|
läste andess tråd om morfars bil. och tanken slog mej, när är det dags egentligen? kan man ha kvar sitt kort, fast man är lite småvirrig, men har full koll på trafikregler och skylltar vid viken händelse bör man säga stopp? småsaker händer, men när går gränsen, vid en engångsgrej eller ska man dabba sig flera gånger? vad tycker ni? ska det finnas en övre gräns för KK...här dog en man i förra veckan när han fick en infarkt och landade med bilen inne på kontorer på andra sidan vägen. ny läkarkontroll efter femtio vid varje förnyelse av KK...ett hälsointyg med underlag och nytt foto kanske?
Det beror ju helt på ens allmäntillstånd, men vem ska bedöma? Svår fråga.
Att bli gammal och eventuellt få hjärtinfarkt och köra bil samtidigt är inget skäl för indraget körkort tycker jag. Man kan lika gärna vara 35 och få hjärtinfarkt eller stroke bakom ratten.
Farfar som fick stroke och är halvsiesförlamad med afasi har sitt körkort kvar, det borde ha dragits in. Inte för att han skulle få för sig att köra bil, men ändå.
Det där är svårt, och väldigt individuellt. En del verkar ju ha beställt kortet på hobbex, och borde aldrig köra bil alls, medan andra kan va både gamla och skröpliga men ha full koll. En hjärtinfarkt eller en stroke kan man ju lika gärna få vid 40 som vid 90. Men, syn, hörsel och koncentrationsförmåga är viktiga aspekter. Idag ska en doktor kontakta länsstyrelsen (?) när en patient inte längre borde ha körkort, det görs inte alltid pga att det är väldigt känsligt. Sen är det ju inte alla som går till doktorn heller. Och som anhörig har man ju lixom inte nåt att säga till om heller.
Jag har ju länge tyckt att alla med körkort, oavsett ålder, borde få en liten uppdatering med jämna mellanrum, kanske en teori och en körlektion för att komma ikapp med nya regler, skyltar osv. Efter en viss ålder kanske man ska göra en mindre hälsokoll åxå?
Men som sagt, det är svårt, och känsligt. De flesta gillar inte ens min ide att ta en lektion kanske vart femte år eller så...
Det beror ju helt på ens allmäntillstånd, men vem ska bedöma? Svår fråga.
Att bli gammal och eventuellt få hjärtinfarkt och köra bil samtidigt är inget skäl för indraget körkort tycker jag. Man kan lika gärna vara 35 och få hjärtinfarkt eller stroke bakom ratten.
Farfar som fick stroke och är halvsiesförlamad med afasi har sitt körkort kvar, det borde ha dragits in. Inte för att han skulle få för sig att köra bil, men ändå.
CITAT (pejori @ 07-11-2007, 22:59)  läste andess tråd om morfars bil. och tanken slog mej, när är det dags egentligen? kan man hga kva riss kort, fast man är lite småvirrig, men har full koll på trafikregler och skylltar vid viken händelse bör man säga stopp? småsaker händer, men när går gränsen, vid en engångsgrej eller ska man dabba sig flera gånger? vad tycker ni? ska det finnas en övre gräns för KK...här dog en man i förra veckan när han fick en infarkt och landade med bilen inne på kontorer på andra sidan vägen. ny läkarkontroll efter femtio vid varje förnyelse av KK...ett hälsointyg med underlag och nytt foto kanske?  Det är ju väldigt svårt att sätta en gräns. Alla är vi ju olika. Vissa är urusla bilister och förare oavsett ålder och andra kan köra bra även om de är 90. Min farfar är ett sådant exempel, med ett undantag. Han blev 92, nästan 93. Han körde hela vägen fram. Men han var en van bilförare, kört bil i hela Europa, både på semester och med sitt jobb. När han var 88 (tror jag) bilade han ner till Tyskland för att hälsa på kunder, på vägen hem, på autobahn, smällde det till, och det i 180 km/h! Inga dödsfall men desto mer skrot. By the way, han dog 6 månader efter att han sålt företaget, nästan 93 år gammal, på studs. En snabb och skön död, kan man bara förmoda. Min farmor körde bil fram tills hon fyllde 90, och det var betydligt värre det. Jag har nu hennes 22 år gamla Honda, som är kantstött lite så där lite överallt men bilen hade bara hade gått 4.700 mil, vilket tyder på att hon bara körde till centrum för att handla och tillbaka. Hennes kunskaper i bilkörning var inte så goda precis. Hon var en fara på vägen. Men sedan finns ju de som jämt kör bil, taxichaufförer och busschaufförer som är rent av livsfarliga, de kör för snabbt och vårdslöst och de är ändå yrkesförare! En infarkt tyder ju inte på usel bilkörning utan taskig hälsa, och när det gäller hjärtat så kan man ju aldrig veta vad som kommer hända. Unga och medelålders kan också bli sjuka i bilen, sedan har vi rattfylleristerna som tar priset. Dessa borde få bra mycket hårdare straff för vad de orsakar!!
aanderss
07-11-2007, 23:18
de är individuellt många unga bör inte köra bil liksom många äldre.
CITAT (CillaM @ 07-11-2007, 23:17)  /...../. Hennes kunskaper i bilkörning var inte så goda precis. Hon var en fara på vägen. /...../ nu är det inte kaxiga trettio+ jagh menar utan dom som börjar bli ett orosmoment och en fara i trafiken... är nog det jag menar...dålig koll runt om, sitter med näsan ibland, på¨ratten....vägrar köra fortare än 40-50..,..bilar gör idiotomkörningar i ilskan... jag tycker väl att man ska göra mindre kunskapsprov, typ de som yrkeschauförerna har....och nytt test vid kortbyte....vad är en rimlig övre gräns? när bör man inte få ett förnyat kökkort?
aanderss
07-11-2007, 23:34
några kunskapsprov lär nog aldrig komma tror ag
CITAT (CillaM @ 07-11-2007, 23:17)  Det är ju väldigt svårt att sätta en gräns. Alla är vi ju olika. Vissa är urusla bilister och förare oavsett ålder och andra kan köra bra även om de är 90. Min farfar är ett sådant exempel, med ett undantag. Han blev 92, nästan 93. Han körde hela vägen fram. Men han var en van bilförare, kört bil i hela Europa, både på semester och med sitt jobb. När han var 88 (tror jag) bilade han ner till Tyskland för att hälsa på kunder, på vägen hem, på autobahn, smällde det till, och det i 180 km/h! Inga dödsfall men desto mer skrot. By the way, han dog 6 månader efter att han sålt företaget, nästan 93 år gammal, på studs. En snabb och skön död, kan man bara förmoda.
Min farmor körde bil fram tills hon fyllde 90, och det var betydligt värre det. Jag har nu hennes 22 år gamla Honda, som är kantstött lite så där lite överallt men bilen hade bara hade gått 4.700 mil, vilket tyder på att hon bara körde till centrum för att handla och tillbaka. Hennes kunskaper i bilkörning var inte så goda precis. Hon var en fara på vägen.
Men sedan finns ju de som jämt kör bil, taxichaufförer och busschaufförer som är rent av livsfarliga, de kör för snabbt och vårdslöst och de är ändå yrkesförare!
En infarkt tyder ju inte på usel bilkörning utan taskig hälsa, och när det gäller hjärtat så kan man ju aldrig veta vad som kommer hända. Unga och medelålders kan också bli sjuka i bilen, sedan har vi rattfylleristerna som tar priset. Dessa borde få bra mycket hårdare straff för vad de orsakar!! så om det finns en eller två 90+ som klarar att fortfarande köra bil, ska man då per automatik ge ALLA 90+ nya KK?...svårt det där  CITAT (aanderss @ 07-11-2007, 23:34)  några kunskapsprov lär nog aldrig komma tror ag nä..det tror inte jag heller...men det är en idé
[quote name='pejori' date='07-11-2007, 23:36' post='698168'] så om det finns en eller två 90+ som klarar att fortfarande köra bil, ska man då per automatik ge ALLA 90+ nya KK?...svårt det där  Men det är ju precis det jag har skrivit, det måste vara en bedömning från person till person. Allt är relativt. Men att döma ut äldre för att de ev. kan få en hjärtattack eller stroke när som helst går ju inte heller, alla kan ju få en hjärtattack eller stroke, ung som gammal.
Annika i Huddinge
08-11-2007, 00:05
Min svärfar var busschafför innan han gick i pension så van förare var han. När han blev runt 80 så sviktade minnet och koncentrationen var som bortblåst så han blev absolut livsfarlig!  Han hittade ingenstans längre men enligt hans familj (inkl. min sambo) så var det ingen fara alls. Om saken bara gällde att ta sig från punkt A till B så gick det väl an men tänk om det kom ut en unge på vägen eller om han var tvungen att bromsa snabbt? När han började köra in i rondeller i VÄNSTERTRAFIK så började jag protestera högljutt och hotade med polisanmälning och jag-vet-inte-vad så min sambo insåg till slut att det inte gick längre. Det var tvång att han skulle lämna in kortet och sälja bilen omedelbart och det blev ett jädra liv... Svärmor tycker fortfarande att vi var elaka men vi räddade väl livet både på henne och andra oskyldiga på samma gång. Annika
CITAT (Anma @ 07-11-2007, 23:17)  Det beror ju helt på ens allmäntillstånd, men vem ska bedöma? Svår fråga....//..... Det är husläkaren som kan bedöma en sån sak - och förhopnningsvis även gör det om h*n ser att patienten inte längre har den vigör/hälsa/omdöme att köra bil.
Pappa slutade köra bil när han såg för dåligt och repade och körde på andra bilar på parkeringsplatser.
CITAT (Castea @ 08-11-2007, 08:57)  Pappa slutade köra bil när han såg för dåligt och repade och körde på andra bilar på parkeringsplatser. kan nog vara dags då...tur att han insåg det själv, så det inte blev bråk som hos Annika i Huddinge. synen är en bra hållpunkt ja
Det var ju ett TV-program från BBC i strax efter sommaren på kunskapskanalen om åldringar i Englad som körde bil. Det var kanska kul o se. Det mesta häfta var att jag tror, att det var många över 100 år som fortfarande körde bil. Dom visade bland annat en tant som ej tagit körlektioner, för på hennes tid fick man bara körkortet över disk. Hon struntade för övrigt i bälte för att "har jag klarat mig hittils klar jag mig nog nu oxå".  Hur som helst var det över 30.000 som var över 90 som hade körkort och ca 200 över 100 år som körde på. Men det bästa av allt, de flesta/alla visste att dom hade vissa begränsingar i sin förmåga att köra bil så åldrigar na i princip inte mera inblandade än andra grupper, i trafikloyckor!
huskatt
09-11-2007, 07:51
Min morfar var ute o körde när" nån stod mitt på vägen o viftade-han stannade o frågade vad står du mitt på vägen för!!!Det var polisen. När han inte visste vilken väg han skulle åka hem-då sa vi ifrån.Det var ett hårt slag för honom,men han insåg själv det tråkiga. Men oj,vad han saknade sina bilturer...
Intressant fråga faktiskt. Jag tror dock inte att åldern i sig har så stor betydelse. Däremot, som många redan sagt, är allmänntillståndet den största faktorn här. Nån som vare sig ser eller hör borde inte få köra bil alls. Kan man dessutom inte röra sig...........då är det verkligen kört
Min far blev under sina sista år med körkort stoppad av polisen därför att han körde för långsamt. Också en trafikfara, förstås.
Jag har sett skrämmande exempel på äldre människor som verkligen inte borde köra bil. För några år sen fick jag och några andra bilister hjälpa ett äldre par med stooor bil och släp som var på väg upp på motorvägen på avfarten. Mannen hade inte en aning om att han var på väg åt fel håll, men var så yacksam då vi hjälpte till att vända hans bil (han klev ur för han kalrade inte det själv) samt blockerade avfarten för andra bilar (under tiden han fick hjälp med att vända bilen) eftersom det var så utsatt på den här platsen med risk att bli påkörd.
En annan händelse var en bilförare som hade vissa svårigheter att parkera på en stormarknadsparkering. När han väl hade parkerat och skulle ta sig ur bilen, så visade det sig att det var en man på 90+ som gick med två kryckor. Som sagt...en reflektion.....vad händer vid en akut situation där det krävs en sekundsnabb rekation och en panikinbromsning?
Ska man diskutera vissa bilförares olämplighet så kan man fundera över hur många det är som kör bil drogpåverkade. Och då menar jag inte alkohol. Det är oroväckande många och många av dem är yrkesförare.
Det här är en riktigt svår fråga. Körkort är ju en allmän rättighet i mångas ögon och får inte ifrågasättas. På sätt och vis tycker jag därför att det vore bra med en kontroll i samband med förnyelsen. Då finns det ju ett tydligt regelverk och det blir inte en subjektiv bedömning av tex en läkare. Min svärfar funderar allvarligt på att sluta köra. Han är 85 år och börjar bli rädd för att köra inne i stan. Klokt av honom att lägga av innan något händer. Min far som snart fyller 89 har haft en trist sommar och höst. Hans barnbarn, min son, skrotade hans gamla bil vid det korta tillfället man fick pengar för att skrota. Och barnbarnet ville inte medverka vid inköp av ny gammal bil åt honom! Det här betyder inte att pappa har gett upp. Han har alltid varit en usel bilförare men han har ju haft körkort sen han var 18. Igår ringde han och frågade hur han kommer in på Blocket. Han vill kolla priserna på mopeder! Han tänkte att till våren skulle det bli bra med moped nu när han inte kan köra bil!!! Moped! Herre jösses, jag hoppas han har glömt detta när våren kommer.
Anki på Öland
09-11-2007, 11:10
Många livsfarliga älder bilförare på landsorten kör till affären därför att dom har X antal mil dit och för friska i kroppen för att få färdtjänst, finns inga allmänna kommunikationer och dom vill inte besvära släkt eller affären med att be om hemkörning. Finns bara alternativet att tuffa ner till affären själv. Anki
Ja, det är ett stort problem sånt där. Men jag tror man får försöka förstå att det är en stor minskning av deras upplevda frihet, att inte längre ha bil, och så får man försöka hjälpa dem genom att skjutsa dem så ofta som det är möjligt. Kan ju vara ett tillfälle att träffa barn/barnbarn farmor/morfar/etc också Att gamle Evert kör bilen till Konsum, 4km på landsväg, nån gång varje vecka, det bekymrar mig mindre än att hans tvillingbror kör på motorvägar eller i stadstrafiken med övergångsställen och tusan vet allt. Jag tror det är väldigt svårt att testa och avgöra när man är olämplig. Det är inte så simpelt som att säga "nu är din syn x,y och det räcker inte", och det är synd - hade det varit så enkelt så hade det ju inte varit nåt snack. Man kan vara en utmärkt bilförare trots att man ser lite taskigt när man läser från en tavla hos optikern. (Det är först och främst i mörker som äldre bilförare (40+...)- även sådana utan glasögon och med i övrigt perfekt syn - ser sämre jämfört med yngre förare)
Yrkesförare måste göra en läkarundersökning när de fyller 45 år som gäller i 10 år. Det borde införas även för "vanliga" förare. Tycker dock att undersökningen borde ske vart 5:e år. Syn, hörsel, hjärta mm kan ju försämras snabbt efter 50.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|