ulrikailund
Mina två fina aubergineplantor, av sorten Ophelia, gav sent omsider några fina, välsmakande frukter. Plantorna står fortfarande i mitt kallväxthus i Zon 1 och ser relativt fina ut, den ena har tom satt nya knoppar! Nu undrar jag om någon har erfarenhet av att övervintra dessa plantor, det tog ju väldigt lång tid att få frukt från dem i sommar...Jag har ingen vintreträdgård, utan ett garage som håll frostfritt, extra ljus kan sannolikt organiseras.

Nån som testat?

Ulrika
rosita
Finns det verkligen ingen här som provat att övervintra aubergine?
KURT
Nej, men det är ju ingen ettåring, även om den nästan alltid odlas så.
Eva 33c
Oj, jag höll på att säga tvärtom, att den är ettårgig. Det grundar jag inte på egen erfarenhet utan bara på det jag läste i Svensk Kulturväxtdatabas jag citerar:

"Solanum melongena L.
aubergin
Betoning: melongena
Svenska namn
aubergin, aubergine, äggplanta, äggört
Egenskaper
Livsform: ettårig ört
Användning: frukt import (mest)
Utbredning: kulturursprung i tropiska SÖ Asien "

Menar du att det inte stämmer Kurt? Skulle vara intressant att veta vad som gäller.
Dito Verde
Jag tog in min aubergine från växhuset förra veckan. Tänkte testa hur det går. Den vissnade i ytterdelarna som jag klippte bort igår.
Vet inte säkert om den hann få en frostknäpp och att det är därför grenarna vissnade. Den står nu ganska nerklippt i mitt rumsfönster. Visste inte om jag skulle ställa den i källaren med pelargonerna eller i rummet med chilin. Det blev rummet.
Har letat efter info men får väl göra egna erfarenheter.
/p
ingrid fuxwall
Testa att övervintra plantan - skulle jag gjort.

ingrid
KURT
CITAT (Eva 33c @ 10-11-2007, 20:32) *
Oj, jag höll på att säga tvärtom, att den är ettårgig. Det grundar jag inte på egen erfarenhet utan bara på det jag läste i Svensk Kulturväxtdatabas jag citerar:

"Solanum melongena L.
aubergin
Betoning: melongena
Svenska namn
aubergin, aubergine, äggplanta, äggört
Egenskaper
Livsform: ettårig ört
Användning: frukt import (mest)
Utbredning: kulturursprung i tropiska SÖ Asien "

Menar du att det inte stämmer Kurt? Skulle vara intressant att veta vad som gäller.

"India is generally thought to be the original homeland of the
aubergine, which is an annual herbaceous plant in temperate climes and
a perennial in tropical regions. "

http://osdir.com/ml/culture.region.turkish...1/msg00005.html
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Solanum+melongena
http://www.google.com/search?hl=en&lr=...amp;btnG=Search

Den odlas som ettåring, men brukar beskrivas som ett kortlivad perenn växt.
Eva 33c
Intressant Kurt!
Den är alltså perenn i tropiskt klimat. Skulle man kunna dra den slutsatsen då att den bör övervintras ljust och i full växt? Jag menar att i ett tropiskt klimat går den väl aldrig i vila? Och i tempererat klimat är den ettårig, så det är ingen vits med att övervintra den mörkt som ett slags vinter? Jag bara spekulerar här, ni som provar får lova att tala om hur det går. tummenupp.gif
ulrikailund
Hej!

Jag tackar för alla funderingar och svar. På försök har jag satt in plantorna i mitt frostfria men mörka garage, vi får väl se om de överlever...vintern är ju inte så lång här i Skåne! I vilket fall som helst så ska jag dra upp aubergineplantorna mycket tidigare till våren, för att de ska få en chans att blomma och sätta frukt så tidigt som det bara går. Men det verkar som att värme är det enda som verkligen gäller för dem, så vi får hoppas på en soligare sommar helst enkelt!

Gott Nytt Trädgårdsår, alla glada odlare!

Ulrika
Dito Verde
Min planta som jag tog in i rummet är nu stendöd och slängd på komposten.
Nästa gång får jag testa ett annat sätt.
/p
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva 33c @ 11-11-2007, 16:32) *
Intressant Kurt!
Den är alltså perenn i tropiskt klimat. Skulle man kunna dra den slutsatsen då att den bör övervintras ljust och i full växt? Jag menar att i ett tropiskt klimat går den väl aldrig i vila? Och i tempererat klimat är den ettårig, så det är ingen vits med att övervintra den mörkt som ett slags vinter? Jag bara spekulerar här, ni som provar får lova att tala om hur det går. tummenupp.gif

så länge det inte är frost och blir en varm sommar så är den flerårig (vissnar inte ner som en perenn här har jag för mig, utan perenn i engelskan dvs flerårig från latin perrenis (stavas?)). inte att den enbart behöver växa i tropiskt klimat för att övervintra för det är fel . men då den dör om det går under -2c -3c så kan den inte va flerårig där frost hotar dvs varm-kall temperat klimat . utan då ettårig som hos oss är den ettårig om den odlas ute eller då som Kurt skrev kortlivad växt om man övervintrar den inne .

man kan övervintra den extra ljuse och fuktigt och runt +15c +20c

eller torrare miljö ca +5c +10c och extra ljuse . skulle jag tro också funkar

mina höll jag på att övervintra i en mörk källare ca +10c +12c hade dom ute tills första frosten kom (vilket mina klarade ) , men i slutet av vintern tror jag det va dvs jan-feb så ruttnade mina . så jag kan tänka mig hade bara mina stått torrare och kommit ut så fort det är varmt ute så hade dom nog överlevt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon