Mia, zon 3
Hej!

Jag skrynklar pannan i djupa veck över mitt planterande... Än så länge har jag min låånga rabatt som enda ställe att aktivt plantera, men allt jag vill ha ryms/passar inte där. Inte för att jag kommer ihåg det när det är rea i plantskolan, men ändå.... Funderar på om den rabatten ska få innehålla perenner + lite klenare rosor, gärna återblommande, och sedan försöka hitta plats att göra t.ex. en gallica-lund enligt Anettes & Hellans modell. Då kan man ju ställa njuta-pallen där när det blommar som bäst, och sedan flytta den till nästa ställe, och nästa.... (Hur stor tomt tror jag att jag har egentligen....)

Hur tänker ni andra om sådant?

Har ni rosor i perennrabatter, eller separata rosenträdgårdar med bara rosor?

Har ni nån taktik när ni samplanterar - färgkombinationer, blomningstider, skötselkrav, grupptillhörigheter...?

noranettan
Jag har dels en "Rosengård" där jag började mitt rosliv. Det enda jag då tänkte var att skilja rabattrosor från buskrosor. Från början tänkte jag bara ha rosor där, men de behöver kompisar som framhäver rosen. När Rosengården var fylld (för ett par, tre år sedan) så började jag utanför. Då gjorde jag två rosengångar där tanken var att samla mina gallicor i häckar. De flesta gallicor som satt i Rosengården grävdes bort och hamnade i häckarna. Före det hade jag börjat samla pimpinellerna häckvis. Nu har jag två pimpinellhäckar. I höst har jag börjat med en ny rosenö (med lönngången). Där blir inte enbart gallicor utan även en del arter. När det gäller färger så gillar jag riktigt mörka och riktigt ljusa gammeldags rosor och min man gillar gula, oranga och röda rosor oavsett grupp. Vi måste ju båda få plats i trädgården..........så där blir en del krockar. Nu har jag börjat flytta en del gallicor från rosengångarna och ersätter med portlandrosor och höstdamascenor, det är trevligt med en lite längre rosperiod. Det är ett ständigt flyttande och flyttande.......jag försöker para ihop rosor med liknande växtsätt numera. Perenner - liljor, klockor, nävor mm har givna platser. Ett aktivt rosenliv är det bästa gymmet!

Just ja, jag har en myskrosslänt med roliga buskar inplanterade (perukbuske, berberis, klockbuske mm) och så har jag lite engelska rosor i planteringarna runt dammen........
Mia, zon 3
Jahaja - en tripp till Nora i sommar låter mer och mer livsnödvändigt... naughty.gif

Jag har faktiskt redan börjat kasta blickar ut på kommunens mark utanför min tomt.... Planlagd som "parkmark" (för dem som uppskattar parknässlor, parkkirskål och parktistlar....), så tyvärr får jag varken köpa eller arrendera den.... thumbdown.gif Den måste vara tillgänglig för allmänheten.... Men man kanske kan be att få plantera lite på eget bevåg - en liten rosen-ö eller två... innocent.gif Allmänheten får gärna promenera bland mina rosor, bara jag får plantera nånstans! crazy.gif

Det är ju inte konstigt att man får flytta och flytta.... när man köper rosen så är det ju ursvårt att gissa sig till hur den tänker växa... Även om man till och med sett den hos någon annan, så är det ju påverkan av växtplatsens förutsättningar osv. Grannen med tomten bredvid tog över efter en farbror som gödslat med konstgödsel i 60 år, så av jorden är nästan bara grus kvar. Köper vi samma ros så blir den 2 meter hög hos mig men bara 1 meter hos henne. Å andra sidan övervintrar saker bättre hos henne, för den utarmade jorden släpper igenom fukten fortare.
Kajsa
Ja du Mia här är både kaos och ordning, jag breddar ständigt rabatter nu senast i höst och vips fick jag plats med 20 rosor till i vår och det gör mig lycklig att sitta och klura på hela vintern. Dom rosor jag väljer läser jag i rosböckerna om, kollar nätet, Roslistan och frågar rosvännerna om, där är jag väldigt noga, sedan blandar jag hur som hellst i rabatterna, färger som krockar stör mig inte, det går inte vara så petig, annat är viktigare. Jag vill testa många olika sorter, inte ha en massa av samma ros ( men Katharina Zeimet har jag 25 st. av, ett rent undantag ) Min trädgård är för liten för att ha de olika grupperna var för sig även om det vore önskvärt, det är ju ingen park man har så.... Undviker en massa klena zon 3 rosor, jag har en del men det blir mycket extra jobb med att kupa, snurra in i vinterväv osv. Man måste ha ett stort och bra bassortiment med rosorna som aldrig krånglar, är friska och fryser ner obetydligt, på min framsida väljer jag mest zon 5 rosor. Köper också stamrosor, klena rosor för krukor, det är perfekt, så mycket roligare än pelargoner och andra sommarblommor.
Jag blandar med en del perenner i rabatterna men har gett bort mycket till grannar och vänner, tycker bäst om div, dagliljor och vanliga liljor, akleja, digitalis, alunrot, julrosor, men det är rosorna som ska fylla rabatterna och vara det dominerande. Sista åren har jag köpt många Klematis det är en stor favoritväxt som är så underbart mellan rosorna, letar alltid efter plats till nya sorter.
kerstin z5-6
Kontrollerat kaos som bör vara färgstämt ,men ofta inte blir som jag tänkt från början ändå ..
Christina i Taxinge~
Kaos eller komposition?
Kaos!
Men jag älskar det!

Undviker medvetet att plantera s k färgstämda rosor bredvid varandra - det ska helst vara rejäla färgkontraster, det är det som framhäver varje enskild rosbuske, tycker jag.
Sen är det ju så att det finns väääääldigt många råååsa rosor och till slut hamnar de oundvikligen bredvid varandra.....och då blir det bara mesigt wink.gif
Alltså måste jag skaffa nån mer ros med gnista i att stoppa in emellan. tongue.gif

Så rullar det på!

kerstin z5-6
Aha -ja det gillar ju jag med -Färgstämt för mej är:
Rosor som bryter snyggt mot varandra tex ljust rosa mot mörkt lila -med låga perennsällskap i lila o vitt ..
Inte ton i ton .. fast det har jag nog nånstans det med ..
Anders Roslagen
Som för de flesta andra - någon slags egen ordning som tenderar att bli kaos. Näringsbehovet är en aspekt. Vissa vildsorter har jag i blomsteräng. De som behöver mer näring kan man inte ha så, då växer gräset i kraftiga ruggar kring rosen när det snyltar på näringen.

Sedan gillar jag färgkontraster, men inte på vilket sätt som helst. Orange och kallrosa går inte ihop för mig, men det kan vara kul i andras trädgårdar. Jag har två kluster - ett som går i kalla färger och ett som går i varma.
Mia, zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2007, 21:28) *
Aha -ja det gillar ju jag med -Färgstämt för mej är:
Rosor som bryter snyggt mot varandra tex ljust rosa mot mörkt lila -med låga perennsällskap i lila o vitt ..
Inte ton i ton .. fast det har jag nog nånstans det med ..

Just den kombon gillar jag också! Och blekrosa + vinrött - har 'New Dawn' ihop med slingerstormhatt och Clematis purpurea plena elegans.

Mellanrosa kombinerar jag gärna med svart/brunt, för att sänka Barbie-faktorn lite... typ Blush Damask + brun Iris germanica + höstsilverax (föredrar 'Pink Spike' framför 'Brunette', tycker det bladverket är ännu svartare).

Starkrosa, som 'Officinalis' och 'Rose de Rescht' tycker jag är svåra... Funkar iofs alltid med svart och vitt, och även limegrönt tycker jag är OK. Men på det hela taget så tycker jag att just den starka färgen är knepig.... Visa gärna era lyckade kombinationer!

Gula rosor (jag har bara blekare gula, 'Graham Thomas' är nog vassast av dem) har jag gärna ton-i-ton, som med Echinacea 'Sunrise', gula kejsarliljor och jättedaggkåpa. Men även här gillar jag mörkt lila, nästan svart, gärna i form av klematis.

Har upptäckt prydnadsgräsens tjusning, och gillar att de också tillför något extra, och räddar många kompositioner från att totalt ramla över kanten till gull-träsket....

CITAT (Anders Roslagen @ 08-11-2007, 23:09) *
Jag har två kluster - ett som går i kalla färger och ett som går i varma.

Det är där jag har fundror just nu.... alla mina rosor i lååånga rabatten (finns upprabblade i den här tråden) - vissa är kalla och vissa är varma, hur blir det sedan.... unsure.gif

Dessutom undrar jag om växtsättet... tänk om Maximan blir en sån där jättebuske som man ser ibland - då kommer den att spränga stenkanten och ta över helt.... Austinrosorna är jag mer säker på, de tror jag kommer vara snälla rabattkompisar/staketklättrare.

Men men - det är ju bara att plocka fram grepen och kavla upp ärmarna om det inte blev som man tänkt sig.
Raija på Närkeslätten z3
ja ni, i min värld försöker jag planera. Jag gör ritningar och testar färgkombinationer och tänker att vad bra att jag tänker och testar före plantering. När det sedan vuxit upp så ä det inte alls säkert att det blir som jag tänkt och ser många gånger ut som kaos och vilda chansningar wacko.gif

Hur vill jag ha det? Jag väljer gärna rosor i färgskalan vit-creme-ljusrosa-vinrött. Vill gärna ha kontraster gällande färgerna så att de lyfter varandra. Clematis tycker jag är en ypperlig för att inte säga enormt vacker komboväxt med klätterrosor. Där gillar jag framförallt mörka färgskarpa som jag kombinerar ihop med ljusa rosor.

Men jag vet inte hur det där blir riktigt än - nästa sommar hoppas jag kunna se lite mer av resultatet. Och min förhoppning - vad är den? JO, jag vill ha en naturlig lummighet där det hellre ser lite kaosartat ut än välplanterat. Vill att effekten ska kunna överraska istället för att det ska se välordnat och kontrollerat ut. blink.gif motsägelsefullt? Kanske det, försökter kontrollera fram ett välkomponerat kaos, precis så är det.
Mia, zon 3
Inte alls motsägelsefullt - i alla fall inte i mina öron! Låter precis som jag drömmer om att ha det! happy.gif
Betty
CITAT (Raija på Närkeslätten z3 @ 09-11-2007, 13:10) *
.../ jag vill ha en naturlig lummighet där det hellre ser lite kaosartat ut än välplanterat. Vill att effekten ska kunna överraska istället för att det ska se välordnat och kontrollerat ut. blink.gif motsägelsefullt? Kanske det, försökter kontrollera fram ett välkomponerat kaos, precis så är det.

Så där vill jag med att det ska se ut när det nångång blir klart, vilket antagligen aldrig kommer att ske... ! Dina sista rader är ju helt klockrena: försökter kontrollera fram ett välkomponerat kaos
Mm, försöker jag med - men det är inte helt lätt... yes.gif
Kajsa
Och ibland slumpar det sig att något blir riktigt snyggt ihop. Den nya rosen Linnaeus skulle bli ca 70 - 80 cm och jag planterade 3 st i framkanten men den blev 1.20 istället och dom svarta liljorna syntes inte där bakom, så nu fick jag bredda rabatten måste ha en mindre ros framför, så ibland stämmer det inte alls med vad rosfirmorna skriver om bredd/höjd.
renate
Kontrollerat kaos låter bra,jag har olika rosplanteringar,i min rosgång har jag huvudsakligen engångsblommande rosor från vit till sammetsröd.Har två rabatter med bara vita rosor och en med bara mörka rosor som jag håller på att fräscha upp med lite rosa varianter,plats? ha ha gräsmattan blir bara mindre.Jag har lite perenner som lavendel, nepeta och andra icke dominerande växter.Lite sommarblommor brukar jag plantera bland rosorna.Nu har jag börjat plantera rosor i perennrabatten dvs de fanns där innan,det är mina namnlösa rosor som jag har många av och som finns i hela trädgården.Låter det kaotiskt?noja jag trivs med det,emellannåt går flyttkarussellen här när en del inte passar in. Kinkpottar har flyttat i stora krukor som snart ska in i snickarboden.
Utanför min tomt ska jag har lite nya kompisar till vresrosorna, det ska bara vara vildrosor (det är kommunens mark som jag har lov att odlar)Jag har många träd och buskar där.
Anna NV Uppsala
Jag har alla möjliga strategier när jag planerar. Någon sorts planering enligt färg. Och så en flyktig tanke om storleken. Sen kommer frågan om krav på växtplats. Skyddat läge eller full storm? Nära vattentunna eller får torka hela sommaren?

Platserna med skyddat läge börjar bli väldigt upptagna nu, och kompositionerna blir därefter. Rätt ofta klämmer jag bara in en lite kinkigare ros varhelst jag kommer på att det finns plats. Och sen spricker de goda föresatserna totalt, och då är vi vid kaoset direkt.
zaaritha
Ja jag har då ingen ordning!
Brukar gräva upp kvadrater i gräset o plantera!
Hittills har det sett helt ok ut........
Då gäller det busskrosor, förstås.
Lavin
Mycket känsla på flora linnea, och får sen gräva... Jag försökte mildra den skånska vinden genom att sätta upp pilehägn i väster. Det tar lite av kvällssolen men det viktigaste här är att hålla borta stormen från havet (Barsebäck).

Det hade den positiva bi-effekten att rosorna kom fram så mycket bättre. Pile passar kanske bäst till en skånsk have med gamla rosor men själva ramen gör mycket för att ge ett vilsammare intryck även om den vita alba maximan kanske är lite för krämig för sin gamla Rose de recht granne. Så går det om man väljer efter vackra namn =) Men som sagt, om man inte vill blanda in så mycket perenner kan färger och former både framträda bättre och smälta ihop fint med en stark fond. Och sen när de har blommat över så ser bladen vackrare ut mot den rödskimrande pilen...
AnnammA
Hm... Det handlar om vildvuxet hos oss med...eller planerad oreda? Iallafall, jag försöker plantera rosorna lite färgmässigt, tillsammans med clematis, pioner, liljor, lavendel och annat. Gräsmattan blir efterhand lite uppgräven här&var...
Alla rosorna dokumenterar jag allteftersom, med inköpsdatum/ställe mm...Men jag har slutat att räkna hur många sorter där finns i vår trädgård...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon