|
Tante Morgan
07-11-2007, 16:37
Jag har ett gäng estländska klematisar som söker rossällskap till våren! Projekt som jag inte hann med i år bara SKA förverkligas nästa år! Kortändan av min kolonolott ligger ut mot vägen. Det enda som skiljer mig och trafiken utanför åt är ett 1,10 m högt gunnebo stängsel. Full insyn allså. Där planerar jag en vägg av klematis och rosor!!! Den blivande rabatten är ca 6 m lång och bredden är justerbar men runt en meter kanske blir lagom. I ena hörnet finns redan en honungsros och en Karen Blixen planterade i en pallkrage. Karen Blixen ska få flytta på sig - den hamnade på grund av impulsköp och de två passar inte så bra ihop. Det är helt olika utseende på bladen - Karen blixen ser nästan konstgjord ut jämfört med den vildare honungsrosen. Båda är två år gamla och det börjar se trångt ut när honungsrosen börat breda ur sig... Jag har nio stycken estländare som jag betällde i våras som stiklingar. De ska få en spalje av aremeringsnät att växa på och framför dem ska alltså rosorna stå. Och det är här jag behöver Er hjälp!! Vilka rosor ska jag kompletera med?! Kanske blir det lite mycket med alla nio klematisarna i en och samma rabatt men dessa har jag att välja mellan (förutastt att alla lever efter vintern...): Multiblue Cl. recta mandshuria Esparanto Huvi Jubilenui 70 Kotkas Mikelite Niobe Purpurea Plena Elegans
Ska du ha lägre rosor ca 1- 1.20 rabattrosor/ Austinrosor eller har du tänkt dig buskrosor framför ? Eller blanda klematisen med en och annan klätterros ? På Gotland har ni ju gott klimat. Kika i mitt album där finns rosorna uppdelade och skrivet till alla bilder. Jag har bara klematis Multiblue och Purpurea Plena Elegans av dom du nämner, vad övriga har för färger kanske du kan berätta ?
kerstin z5-6
07-11-2007, 17:54
hehe --- Hej Tante Morgan -akta dej nu tips : Dag -som finns både här och på Aots rosforum rek ofta två klematis till en klätterros -det blir väldigt snyggt Kan vara clematis ton i ton eller avvikande från rosen I hörnen -slutet av rabatten på varje sida kan du kanske få ner en buskros också - Rabatten kan gärna vara svagt halvcirkelformad Cl. recta mandshuria Blir yvig och blommar en masse -bör vara i en utkant så den får välla Har du möjlighet till stolpar och armeringsmatta -köps på byggfirma -stormarknad -så kan du ju öka höjden väsentligt tex i mitten Om nu detta är tillåtet ? På så vis får du en fin skymd sittplats bland dina rosor -clematis behöver ju klätterstöd så jag tycker absolut du ska blanda med några klättrare i mitten Multiblue Huvi Jubilenui 70 Kotkas är milda färger och passar både vita, röda o rosa rosor Esparanto Mikelite,Purpurea Plena Elegans skarpt röd/lila -vita rosor-Ilse Khron superior ?eller någon större buskros som remonterar o doftar Niobe-fantastisk färg -både till vitt och i mix Jag överlämnar i första hand rostipsen -de mer konkreta sorterna till dem som bor i mildare zoner än jag Men jag lär återkomma i tråden
noranettan
07-11-2007, 18:20
CITAT (Tante Morgan @ 07-11-2007, 16:37)  Jag har ett gäng estländska klematisar som söker rossällskap till våren! Multiblue Cl. recta mandshuria Esparanto Huvi Jubilenui 70 Kotkas Mikelite Niobe Purpurea Plena Elegans Jag har hässjestolpar med klätterrosor och klematis i båda mina rosengångar (mellan stolparna har jag buskrosor/gallicor. Jag har så här: Multiblue+Awakening Cl recta mandchurica + R. arvensis ´Splendens (har inte Esperanto) Huvi + Capitain Samuel Holland (har inte Jubilenui) Kotkas + Ilse Krohn Mikelite + Aglaia Niobe + Leverkusen Purpurea Plena Elegans + Blush Rambler. Speciellt gillar jag den sista kombinationen, Purpurean är så himla fin, påminner om en klättrande gallica på håll och så blommar den så länge (ja, det gör ju flera av de andra med) Mandchurican och Splendens är också ett höjdarpar. Man får ganska mycket väggkänsla bara med stolpar och buskar också.  Anette
noranettan
07-11-2007, 18:27
 Jag hittade en halvbra bild på Splendens och mandschurican. Bilden är eg tagen på rosen, jag vet inte om jag kan hitta något på bara mandschurican, den blir som en sky av vita blommor. Helt ljuvlig klematis.
noranettan
07-11-2007, 18:34
Nu är jag lite tjatig, jag vet, men jag hittade en bild på mandschurican också. Den är en favorit!
kerstin z5-6
07-11-2007, 19:58
Jag visste att de här två damerna skulle spinna loss på detta Morgan  Snart kommer nog en till  Snygg bild på mandshurican ! Den är fullt härdig även hos mej
kerstin z5-6
08-11-2007, 11:30
Jag hade ju så tur att jag fick en del klätterrosor på egen rot av Svennis -de är alla för sydligare bruk , men jag kämpar för att de ska gilla Västerbotten -och nöjer mej gladeligt om de inte blir så stora här >Bland dessa hann några blomma redan i år med några få blommor De jag listar här är klättrare Du kan ju ta en titt på Nordina söt rosa Paul´s Himalayan Musk Veilchenblau-blålila Det finns en söt rabattros vid namn Wisby om du tror du har plats för en sådan
Tante Morgan
08-11-2007, 22:31
Oj, vilka läckra förslag!! Splendens med mandschurian.... Veilchenblau, Nordina och Paul's Himalayan Musk....mums!! Jag får nästan frossa!!! Och såklart ska jag ha en Wisby!! Den är jättefin! Ska kolla upp alla förslag och skriva en lista att ta med mig till plantskolan i vår!! Jag har tänkt sätta upp armeringsmatta längs hela staketet som är totalt 7-8 meter långt. Den planterinsbara ytan är 5-6 meter lång så det passr ju jättebra att sätta mandschurian i ena änden. Då har den 1-2 meter extra att bre ut sig på. Höjden på armerinsmattan blir nog 1.70. Upp till 1.80 är bygglovs fritt för spaljéer och det är de reglerna vi kör med på kolonin. Det enda kravet när det gäller byggnationer är att kolla med styrelsen och sina grannar att det är okej. Och jag är med i styrelsen och jag känner mina grannar, så det är nog lungt!!  Hoppas jag... Jag ska försöka hitte en bra bild på hur eländet ser ut nu så ni får en FÖRE-bild och så jobbar jag på ett kollage med alla klematisarna så ni får se färgskalan. Får se hur mycket jag hinner ikväll annars kommer det så snart som möjligt... Japp, kollaget hann jag ikväll. Det blev inte så bra kvalite på bilden - det går inte att se vad de heter!! Men ni ser färgerna i alla fall... Mina estländska kompisar
noranettan
09-11-2007, 09:27
Det ser jag fram mot att få se bilder på!  Anette
Tante Morgan
10-11-2007, 18:02
Så här ser det alltså ut där jag har tänkt mig anlägga rabatten i vår.... Håll med om att det behöver extreme make-over!! Jag ska försöka ta så mycket av oräset jag hinner i höst. men det beror ju lite på vädret och hur länge det är tjälfritt. Om det blir en lika mild vinter som förra året så har jag ungefär fram till mitten av januari på mig... Och se hur öppet det är ut till vägen och parkeringen på andra sidan!!!  Staketet hösten -07 I år har jag lagt min energi på perennarabatten som ni skymtar till höger i bild. Den gjorde jag ny i år och förutom eventuella omflyttningar och mer jordförbättring så är den i princip klar. Jag har väldigt lerig jord som ständigt måste förbättras har jag märkt... Resten har som ni ser fått stå tillbka lite...så är det när man har begränsde resursrer när det gäller orken. Det är oxå till höger som Honungsrosen står, i pallkrgagen vid stolparna och spaljén. I mitten står en klematis som jag inte minns namnet på men den ska grävas upp ändå. Den behöver bättre stöd och bättre jord. Kanske hamnar den där igen men med bättre förutsättningar. Det är oxå en estlänsk stickling som de andra men inköpt året innan. ev har jag en dublett av någon sort.... Till vänster framör vindskyddet har jag satt ner några pinnar Korgvide. Viden kommer passa bra ihop med bambun jag tänkt sätta ännu en liten bit åt vänster som ska få prassla skönt i vinden! En fundering jag har är att bygga en stor låda så att det blir en upphöjd rabatt, i samma höjd som pallkragen. Dels för att få bra dränering, dels för att jag vill testa grusodlnig också.....!!! Då tänker jag att jag blandar koskit i den leriga jorden i botten och sen fyller "lådan" med grus. Vad tror ni om detta???
kerstin z5-6
10-11-2007, 19:37
En fundering jag har är att bygga en stor låda så att det blir en upphöjd rabatt, i samma höjd som pallkragen. Dels för att få bra dränering, dels för att jag vill testa grusodlnig också.....!!! Då tänker jag att jag blandar koskit i den leriga jorden i botten och sen fyller "lådan" med grus. Vad tror ni om detta??? Det blir nog bra som du tänker -betänk bara att plantera där när du vet att du kan vattna varje dag den närmaste veckan i alla fall .. grusodling håller fukten bra , men rötterna måste få etablera sig först -gärna under ett par veckor WoW så snygg din rosengård kommer att bli med de clematis o rosor du tänkt ha där man blir ju  av avund ..zon noll jojo ...
Tante Morgan
10-11-2007, 20:05
Apropå grusodling Kerstin: Om jag köper krukade rosor, ska jag skölja bort all jord från rötterna innan plantering i gruset? Eller ska jag låta jorden vara kvar? Risken om finns väl att jorden sköljs bort rätt snabbt i gruset och gruset "sjunker" ihop om rötterna...är det bra eller dåligt?
kerstin z5-6
10-11-2007, 22:05
Är du säker på att du vill testa just rosor i grusodlingen ? Jag planterar allt som jag vill ha i gruset med rotklump dvs jorden med ner Jag har ett antal rosor där - jag vill se om det tidigt tinande gruset gör att de kommer igång snabbare på våren ? Klarar vintern bättre?Mindre tork frysskada ? osv .. Du lär ju inte ha sådana problem -i zon noll  Vore jag du skulle jag testa lite alpiner där
Tante Morgan
11-11-2007, 16:10
Hm...nja, alpiner är jag inte så road av. Ännu ialla fall - det verkar ju krypa på de flessta trädgårdmänniskor förr eller senare... Jag har ett litet stenparti på gång på ett annat ställe och vid staketet vill jag ha insynskydd. Och just alpiner är väl inte så ofta häckbildande eller några storklättrere?  Men jag har väldigt begränsad kunskap om det alpina sortimentet... Nej, något zonkänckeri när det gäller rosorna behöver jag inte ängna mig åt. Jag har lusläst de flessta trådarna här på Rosavdelningen och jag börjar gilla Austinrosorna.... men någon Gallica måste jag nog ha oxå...det är trist att de är engångsblommande de är ju så vackra!! och några Rugosa kanske för tätheten... och ett par , tre ramblers..... Det kommer bli en dyr historia detta... Jag vill bara helt enkelt odla i grus för att det är kul!! Och för att det för mig är både lättare och billigare att få tag i grus än bra jord. Jag har i och för sig inte tagit reda på kostnaderna för jord, jag bara inbillar mig att det blir löjligt dyrt att besställa och få det levererat... Kankske dags att fjäska lite för kompisarna med hästgård....
kerstin z5-6
11-11-2007, 16:38
Duger denna ? Ingen alpin men en grusodlingsväxt -som är fin till rosor -och ingen du behöver förstoringsglas till  Yucca filamentosa -Palmlilja  Jo det är dyrt i träsket .. om du ska beställa något från rosenposten har de även denna upplystes jag nyss om  Austin -definitivt test i ditt klimat -och ang de gamla rosorna -betänk att de blommar 1 månad det är mer än hägg o syren ihop -och vem kan vara utan hägg o syrentiden ...
Hur har du din Yucca filamentosa, kerstin? Enligt rosenposten klarar den z1, då är det ju kruka som gäller isf...Stämmer det? Förresten, när brukar du begära leverans därifrån? Är lite rädd för att gräva ner rosorna för tidigt... Ursäkta att jag snor tråden
kerstin z5-6
11-11-2007, 18:26
Jag har haft yucca filamentosa utomhus i mer än 7 år- i kruklös:t skick) De har sått i lerjordsbacke - rabatter mm -men numera har jag dem som T Morgan beskriver -kodynga i botten och grus De blir störst där Det är även i den miljön de blommat .. Bara bra du kommer Tosan -Jag har hållit på ett år med att snärja hit Tante Morgan -men nu så verkar han ha kapituerat för rosträsket  Jag brukar beställa rosorna till andra v i maj -så fort man får hål i backen .. fast jag har ju växthus i fall det är för kallt
Tante Morgan
11-11-2007, 20:30
Japp, jag har kapitulerat!!! Det var bara en tidsfråga.... Palmliljan är kockren!!!! Jag var och sneglade på den i somras i den lokala plantshopen men kände att jag inte hade nån bra plats för den med tanke på dränering osv... Men med en gigantisk gruslåda så öppnar sig ju möljigheterna en hel del.....Moahahahaha Agaphantus kanske - om man får tag i den tåligare varianten... Lavendel såklart!! mmmm.... Det finns ju mycket som klarar en gotländsk vinter bara de får det väldränerat... Oj nu fick jag lite mer att tänka på!!!  Och tidigare idag såg jag tråden om de nya dagliljorna oxå och blev hel kär....  ja, jädrans...
kerstin z5-6
11-11-2007, 20:39
 farliga forum
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-11-2007, 18:26)  Jag har haft yucca filamentosa utomhus i mer än 7 år- i kruklös:t skick) De har sått i lerjordsbacke - rabatter mm -men numera har jag dem som T Morgan beskriver -kodynga i botten och grus De blir störst där Det är även i den miljön de blommat .. Bara bra du kommer Tosan -Jag har hållit på ett år med att snärja hit Tante Morgan -men nu så verkar han ha kapituerat för rosträsket  Jag brukar beställa rosorna till andra v i maj -så fort man får hål i backen .. fast jag har ju växthus i fall det är för kallt Ja då är ju Z1 bara dikt ju, då får det kanske haka på en sån från RP i vår Jag vill ju få hem dem så fort som det går gräva ner dem, så det blir nog rätt lagom, men jag blev lite tveksam iom att jag sällan sätter ut nåt förrn i mitten av juni annars. Fast rosor borde ju klara lite mer än små fröplantebebisar. Jo, du Tante Morgan, nu ligger du risigt till. När Kerstin väl satt klorna i en så sitter man där man sitter, upp till midjan i en rosrabatt. Och önskelistan blir längre för varje minut... Är det förresten nån som vet hur många rosor det egentligen finns? Just nu sitter jag och kollar efter rosor som heter som bilar för en kommande vision
kerstin z5-6
11-11-2007, 22:36
harkel ..host ...
Mia, zon 3
12-11-2007, 08:13
CITAT (Tante Morgan @ 11-11-2007, 20:30)  Japp, jag har kapitulerat!!! Det var bara en tidsfråga.... Palmliljan är kockren!!!! Jag var och sneglade på den i somras i den lokala plantshopen men kände att jag inte hade nån bra plats för den med tanke på dränering osv... Men med en gigantisk gruslåda så öppnar sig ju möljigheterna en hel del.....Moahahahaha Agaphantus kanske - om man får tag i den tåligare varianten... Lavendel såklart!! mmmm.... Det finns ju mycket som klarar en gotländsk vinter bara de får det väldränerat... Oj nu fick jag lite mer att tänka på!!!  Och tidigare idag såg jag tråden om de nya dagliljorna oxå och blev hel kär....  ja, jädrans... Har du tittat på blå frilandshibiskus? Jag älskar den... har tänkt prova att sätta min utomhus, men inte förrän jag fixat fjäsk-hörnet som den ska stå i, och liiite läskigt är det allt ändå.... Har ju haft den i kruka i 3-4 år, så den är ju min bebis... Men bodde jag som du, då skulle jag absolut köra på sådana! Och så skulle jag prova citronverbena på friland - det är också en favorit här, men den har så lätt att bli loppig under vinterförvaringen... Friland hade varit kul, men på gränsen mellan zon 2 och 3 är det nog kört direkt... Ser fram emot avrapportering på nyanläggningen senare!
Christina i Taxinge~
12-11-2007, 19:43
CITAT (Tante Morgan @ 11-11-2007, 20:30)  Japp, jag har kapitulerat!!! Det var bara en tidsfråga.... Palmliljan är kockren!!!! Jag var och sneglade på den i somras i den lokala plantshopen men kände att jag inte hade nån bra plats för den med tanke på dränering osv... Men med en gigantisk gruslåda så öppnar sig ju möljigheterna en hel del.....Moahahahaha Agaphantus kanske - om man får tag i den tåligare varianten... Lavendel såklart!! mmmm.... Det finns ju mycket som klarar en gotländsk vinter bara de får det väldränerat... Oj nu fick jag lite mer att tänka på!!!  Och tidigare idag såg jag tråden om de nya dagliljorna oxå och blev hel kär....  ja, jädrans... Hmmmm........har du funderat nån gång på att skaffa en Magnolia eller två....? Det behövs ju lite "tak & rumskänsla" i trädgården, varför inte låta nån Magnolia hjälpa till med det! De är i klass med rosor! Även om jag är rostok ut i fingerspetsarna kan jag se den makalösa skönheten i Magnoliorna Titta här t ex: Magnolior!!!!!!!!
kerstin z5-6
12-11-2007, 20:12
Absolut Morgan ! Susan ..skulle jag köpa på studs om jag var gotlänning :)fast hur är det med kalk o gotland o Magnolia ?
Raija på Närkeslätten z3
13-11-2007, 00:27
ja absolut - magnolior - himmelskt vackra och så speciella....
Blev såld på dem i somras och investerade i en liten pluttig Ásian Artistry´ som jag hoppas på.....drömmer om fler.
Sannerligen finns et många träsk att plumsa i tante morgan :-) Härligt eller hur?
Tante Morgan
14-11-2007, 01:26
Oj, här haglar det av en massa bra förslag!!! Citronverbena och frilandshibiskus låter intressant - de ska jag kolla upp!! Jag har snackat medelhavsväxter med flaxss tidigare - han har förespråkat bla frilandshibiskusen vet jag! Och.....Magnolia!!!! Inled mig icke i frestele - (jag hittar så bra dit själv!!)... Magnolia är det som fick mig att vilja ha trädgård från första början!!! Det var när jag upptäckte Magnolians helt osannolika skönhet som jag insåg att enbart balkongodlande inte var tillräckligt för mig.... Så, ja, jag ska skaffa mig en (till att börja med, en) Magnolia. Det skulle vara så underbart att ha det som tak på kolonin. Men jag har bestämmt mig för att börja med väggarna. Det är ganska blåsigt på mitt koloniområde och Magnoliorna vill helst stå skyddat har jag lärt mig. Sen är det kalkfrågan oxå. Det finns mer eller mindre kalktåliga sorter det gäller naturligtvis att jordförbättra innan plantering. I mitt fall betyder det att byta jord helt och hållet. Det blir till att anlägga ett surjordsparti. Och det är nästa större projekt jag har på min trädgårdslista.... Och jag måste ännnu klara av att välja ut vilken Magnolia... det finns ju så många vackra....Och det är en helt annan tråd!!! Don't get me started...
noranettan
14-11-2007, 07:23
Men blåsten blir inga problem när du har planterat alla rosor och satt upp armeringsnät. Ju fler planteringar du gör, desto bättre mikroklimat!  Anette
Christina i Taxinge~
14-11-2007, 12:47
Magnolia.............jag har bara en, så därför tar jag mig friheten att rekommendera den - 'Aashild Kalleberg'! Doften från de blommorna skickar mig till himmelriket!
Mia, zon 3
15-11-2007, 12:31
Hördu Morgan - hur skulle en kamelia funka på friland hos dig tror du? De har ju den där jättekamelian i Pillnitz i Dresden, fast där rullar de iofs upp ett helt hus runt den varje vinter... Men det borde vara mildare på Gotland, kanske kunde testa i alla fall? Kolla med flaxx och övriga zonknäckare - själv har jag bara mina i kruka så de kan få komma in på glasverandan på vintern... Men det känns som ett träsk för min del, snart har jag tippat i... Köpte några själv först, och sedan fick jag ett skott av Pillnitz-kamelian av en släkting som varit där. Då blev det gungfly värre...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|