Sailor Pluto
En ensamstående person (vet ej om det är man eller kvinna) tjänar 8000 kronor i månaden, bor ensam i en trea, har bil (som kräver både bensin och försäkring), hemtelefon och mobiltelefon. Personen betalar även el, fackavgift, andra räkningar samt mat.

Här kommer det som åtminstone jag tycker låter lite konstigt: personen hävdar att h*n sätter in 3000 kronor på sitt sparkonto varje månad. Hur sjuttsingen är det möjligt blink.gif ? Personen väljer bort "allt som inte är nödvändigt", alltså nya kläder, cigaretter, snus, alkohol, krogbesök och godis. Men ändå får jag det inte att gå ihop! Är det bara båg eller kommer man verkligen undan så billigt även om man har en stor lägenhet, bil, telefon och andra bekvämligheter??? Samt undviker allt "roligt" och kanske bara livnär sej på en bit toapapper varje dag?
Tosan
Personen i fråga lever nog på "gammpeninga" eller har extremt låg hyra.
Visserligen levde jag på 2000/månaden medan jag gick skola och hade en hyra på 900:-, men då hade man ju iaf mor och far som backup som skickade mat och hjälpte till med kläder emellanåt.
Pirum
Tja, jag vet inte. Men väldigt många, iaf jag själv, skulle nog kunna klara 2-3 år utan att köpa ett enda nytt klädesplagg exempelvis. Käkar man gröt och annat billigt så kostar maten inte mycket heller. Bil och lägenhet är svåra att säga vad de kostar, jag menar, det varierar ju så mycket. Men när alla 'fasta' kostnader är betalda så kan man nog snåla mer än man tror om man lägger manken till.
Anma
Tja, har personen på en hyra på 5000:- är det ju omöjligt, är hyran 2500:- är det däremot fullt möjligt om man snålar på allvar.
Netha
Nettoinkomst 8.000 kr/mån... hyra för trerummare minimum 2.500kr + el
Därtill bilförsäkring och skatt + bränsle (bensin.. diesel), hemförsäkring, A-kassa + ev fackföreningasavgift
åsså mat och alla vanligt förekommande utgifter i ett hushåll.

För mig ser det ut som absolut ogenomförbart.

Lilla Birka
H*n kanske har bostadsbidrag eller andra bidrag?
pejori
hon har nog andra imnkomster, som hon inte pressenterar,...svart städjobb eller hundvakt, delar ut reklam, får förskott på arv från föräldrar.. coolgleam.gif
finns många ställen...har hon underhåll för sig själv fortfarande?...(21 år)

CITAT (Netha @ 07-11-2007, 22:21) *
Nettoinkomst 8.000 kr/mån... hyra för trerummare minimum 2.500kr + el
Därtill bilförsäkring och skatt + bränsle (bensin.. diesel), hemförsäkring, A-kassa + ev fackföreningasavgift
åsså mat och alla vanligt förekommande utgifter i ett hushåll.

För mig ser det ut som absolut ogenomförbart.

en trea för 2500....finns nog inte...4500 möjligtvis om det inte är ett korttidskontrakt för senare rivning
skippa hemföesäkringenboch TV-liucensen.
bilförs. trafik=)250/månlite körning max tre hundra/mån...mat tusen kronor.....verkar mera som hon sparar tre hundra i månaden...det går
Anma
Avgift på bostasrätt där el ingår för 2500:- finns det visst. Hyreslägenheter, nja.
Hittade över 150st 3rum o kök bostadsrätter i bara stockholms län med en avgift på under 2000:- på hemnet.
Sailor Pluto
CITAT (pejori @ 07-11-2007, 23:04) *
hon har nog andra imnkomster, som hon inte pressenterar,...svart städjobb eller hundvakt, delar ut reklam, får förskott på arv från föräldrar.. coolgleam.gif
finns många ställen...har hon underhåll för sig själv fortfarande?...(21 år)
en trea för 2500....finns nog inte...4500 möjligtvis om det inte är ett korttidskontrakt för senare rivning
skippa hemföesäkringenboch TV-liucensen.
bilförs. trafik=)250/månlite körning max tre hundra/mån...mat tusen kronor.....verkar mera som hon sparar tre hundra i månaden...det går

Ett missförstånd kan ha uppstått -fear-.gif ! Det är verkligen inte jag som är "personen" i det första inlägget! Det är en person som har skrivit en insändare i en tidning, utan att ange kön eller någon annan information. Eftersom jag blev så fundersam lade jag ut det här på Odla, ville veta vad ni andra tyckte smile.gif . Så det är alltså inte mej det gäller.
anna_rispan
Det låter orimligt. Synd att den där personen inte skrev hur stora utgifter den har. Annars kan man ju inte komma dragande med såna påståenden. Jag gnetar som fan men inte räcker mina pengar att spara så mycket. Jag är student och bor som sambo i en trea.

Eftersom jag inte ser mig som anonym här vill jag inte fläka ut några ekonomiska detaljer här.
Sailor Pluto
CITAT (anna_rispan @ 08-11-2007, 19:38) *
Det låter orimligt. Synd att den där personen inte skrev hur stora utgifter den har. Annars kan man ju inte komma dragande med såna påståenden. Jag gnetar som fan men inte räcker mina pengar att spara så mycket. Jag är student och bor som sambo i en trea.

Eftersom jag inte ser mig som anonym här vill jag inte fläka ut några ekonomiska detaljer här.

Nä, jag skulle inte heller känna mej riktigt bekväm med att lägga ut våra utkomster och inkomster på nätet smile.gif . Förmodligen kände den där personen samma sak om att ge ut detaljer om sin ekonomi i lokaltidningen. Men det skulle faktiskt ha behövts, bara för att bevisa att det verkligen går att leva så... H*n skrev för övrigt insändaren efter att en annan insändare berättat om hur svårt det var att leva på 6000 kronor i månaden (p.g.a sjukdom kunde inte denna arbeta fulltid).

Så här i efterhand funderar jag på om det inte låg någon liten fördomsfull, präktig moralkaka inbakad i det hela g.gif ...
pejori
CITAT (Sailor Pluto @ 08-11-2007, 15:15) *
Ett missförstånd kan ha uppstått -fear-.gif ! Det är verkligen inte jag som är "personen" i det första inlägget! Det är en person som har skrivit en insändare i en tidning, utan att ange kön eller någon annan information. Eftersom jag blev så fundersam lade jag ut det här på Odla, ville veta vad ni andra tyckte smile.gif . Så det är alltså inte mej det gäller.

trodde jag inte heller rotfl.gif rotfl.gif
förstod att det var i "andra hand" uppgiften kom ifrån yes.gif
anna_rispan
CITAT (Sailor Pluto @ 08-11-2007, 20:00) *
Nä, jag skulle inte heller känna mej riktigt bekväm med att lägga ut våra utkomster och inkomster på nätet smile.gif . Förmodligen kände den där personen samma sak om att ge ut detaljer om sin ekonomi i lokaltidningen. Men det skulle faktiskt ha behövts, bara för att bevisa att det verkligen går att leva så... H*n skrev för övrigt insändaren efter att en annan insändare berättat om hur svårt det var att leva på 6000 kronor i månaden (p.g.a sjukdom kunde inte denna arbeta fulltid).

Så här i efterhand funderar jag på om det inte låg någon liten fördomsfull, präktig moralkaka inbakad i det hela g.gif ...

ja om man har en hyra som är runt 4500 kronor så räcker ju inte 6000 långt....

moralkakan skulle väl i såfall vara att skaffa billigare boende??
Bee
Jag har en väninna som numera är folkpensionär. Hon får ut nånstans runt 8-9000 i månaden. Dessförinnan hade hon inte särskilt hög lön heller. Hon bor sen flera år i en 2:a, bostadsrätt, med en hyra på 2300 inkl parkering. Ja, hon har bil, en gammal Volvo (dyr i skatt och försäkring). Men hon kör ju nästan aldrig! Hon är av naturen fruktansvärt snål och unnar sig väldigt lite. När hon handlar prutar hon alltid (ofta lyckas hon också). Hon röker dock ca 10 cigg om dagen. Aldrig alkohol.
Denna människa har lyckats spara ihop över en miljon kronor sen hon skilde sig tidigt 90-tal! Det berättade hon i våras när det var dags att deklarera. Hon tyckte det var kul att läsa kontoutdragen.
Jag skulle aldrig vilja byta liv med henne eller någon annan lika snål människa. Men hon har visat att det går att överleva på lite pengar.
olgak
CITAT (Anma @ 07-11-2007, 21:50) *
Tja, har personen på en hyra på 5000:- är det ju omöjligt, är hyran 2500:- är det däremot fullt möjligt om man snålar på allvar.

Jag går nog på Anma's linje. Särskilt med tanken på att det är en bostadsrätt verkar det möjligt. Först när jag läste det såg jag framför mig att att han för 2500 kr hyrde typ ett hönshus (men med tre rum!) eller något helt omodernt i en rivningsfärdig kåk smile.gif!
Anma
CITAT (olgak @ 09-11-2007, 11:22) *
Jag går nog på Anma's linje. Särskilt med tanken på att det är en bostadsrätt verkar det möjligt. Först när jag läste det såg jag framför mig att att han för 2500 kr hyrde typ ett hönshus (men med tre rum!) eller något helt omodernt i en rivningsfärdig kåk smile.gif!

För tydlighetens skull vill jag bara säga att jag inte vet om det handlar om en bostadsrätt, gissar bara... smile.gif
Sailor Pluto
CITAT (anna_rispan @ 09-11-2007, 07:39) *
ja om man har en hyra som är runt 4500 kronor så räcker ju inte 6000 långt....

moralkakan skulle väl i såfall vara att skaffa billigare boende??

Jag reagerade på att denne person automatiskt räknade med att den halvsjuksrivne personen spenderade en stor del av sina pengar på "onödiga" saker (cigg, sprit, krogbesök osv) g.gif . Nu hittar jag inte den första tidningen, men jag har för mej att det var en könlös person under trettio som inte hade bil och bodde i en etta. Även om man snålade och bara betalade hyra, mat, el, telefon osv så skulle det nog vara lite svårt att klara sej på 6000 kronor/månad.... Om man inte är så exemplarisk som den där människan som klarar sej så bra på 8000 kronor varje månad (eller ja, 5000 då, eftersom 3000 går in på sparkontot).

Bee, den där tanten du beskriver får mej att rysa...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon