Anders Roslagen
07-11-2007, 21:20
Idag planterade jag fyra självsådda plantor invid en vägg. Det ska bli intressant att få se vad det blir för färger. Jag har bara C. sibirica, C. macropetala och italiensk klematis vad den nu heter sedan tidigare, och det är bara C. macropetala som tidigare självsått sig. Gör de mer förädlade det också? Tyvärr gillar möss att äta upp dem så jag måste skydda med myggnät vid basen.
Marita i Vasa
08-11-2007, 11:15
Här frösår sig atragensorter. Clematis alpina korsar sig med cl. macropetala och deras avkomma blir olika färgnyanser i blått, rött och vitt. Deras blommor har dessutom olika utseende i fråga om storlek och antal kronblad samt utseende på kronbladen varierar. Dessutom frösår sig gullklematis spontant.
Lätta att få att gro är Clematis integrifolia och diversifolia men spontana frösådder har vi inte sett av dem. Dessa sorter sår vi i krukor om hösten som får övervintra under snön. Följande år gror de villigt. Vi sådde mycket klematis förra hösten och integrifolia och diversifolia sorter har grott i mängder. Ska bli spännande att se vad det blir.
Våra storblommiga frösådder har ännu inte grott men de kan ta flera år på sig. Man får ha tålamod.
Om någon är intresserad av integrifolia röd och blå så finns fröer. Även Minuet och Hågelby Pink samt Clematis Fuscha har vi överloppsfröer av. Färska frön från egna klematisar. Maila om ni vill ha!
Hälsn. Marita.
Anders Roslagen
08-11-2007, 13:08
Undrar om de sprider sig så lätt att de kan bli förvildade. Både i Norge och Finland finns det vilda C sibirica...
Alpklematis har jag beställt frön av, de plantor jag har köpt har i själva verket just varit någon korsning med kronklematis.
Bara två av de självsådda har blommat hittills, rätt vanligt rosa och blå men känns kul att de tar sig för och sprider sig. Den här blå har kommit med en andra blomning två höstar i följd:
Marita i Vasa
08-11-2007, 14:17
Fin bild!
Till alpklematisens egenskaper hör att de blommar om på hösten. Blomningen dock sparsammare än på försommaren. Marita.
Anders Roslagen
08-11-2007, 22:22
Jaha, det visste jag inte, intressant! Har ju inga alpklematis ännu, men ska så snart när fröerna kommer.
Britt zon 3 fi
13-11-2007, 19:33
Hej! Förutom C.alpina o. C.macropetala har också C.recta självsått sej hos oss.
Christer i Falköping
13-11-2007, 19:43
C. recta kan bli lite av ett trevligt ogräs. Annars har jag nog aldrig sett en självsådd klematis hos mig.
Christer.
den enda clematis jag har är en Clematis viticella 'Elvan'. den är satt på 60-talet av mina föräldrar. den fröar av sig och finns lite varstans i trädgården, i häcken och olika rabatter och alla nya blir likadana.
mvh
inger
Sedär! Då fick jag svaret på varför min Alpklematis blommade i höst också. Har den inte gjort förut, så jag trode det blev lite fel i år
WIlma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.