Full version: Fett
Jan Lindgren
Hej!
Dagens medicin har idag en intressant artikel om fett. Jag citerar: "Forskarna med läkaren Margret Leosdottir i spetsen kunde inte se något samband mellan fettintaget och risken för en hjärt-kärlhändelse. Vare sig ett relativt stort intag av mättat fett eller ett relativt litet intag av fleromättade fetter ökade risken för hjärt-kärlhändelser."
Nu är det tillåtet att äta gräddbakelser utan att få dåligt samvete. Protesterar samvetet så är det bara att hänvisa till Margret Leosdottir.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
Kroppen behöver fett så det är nog ingen nyhet, minifettdieter kan vara skadliga. Problemet är väl att veta var gränsen går för varje enskild person.
Netha
Naturligt fett.. Smör, Bregott och Rapsolja i lagoma mängder tror jag är bäst. smile.gif

Vi har sedan 24 år tillbaka inte köpt margarin eller andra konstgjorda fetter som t.ex Lätt & Lagom m.fl
Jan Lindgren
Hej!
Det trevliga är att det tydligen inte finns någon gräns. Fettbrist har väl inte varit så vanligt i det moderna Sverige men trappers i USA hade problem på vintrarna förr i tiden. Viltet var magert och de fick sjukdomen rabbit fewer. Hur den yttrade sig vet jag inte. I västvärlden har det talats mycket om fettets skadliga inverkan på hjärtat, men den här undersökningen visar att det varit överdrivet däremot visar det sig att fiberintaget är viktigt för att undvika hjärt-kärlsjukdomar.
MVH
Jan Lindgren
Netha
Tror inte att varken de som propagerar extremt intag av fibrer... el de som propagerar för noll intag av mättat (naturligt fett)
har rätt. Det ploppar upp nya metoder nästan en i veckan.

Min filosofi är...ät lagom av allt som du tycker smakar bra... och du mår bra av. smile.gif

Om det inte handlart om sjukligt tillstånd så är det enda rätta...
Anpassa intag till förbrukning!
Castea
Kroppen behöver fett för att kunna förbränna fett. En hälsorådgivare rådde mig att äta en matsked olivolja varje dag, och det har jag gjort i flera år nu. Olivoljan smörjer tarmarna bra också.
skogstroll
ja jag tror också fett är bra om det inte blir extrema mängder. Problemet är nog att man rör sig för lite!
vindspel
Jag år knappt ngt fett och då fick jag för höga fettvärden.....Jag tog Omega3 då och så rättade det till sig. Köper Becel till mackorna och olivolja till maten.
Tezzla
CITAT (Netha @ 07-11-2007, 22:41) *
Min filosofi är...ät lagom av allt som du tycker smakar bra... och du mår bra av. smile.gif

Precis! Ät av allt i lagom mängd! Och rör på dig!

Alla dessa dieter där man ska utesluta än det ena än det andra har ju visat sig ställa till mer skada för kroppen än tvärtom. Jag gick ned väldigt mycket i vikt för ett antal år sedan. Hur gjorde jag? Jo, jag fortsatte äta som vanligt (fast mindre), åt på regelbundna tider och rörde mycket på mig. Det är det enda knepet som funkar på mig.
Sailor Pluto
Kan bara hålla med Netha och Tezzla, har samma inställning själv smile.gif . Är misstänksam mot alla dessa "mode-dieter" som plötsligt dyker upp (och sedan försvinner lika snabbt). Fast nu var det väl inte det tråden handlade om direkt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon