Boxer
För ett par veckor sedan var jag och en väninna inne i en blomsteraffär. I en låda hittade vi handflatsstora platta knölar av Cyklamen hederifolium med massa små söta knoppar. Jag blev naturligtvis helt betagen och slutade tänka (om jag nu överhuvudtaget någonsin gör det), och köpte en för bara 29:- !!!

Redan där borde varningslampan blinka hysteriskt och ett skärande larm gå på. Men, nej...jag var som förhäxad. wacko.gif

När jag kom hem började sakta men säkert förtrollningen släppa. Samvetet och en gnutta intelligens knackade på...jag satte mig vid datorn och letade på Google om Cyklamen hederifolium. Mina farhågor blev verklighet.

Den är olagligt viltinsamlad och får inte under några omständigheter säljas. Jag hoppas att ingen mer är lika blåögd som jag, men vill ändå varna och hoppas att om du, Ja, just du! säger till om du ser sådana på andra ställen.

/ Boxer som skäms som en hund.
Gåsis
Nu har jag förstås inte googlat så mycket men nog är den vanlig till försäljning och inte kan väl alla vara vildinsamlade? Bakker har den tex och olagligt insamlade lökar brukar kosta en del.

Sylvia här skriver så här om just den

"Tyvärr är de cyklamen som man säljer till inomhusbruk alltför känsliga i vårt klimat, de klarar några minusgrader, men inte så mycket som det blir hos oss. Däremot finns det härdigare cyklamen att köpa, vanligen på våren men ibland också bland höstlökarna. Dessa heter Cyklamen hederifolium och klarar zon 2 hos oss. Halvskugga, väldränerad torv/sandjord, varmt och skyddad vill den ha.

Sylvia

Kanske kan du räta lite på ryggen igen.

/Åsa
Boxer
Jag skulle önska att du hade rätt, men igår pratade jag med Peter Korn och beskrev pris och utseende. Han höll med mig om att de alldeles säkert är olagliga.
Tyvärr! sad.gif

(På våren finns odlade Cyklamen att köpa, men dom knölarna är inte på långa vägar så stora)
kerstin z5-6
Numer är väl de flesta som säljs odlade .. jag tror du kan ta det lugnt om den såldes i "vanlig"affär
Aqvakul
Usch, det här känns knepigt. Som trädgårdsvän och naturvän så vill man ju absolut inte bidra till att vilda växter utrotas. Naivt nog har jag tagit för givet att växtmaterial som inhandlas i specialbutiker är "lagliga".
kerstin z5-6
Ooops ... jag Peter brukar ju veta .. hm .. det var inte så kul .. men du har ju dem nu .. så
det gäller väl att sköta om föröka dem och se till att de fortlever då ..
ewa zon 3
CITAT (Boxer @ 08-11-2007, 14:49) *
Jag skulle önska att du hade rätt, men igår pratade jag med Peter Korn och beskrev pris och utseende. Han höll med mig om att de alldeles säkert är olagliga.

Oj, tråkigt att blomsteraffärer säljer olagliga cyklamenknölar men bra att du skriver om det här på forumet.
Undrar om dom i blomsteraffären vet om vad dom säljer?

/Ewa
Boxer
Där jag handlade cyklamenknölen hade de inte ens en susning om ifall den var härdig eller inte eller hur den skulle skötas.
renate
Det där var tråkigt,men blomsterhandlaren har väl köpt knölarna av en grossist skulle jag tror.Frågan är då vad kommer knölarna ifrån? Någon måste ja har skövlat de i naturen och säljer de.
Här i zon 4 fryser utomhuscyklamen för det mesta bort,har provat en gång.Nu häller jag mig till krukor man har innomhus i ett svalt fönster.
Alexander-VG-zon3
dom säger ju dom som säljs som knölar utan jord är tagna , dom som säljs i krukor med jord rotade och har blommor och blad är odlade . men bara vad jag hört!! , jag själv har köpt mina i rångedala och dom borde väl vara odlade ?
Wilmer
På blomsterhallen här brukar de ha stora nakna knölar, man kanske ska fråga dem om de är odlade eller inte? Jag har inte köpt eftersom jag inte vet vilket.. Men en sådan kedja BORDE väl vara grön, eller...?

Wilma
Christer i Falköping
Lite dumt att påstå att bara för att knölen har en viss storlek, så är den uppgrävd i naturen. Skiter fullständigt i om det är Peter Korn som säger det. Mest troligt är att den är odlad.
Christer.
anjachill
Jag begriper inte varför dessa höstblommande, lättförökade cycklamen skulle behöva samlas vilda från naturen? Fattar nada! Själv har jag två år efer sådden en hel matta av C. hederifolium. Har visserligen inte kollat storleken på knölarna, men de har blommat i höst.

mvh, Anja
Boxer
Vad jag inte i min vildaste fantasi kan fatta, är hur det skulle gå till att odla fram cylkamenknölar med diametern 9 cm för 29:- !!! Dom måste vara många år gamla - eller hur?
Jan Lindgren
Hej!
Det är troligen betydligt billigare att odla dem än att gå ut i naturen, leta reda på dem och sedan gräva upp dem. Naturligtvis är de inte odlade i Sverige utan i något land med bättre klimat och urusla löner. Jag skulle inte kunna odla tulpaner till det pris du kan köpa dem och ändå klarar holländarna det. Det skulle förmodligen vara en utmärkt u-landshjälp om man fick igång storodlingar av lökväxter i en del länder. Fortsätt och köp importerade knölar de är oftast odlade. Jag kan tänka mig att en del sällsynta växter importerade från Kina kan vara vildinsamlade. Men så länge kineser äter orkideknölar så blir jag inet särskilt upprörd.
MVH
Jan Lindgren
Boxer
Ok! Tack för att ni försöker döva mitt samvete. Men jag är inte riktigt övertygad än. g.gif
Camilla i Värnamo
Jag vet inte om den är odlad eller samlad men den är mycket vanlig i handeln de senaste åren och med tanke på hur billiga lökarna är för grossister i inköp kanske det inte är så konstigt att de kostar 29 kr. De är nog ännu inga storsäljare tror jag.
kerstin z5-6
Nu är då jag övertygad om att de är odlade smile.gif

PÅ Eurobulb -Verberge säljs de i 10 pack lökstorlek , super size: 30/+
för 16 euro -ca 160 för 10 innebär
16 kr löken ..
står specifikt att lökarna är uppvuxna i Holland
Alexander-VG-zon3
låter bra att dom flesta är odlade . man vill ju inte köpa sånt som är taget
Boxer
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-11-2007, 22:28) *
Nu är då jag övertygad om att de är odlade smile.gif

PÅ Eurobulb -Verberge säljs de i 10 pack lökstorlek , super size: 30/+
för 16 euro -ca 160 för 10 innebär
16 kr löken ..
står specifikt att lökarna är uppvuxna i Holland

Tack! kompiskram.gif
Wilmer
help.gif

Nu har jag inga vettiga argument för att inte rusa åstad och köpa dem alltså!! Fick ett AKUT ha begär, synd att affären är stängd..

Wilma
joche6
hade jag läst innläggen lite tidigare så hade jag kunnat berätta att det finns
ganska stora odlingar i holland av dylika växter...
brukar själv handla en del knölar av en mycket trevlig hollänsk familj, som
hämtar mycket av sitt sortement själva.
kan varmt rekomendera det lilla familjeföretaget "Elises lökar",
i bergerud, en dryg mil utanför det lilla samhället årjäng i västvärmland.

vet med säkerhet att dom inte tar hem något som är olagligt.
men ett underbart sortement ska jag lova att
det finns med många ovanliga och vackra sorter.... (och bra priser)
är man ute efter något speciellt så är det bara
att fråga,finns det kan dom i regel ordna fram
det beroende på sesong....
Ophelia
Jättebra diskussion och en jättebra reflektion. Ja det är ju alltid tråkigt med att inte kunna lita på försäljare för inte vill jag bidra med att växter försvinner.
Wilmer
yahoo.gif

Råkade svänga in på blomsterhallen igår... Där var det 50% på lökar. Det fanns 3 fina exemplar av cyklamen knölar kvar. Nu får jag bara lära mig hur jag ska sköta om bebbarna. En tänkte jag ge bor i julklapp... Kanske... Vi får se.. crazy.gif

Wilma, med gott samvete.
lilla mamma
Det är Elises gubbe som ropar schyssta lökar.
Kortis
CITAT (joche6 @ 11-11-2007, 19:34) *
hade jag läst innläggen lite tidigare så hade jag kunnat berätta att det finns
ganska stora odlingar i holland av dylika växter...
brukar själv handla en del knölar av en mycket trevlig hollänsk familj, som
hämtar mycket av sitt sortement själva.
kan varmt rekomendera det lilla familjeföretaget "Elises lökar",
i bergerud, en dryg mil utanför det lilla samhället årjäng i västvärmland.

vet med säkerhet att dom inte tar hem något som är olagligt.
men ett underbart sortement ska jag lova att
det finns med många ovanliga och vackra sorter.... (och bra priser)
är man ute efter något speciellt så är det bara
att fråga,finns det kan dom i regel ordna fram
det beroende på sesong....

Instämmer!
De är verkligen bra!
Var där för första gången nu i höst men har handlat tidigare genom trädgårdsföreningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon