Full version: Det blev vinter!
Betty
När jag vaknade i morse hade vintern kommit. Ett några cm tjockt snötäcke överallt - och mer har SMHI lovat, kanske en dm eller två.

Problemet (om det nu är det..?):
Några av mina rosor har inte fällt ett enda blad ännu, Morden Sunrise står grön och grann i snön, liksom Ispahan, Etude, ’Jacques Cartier’ och några till.

Frågan:
Ska jag repa bort bladen eller låta dem vara kvar? Funderar om det kan bli uttorkningsproblem om jag låter dem sitta kvar.

dunno.gif
noranettan
Jag tror inte att du behöver bekymra dig särskilt mycket. Mina rosor är alla gröna ännu, utom de som rådjuren har avlövat. De flesta rosor brukar greja det här med invintring själva. I vintras hade jag rosor som var gröna ännu i januari! Fast då var det några som tog stryk måste jag medge. smile.gif Anette
Betty
Tack för snabbt svar! OK, då låter jag dem vara då.
Ja förra vintern var inte nådig mot trädgården - barfrost ända långt in i december, isskorpa i stället för snötäcke... regn och blidväder om vart annat, usch!
Fast faktiskt, inte en enda ros dog hos mig, flera frös ner helt men de kom igen - lite senare än vanligt - men de överlevde. smile.gif
kerstin z5-6
låt dem vara -få rosor har vett att löva innan snön här -för det mesta går det bra
Kajsa
Så är det varje år, massor av rosor är gröna, bladen ramlar av i dec/jan. I år har vi en normal höst med kyla och snö på ggn nu, förra året var det varmt till jul, det lurade rosorna att sätta knopp.
Alexander-VG-zon3
hos mig är många rosor gröna fram till dec-jan även under normala vintrar . snö är inte skadligt .
kerstin z5-6
och i morron kommer 3-4 dm till ..
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2007, 21:25) *
och i morron kommer 3-4 dm till ..

Hade jag hoppats på... men tyvärr, det blev regn i stället. Den snö som kom igår är borta nu. sad.gif
kerstin z5-6
Ja det var inte så kul ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon