CITAT (Eva 33c @ 11-11-2007, 16:32)

Intressant Kurt!
Den är alltså perenn i tropiskt klimat. Skulle man kunna dra den slutsatsen då att den bör övervintras ljust och i full växt? Jag menar att i ett tropiskt klimat går den väl aldrig i vila? Och i tempererat klimat är den ettårig, så det är ingen vits med att övervintra den mörkt som ett slags vinter? Jag bara spekulerar här, ni som provar får lova att tala om hur det går.

så länge det inte är frost och blir en varm sommar så är den flerårig (vissnar inte ner som en perenn här har jag för mig, utan perenn i engelskan dvs flerårig från latin perrenis (stavas?)). inte att den enbart behöver växa i tropiskt klimat för att övervintra för det är fel . men då den dör om det går under -2c -3c så kan den inte va flerårig där frost hotar dvs varm-kall temperat klimat . utan då ettårig som hos oss är den ettårig om den odlas ute eller då som Kurt skrev kortlivad växt om man övervintrar den inne .
man kan övervintra den extra ljuse och fuktigt och runt +15c +20c
eller torrare miljö ca +5c +10c och extra ljuse . skulle jag tro också funkar
mina höll jag på att övervintra i en mörk källare ca +10c +12c hade dom ute tills första frosten kom (vilket mina klarade ) , men i slutet av vintern tror jag det va dvs jan-feb så ruttnade mina . så jag kan tänka mig hade bara mina stått torrare och kommit ut så fort det är varmt ute så hade dom nog överlevt .