna brännas och bli förstörda! smile.gif
Christer i Falköping
Bara den har hål i botten går det bra. Ibland säljer de ju orkidéer i glaskrukor utan hål och det är hur fel som helst, eftersom det då aldrig går att få ut överskottsvattnet.
Christer.
Ammoura
Jag har ett par orkidéer i glaskruka utan hål. Fungerar jättebra och dom både trivs och blommor om. Har ganska lite kompost i, gärna ett par stenar i botten och sen får man vattna lite lagom och låta det torka upp emellan.
Aqvakul
Är inte det här med glaskruka en ganska opraktisk modegrej? g.gif
Tosan
JAg tycker det är superpraktiskt, för då ser man när det är dags att vattna smile.gif
Henrik_
ag42, jo jag håller med. kompiskram.gif
Det man säger är att det ska vara en genomskinlig kruka för att orkiden ska kunna använda rötterna till fotosyntes och det blir ju då lite mer än att bara kunna använda bladen till att fånga soljus.
Fast det har faktiskt ingen större betydelse ändå.
Men vill man ha det så får man väl det, men jag struntar i det rolleyes.gif
ruggis
Jag har hört att man ska ha en genomskinlig plastkruka som man sänker ner i vatten när man vattnar. Sen ställer man den i en lite förstor ytterkruka, det ljuset som då kommer ner i krukan är lagom för att inte bränna rötterna tongue.gif
Henrik_
Jo sänka ned i vatten tycker jag funkar klart mycket bättre än att vattna på annat vis, men som sagt, genomskinlig plastkruka är inte på något vis livsviktigt för dom...
Kathy
CITAT (ruggis @ 08-11-2007, 23:46) *
Jag har hört att man ska ha en genomskinlig plastkruka som man sänker ner i vatten när man vattnar. Sen ställer man den i en lite förstor ytterkruka, det ljuset som då kommer ner i krukan är lagom för att inte bränna rötterna tongue.gif

Det rådet får man av den kunniga personal som jobbar på Orchidéhuset. Länk till hemsidan.
Sofiia
Så har jag mina orkidéer. I plastkrukan och sedan i en större ytterkruka (för att de är finare) men så har jag leca kulor på bottnet av ytterkrukan så plastkrukan med orkidé kommer lite upp + att man kan öka fuktigheten kring plantan så mår den ännu bättre yes.gif
kira
Jag har fler orkideer i fyrkantiga glasvaser utan hål o de mår bra,de vanliga orkideerna ska ha krukor som släpper in ljus till rötterna.Det behöver inte Duodendrum arten men har i glasvas ändå ,de mår bra oxå o blommar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon