aanderss
vad tänker ni odla nästa sommar eller vill odla om ni hade haft plats

skriv gärna lite utförligt så blir de ju intresant. skriv gärna art på de ni tänker odla eller vill odla
vindspel
Jag hade tänk plantera ett körbärsträd.....någon som har ett förslag på vilken sort?
Men det blir väl en kamp mellan mig och fåglarna om vem som ska äta dem.

När vi hade stuga så hade grannen ett sådant träd och de la ett nät ovanför. En dag satt en fågel fast i nätet och jag gick in och räddade den. Dessutom skällde vi på grannen och sa att det var ju farligt för fåglarna. Och vad hade detta med saken att göra..... blink.gif börjar nog bli tankspridd...
Tezzla
Det enda jag vet är att jag ska så jättemycket sommarblommor i gamla trälådor och spannar som jag kommit över. Massa sommarblommor ska det bli!
aanderss
Jag har inte så stor plats att odla på men hade jag haft de och tid så hade jag odlat en massa saker. I dagsläget hade jag nog villat odla följande om jag hade haft mycket plats.

Namn
Morot 'Jeanette F1'
Latin Daucus carota ssp. sativus - Morot, Sommar-, Jeanette F1, Pellets
Engelska Carrot Jeanette F1, pelleted
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Plocksallat 'Australishe gele'
Latin Lactuca sativa
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Isbergssallat 'Sonette'
Latin Lactuca sativa
Växttyp Ettårig grönsak

Namn Ärt, Socker- 'De Grace'
Latin Pisum sativum (Sockerärt-Gr.) - Ärt, Socker-, De Grace, låg
Engelska Sugar Pea De Grace
Växttyp Ettårig grönsak
Beskrivning En delikat och lättodlad

Namn
Ärt, Sprit- 'Faenomen'
Latin Pisum sativum (Spritärt-Gr.) - Ärt, Sprit-, Faenomen, låg
Engelska Shelling Pea Fnomen
Växttyp Ettårig grönsak

Namn Böna, Bryt- 'Saxonia'
Latin Phaseolus vulgaris (Brytböna-Gr.) - Böna, Bryt-, Saxonia
Engelska Dwarf French Bean Saxonia, Stringless
Växttyp Ettårig grönsak
Namn
Blomkål 'Vito'
Latin Brassica oleracea
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Brysselkål 'Jade cross F1-hybrid'
Latin Brassica oleracea
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Kål, Vit- 'Elisa F1'
Latin Brassica oleracea (Alba-Gr.) - Kål, Vit-, Elisa F1
Engelska White Cabbage Elisa F1
Växttyp Ettårig grönsak
Namn Rädisa 'Cherry Belle'
Latin Raphanus sativus (Rädisa-Gr.) - Rädisa, Cherry Belle, rund
Engelska Radish Cherry Belle
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Tomat 'Ferlin F1'
Latin Lycopersicon esculentum
Engelska Tomato
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Aubergin 'Dusky F1'
Latin Solanum melongena L. - Aubergin, Dusky F1
Engelska Eggplant Dusky F1
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Paprika 'California Wonder'
Latin Capsicum annuum
Engelska Pepper
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Chilipeppar,stark 'Cayenne Long Slim'
Latin Capsicum annuum
Växttyp Ettårig grönsak/krydda

Namn
Gurka, Frilands- 'Long Green Ridge'
Latin Cucumis sativus (Slanggurka-Gr.) - Gurka, Frilands-, Long Green Ridge
Engelska Cucumber Long Green Ridge
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Lök, gul 'Bedfordshire Champion'
Latin Allium cepa
Engelska Bulb Onion
Växttyp Ettårig grönsak

Namn
Purjolök 'Bulga'
Latin Allium porrum
Växttyp Grönsak

Namn
Dill 'Pikant'
Latin Anethum graveolens
Växttyp Ettårig grönsak/krydda

Namn
Persilja 'Clivi'
Latin Petroselinum crispum (Foliosum-Gr.) - Persilja, Mosskrusig, Clivi
Engelska Parsley Clivi
Växttyp Tvåårig krydda

Fyller på efterhand som jag kommer på något jag skulle vilja odla
aanderss
CITAT (vindspel @ 08-11-2007, 10:43) *
Jag hade tänk plantera ett körbärsträd.....någon som har ett förslag på vilken sort?
Men det blir väl en kamp mellan mig och fåglarna om vem som ska äta dem.

När vi hade stuga så hade grannen ett sådant träd och de la ett nät ovanför. En dag satt en fågel fast i nätet och jag gick in och räddade den. Dessutom skällde vi på grannen och sa att det var ju farligt för fåglarna. Och vad hade detta med saken att göra..... blink.gif börjar nog bli tankspridd...

nä du är inte tankspridd utan du har bara mer att säga om ämnet tummenupp.gif
Lillja
Ska odla mest ettåringar + mera grönsaker
zuccini är jag frälst på o grönkål bara skörda å
stoppa i frysen så har man vitaminer hela hösten,
grönkål är ju den nyttigaste av alla kålsorter har
jag läst om, men förlorar den på att frysas, är det
nån som vet?
Betty
Det enda jag med full säkerhet vet redan nu är att jag ska odla en och annan tomatsort nästa år. Det blev inget med det den här sommaren av olika anledningar, saknade egenodlade tomater jättemycket. Jag brukar alltid ha några hinkar Gardeners Delight, Sungold F1 och Cherry F1 och förra sommaren en namnlös ampeltomat som var jättegod.
Annars är jag inte mycket för grönsaksodling öht, föredrar perenna blommor, träd och buskar m.m.
Piccante
Har köpt frö på Tradera och ska odla olika primulor och maskrosor till våren! Sen blir ska jag ta ut min övervintrade chili och kanske prova några nya sorters örter till sommaren. Hann inte med att köpa basilika i år och dra upp men det tror jag att jag ska satsa på nästa år.
Bee
Jag har alltid velat ha Rosenskära, dom är så vackra och skira med sina dilliknande blad. Kanske det blir av nästa år om jag orkar gräva bort praktlysingarna.
I övrigt kommer jag att sitta med hållna tummar i vinter för att mina perenner skall övervintra och blomstra nästa år smile.gif
Magdis
Tomater, chili, broccoli, palsternacka, squash, morötter. Och så en massa perenner och sommarblommor fast jag har inte bestämt exakt vilka än.
Tezzla
CITAT (Magdis @ 08-11-2007, 14:45) *
Tomater, chili, broccoli, palsternacka, squash, morötter. Och så en massa perenner och sommarblommor fast jag har inte bestämt exakt vilka än.

Broccoli! Jag älskar broccoli! DET vill jag odla! Är det svårt? dunno.gif
Krolliljan
Jag har en massa fröer till perenner och ettåriga blommor som jag samlat in eller bytt till mig som jag ska så.
help.gif var ska de få plats.
( och så ska jag sätta dahliaknölar som jag fått av en snäll odlamedlem kompiskram.gif )

Sen tänker jag satsa på sticklingar nästa år, av allt möjligt. Rosor, buskar, klätterväxter.
Oh vad jag längtar. rolleyes.gif

(Jag ska också sitta vid mitt blåregn och se hur det växer och om jag kan hypnotisera fram blommor på det.)
EKLO
CITAT (Lillja @ 08-11-2007, 11:49) *
Ska odla mest ettåringar + mera grönsaker
zuccini är jag frälst på o grönkål bara skörda å
stoppa i frysen så har man vitaminer hela hösten,
grönkål är ju den nyttigaste av alla kålsorter har
jag läst om, men förlorar den på att frysas, är det
nån som vet?

Om man har lyckan att lyckas med grönkål (jag misslyckades å det snöpligaste i somras, funkade utmärkt till slutet av augusti, när kålen var en frodig halvmeter glufsade kållarverna i sig rubb och stubb på den vecka jag var borta från sommarstället där jag ordlar - nästa år totaltäckning med fiberduk, från sådd till vinter!) är ju det hela bekvämt. För om du bor nära din grönkål behöver du ju inte frysa den, den står ju även i frosten i landet - och ser snygg ut dessutom, särskilt om den har lite snö på hjässan.

mvh Eklo

Jag drömmer om att lyckas med några lilafärgade högslingrade brytbönor som jag har sett på bild, men inte minns namnet på. Och massor av brytärter och vaxbönor ska det bli hoppas jag. Men siktet är främst inställt på fin potatis av olika slag.

mvh Eklo
Magdis
CITAT (Tezzla @ 08-11-2007, 14:54) *
Broccoli! Jag älskar broccoli! DET vill jag odla! Är det svårt? dunno.gif

Ingen aning tyvärr, det blir första gången jag provar det. smile.gif
aanderss
CITAT (Magdis @ 08-11-2007, 17:31) *
Ingen aning tyvärr, det blir första gången jag provar det. smile.gif

nä de är lätt tycker jag
k_arro
Jag skulle nån gång vilja prova att göra en rabatt med enbart massa svarta blommor. Har sett en hel del svarta alternativ av olika växter. Tex: olika sorters rosor, akleja, riddarsporre, nejlikor, änglatrumpet, rödsvart klint, pensé m.m

Får se om det blir nu i sommar eller något annat år. Skulle även vara fränt med svarta alternativ på frukter. Tex tomater, parikor osv. I somras odlade min mor och jag de här "hot chocolate" paprikorna. Dom var jättefina smile.gif Fast dom var ju iofs bruna..
myskmadra
Nästa år?
Jag tänkte börja med en höstsådd; rotsaker nu i november. Morötter, rädisor, sallat. Vet ej vilka sorter ännu, tror jag kollar igenom
de fröpåsar jag har kvar. Nästa år ska jag plantera mina sparrisplantor som nu står provisoriskt, "jordstöpta" eller vad det heter! Jag tänkte satsa på blekt sparris - kräver plats och djup.
Jag vill också odla majs; tar gärna emot tips på sorter och potatis: prova nya sorter och kanske Asterix och Maria.
Kålväxter har jag ännu inte bestämt- kanske någon röd sort av grönkål. Palmkål och broccoli var lyckade odlingar iår.
Jag vill spaljera upp störbönor och sockerärter av olika slag. Tar gärna emot sorttips. Hittills har jag tyckt att vaxbönor varit en hit.
Jag kommer inte att odla tomater. Trött på att lägga ner jättemycket arbete på dem och sedan få sura, sent mogna tomater.
Har provat i kruka, växthus, friland och upp och ned i en hink samt olika jordblandingar.
Jag inspireras av mina kolonistgrannar från hela världen och provar gärna okända fröer jag får till skänks.
Har anlagt en odlingslimpa i varmt läge- kanske prövar jag odla melon av någon typ där.
Tänker beställa fröer från den estniska fröfirman som tipsades om här i forat tidigare i år. Tror att de har blå! physalis!
utifrån hur jag tolkar bilden och estniska!
Rolig tråd det här som inspirerar till att redan nu tänka sig en ny sommar!

På frågan om broccoli är lättodlat så tycker jag det, i mina fina jord iallafall! Kräver täckning i början mot flugor av olika slag men
sedan gick det fint. Mina föräldrar har i Umeå odlat groteskt stora broccoli iår så det verkar funka på fler ställen.
Men ge plantorna plats!
Alphaville
Jag har inte bestämt mig än men det lutar åt det jag kan:
2-3 tomatbuskar i hinkar
Några tomatplantor i krukor
Gräslök

Vill även prova persilja och piplök (det heter väl piplök?)

Får väl fundera och kolla in utbudet i närmsta handelsträdgård till våren...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon