jag har tänkt mej att fläta kanter runt rabatter men sly av pil,rönn eller vide ,ja allat som är tillräkligt mjukt för att böjas lite nu är min fråga får man plocka sådant ute i skogen?eller måste man köpa?
I princip får man inte ta utan att fråga markägaren först.
KarinSKARA
08-11-2007, 13:40
Markägarens tillstånd, krävs även för stenar och mossa, vilket inte heller många vet.
tack för svaren jag misstänkte det men nu vet jag bestämt tack endå
Gossen Ruda
08-11-2007, 21:41
Det finns väl en del markägare som välkomnar privata slytagare, vägverket t.ex. Tror knappast dom begråter borttaget sly utefter vägarna. Ha varningsväst på. Banverket är lite kitsligare eftersom det är förjudet att beträda spårområdet men på sidan av banvallen är det inget problem. Jo, förresten. Undvik att se ut som självmordskandidater för sånt skrämmer förarna.
RibesRubusVitis
08-11-2007, 23:52
Just i dag hade du kunnat plocka gratis i Lund; jag mötte en kommunal parkarbetare som stubbade vattenskott kring en pilallé i närheten. Längre fram kommer alla träd att hamlas helt kala, då finns hur mycket som helst för intresserade flätare.
Anna NV Uppsala
09-11-2007, 22:07
Oftast är det ju en välgärning att plocka sly. Men visst, ska det vara ordning så ska man fråga först. Och det känns lugnast dessutom.
Vi har norpat en del späd björklsly på grannens hygge, där är det centimetrar mellan plantorna. När man vet att man gör nytta med íngreppet så ömmar det inte särskilt mycket i samvetet.
Piccante
10-11-2007, 00:05
Tror inte att markägare skulle ha något emot att man tar björk, asp och hassel och andra träd o buskar på ledningsgator. Ofta är ju ledningsgator i skogarna dåligt röjda för det finns så otroligt långa sträckor som inte hinns med att hållas efter.
CITAT (Markus_H @ 10-11-2007, 00:05)

Tror inte att markägare skulle ha något emot att man tar björk, asp och hassel och andra träd o buskar på ledningsgator. Ofta är ju ledningsgator i skogarna dåligt röjda för det finns så otroligt långa sträckor som inte hinns med att hållas efter.
Att ta sly i ett hässle är absolut förbjudet, även om markägaren ger dig tillstånd. Hässlen är fridlysta! FÅR ABSOLUT INTE AVVERKAS utan LÄNSTYRELSENS tillstånd. Gäller även på ledningsgatrorna. Därför kan vissa gator vara dåligt röjda, eftersom t.o.m. kommunen måste ha tillstånd för att röja där!!!!!!!!
Alexander-VG-zon3
10-11-2007, 20:00
CITAT (MariaS @ 10-11-2007, 17:09)

Att ta sly i ett hässle är absolut förbjudet, även om markägaren ger dig tillstånd. Hässlen är fridlysta! FÅR ABSOLUT INTE AVVERKAS utan LÄNSTYRELSENS tillstånd. Gäller även på ledningsgatrorna. Därför kan vissa gator vara dåligt röjda, eftersom t.o.m. kommunen måste ha tillstånd för att röja där!!!!!!!!
hassel är inte fridlyst i hela landet , bara i vissa delar . hos mig har kommunen sågat ner hasslen .
Piccante
10-11-2007, 20:29
CITAT (MariaS @ 10-11-2007, 17:09)

Man kan inte fridlysa naturtyper bara arter. Hassel är inte fridlyst i alla län. Här i mina trakter har man precis avverkat ett stort hässle men jag tror inte det finns något generellt skydd för dem. möjligtvis kan gamla hässlen omfattas av biotopskydd.
ingrid fuxwall
10-11-2007, 20:31
Om det röjs, tex under ledningar - får man då gå och plocka åt sig kvistar?
ingrid
Alexander-VG-zon3
10-11-2007, 20:37
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-11-2007, 20:31)

Om det röjs, tex under ledningar - får man då gå och plocka åt sig kvistar?
ingrid
dom har väl kvar grenarna och riset på marken . så det borde väl gå att ta med sig kvistar om man vill .
Gossen Ruda
10-11-2007, 21:12
Jag kan inte hitta nånting om att hasseln skulle ha något fridlysningsskydd. Däremot får man inte plocka nötter utan markägarens tillstånd, ett av undantagen i allemansrätten. Fast vilken svensk markägare plockar hasselnötter numera...
ingrid fuxwall
10-11-2007, 22:17
CITAT (Gossen Ruda @ 10-11-2007, 21:12)

Jag kan inte hitta nånting om att hasseln skulle ha något fridlysningsskydd. Däremot får man inte plocka nötter utan markägarens tillstånd, ett av undantagen i allemansrätten. Fast vilken svensk markägare plockar hasselnötter numera...
Säg inte det - jag gjorde det i slutet av sommaren men knäckte några idag, som legat på fläkten och blivit bruna, och det var inget i dem så jag testar inte någon mer gång.
ingrid
Varför inte bara fråga markägaren?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.