noranettan
Conditorum påminner i mångt och mycket om Officinalis, men är mer fylld. Det är en jättefin buske som blommar rikt. Det är inte konstigt att den användes kanderad på tårtor förr (därav namnet), till marmelad och sylt. Den doftar underbart!! Jag gillar när man kan se ståndarna. Det här är en måsteharos för gallicaälskare, ja för andra med.

rolleyes.gif Anette
ewa zon 3
Vet inget om gallicior men när du skriver att busken är jättefin betyder det att den pryder sin plats även när den inte blommar?
Föll för blomman och doft är ett måste men vill veta lite mer smile.gif

/Ewa
noranettan
Den är ju engångsblommande, men busken är frisk och bladverket snyggt, formen bra också.......typ.
blush.gif Anette
Christina i Taxinge~
Jag trodde det var riskfritt att titta på kvällens gallica....
'Conditorum', njää.....ännu en sån rååååsa C-ros, vill jag inte ha, nähädå!
Trodde jag.....
Vad gör du med mig, Anette???!
Den här rosen måste jag ju också ha!
Fattar inte att jag inte förstått det förut slap.gif

(ere slut på C-rosor nu...?)

noranettan
Ha, ha, ha. Jag var säker på att du visste varför jag visar bilder på gallicor!!!! De är ju de allra rosigaste av det rosiga. Inte förrän på söndag börjar jag med D-gallicor (om jag har räknat rätt och hittar alla bilder!)
Jadu Christina - du är nog fast med gallicorna nu! giggle.gif Anette
kerstin z5-6
Späder på :
Den kallas i Ungern ”Godisrosen” - används till konfektyr, marmelad och annat gott.
Oumbärlig i rosen eller kryddgård! coolgleam.gif
Helenavborg
Jag har också blivit rejält gallica-biten. Snart är hela gallicalunden fylld och jag vet inte var jag ska få plats med alla dom andra!
De är en underbar rosgrupp! Härdiga, tåliga och vanligen unerbart doftande. Rekommenderas!!
renate
Gallicor är underbara rosor,gjorde en inventering av alla mina rosor idag.Jag har bara 6 gallicor, Conditorum skulle passa in.Doften är väldigt viktigt för mig.
Anna NV Uppsala
Gallicorna är oftasr rätt trevliga även efter blomningen. Tätt bladverk som oftast är någotlunda friskt. En bra grön buske alltså.
Anders Roslagen
Hmmm... Kanske kan man göra rosenmarmelad på den och göra en rååååsa prinsesstårta med den marmeladen i ett av lagren. Kan det bli gott...?
noranettan
Men det är klart att det blir gott Anders!!! Det här är en ros som bjuder alla sinnen på något! innocent.gif Anette
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon