yla
tänkte att kanske någon av rosenexperterna sitter här nu o kan säga vad den heter,jag har ju försökt länge ,o den ser väl inte ut som en flammentanz , kanske någon kan ge något svar var man söker o hur man söker på fransiga rosor, den e hemskt söt o det skulle vara kul att VETA

här är allt annat som skrivits om den
finns en till bild i mitt album på vad heter wub.gif wub.gif wub.gif unsure.gif
Adri-Anne
Skulle säga nejlikrosen Rosa Rugosa F J Grootendorst.
Men jag undrar om bilden förvillar? Blommorna ser så stora ut!
Nejlikrosorna doftar inte. Mycket anmärkningsvärt för att vara en Rugosa, dom doftat oftast alldeles ljuvligt, särskilt Moje Hammarberg. Om blommorna är små och doftlösa, så är det det en nejlikros.
Ti bee
Låter vettigt! Så här säger Flora Linnea om 'F. J. Grootendorst': "är en mycket robust, pålitligt och härdig ros som har karakteristiska fransade kronblad som liknar en nejlika. Dubbla, karminröda blommor men tyvärr utan doft. Blommar mycket rikligt i täta klasar. Uppkallad efter en holländsk rosförädlare. Storlek: 1.8x1.5m. Zon VII."
smile.gif

Ska se om jag får till en länk här till den rosen

helpmefind.com
yla
Yippie tänk att så heter den säkert ,jag luktade på dom o dom doftar nästan ingenting ,o ser precis ut som nejlikrosen ,o det lustiga är att jag sa till sonen att det ser ju ut som nejlikor rolleyes.gif imorse
men nu till nästa fråga ,som ni nog kunde se så var rosen inte fransig alls från början utan det är från roten det kommit upp dessa söta
då undrar man ju om hur det gått till eller hur
tack snälla Adri Anne o Ti bee
ett mysterium är löst nu väntar jag på att nästa mysterium löses hur blev det en nejlikros av den
unsure.gif
Sylvia
Olika sorters rugosor används som ympunderlag till ädlare rosor. Om det är så att den ädla delen har dött men roten lever, så kommer det s.k. rotskott under förädlingsstället och ser förstås ut som den ros som man har använt som rot. I ditt fall alltså nejlikros.
kerstin z5-6
Det är möjligt att nejlikrosen används som ympunderlag till en annan ros -alt har flera rosor stått på platsen från början och den kom med ..visst har du grävt upp rosen o flyttat den till dej ? huh.gif
cissi i onsala
[FONT=Arial][COLOR=blue]
huh.gif
Hej!
Jag är ny på forumet. När jag såg nejlikerosen blev jag jätte nyfiken.

Någon som vet hur stor den blir, när och hur länge den blommar och om den går att köpa utan att någon annan ros är ympad på den.

Hälsn cissi i onsala
kerstin z5-6
javisst går den att köpa ! finns även i vitt ...
Blir ganska stor om den får ..70 -90 hög
Om du gillar rosor kan du kolla in mitt rosalbum med rosor härdiga -de flesta i z 5-6-Några få är krukodlade
yla
jag har ju grävt upp dendär rosen i en backe med sly o nässlor o älgört o annat ,antagligen har det en gång för länge sedan funnits en tomt där men den finns inte mer , o då va det rosorna som va på första bilden som jag tog alltså första bilden i den gamla tråden ,o som ni säger så är det nog så att den kanske va ympad o jag e glad ändå laugh.gif biggrin.gif för den är ju JÄTTESÖT
men det kom två skott o det ena har int växt alls
o det andra bjöd på dessa söta rosor men kanske at det skottet som inte vuxit men trots allt lever är den andra sorten wub.gif nu fick jag massor at tänka på igen .om det är så kan dom då leva i symbios med varandra eller wub.gif
cissi i onsala klicka på länken som Ti bee skrev helpmefind så kommer du till ett ställe där det stod mer om rosen storlekar o sånt den finn bergis att köpa,tyvärr e min alldeles för liten för att dela men man kanske kan så roen me nyponen det måste jag försöka laugh.gif rolleyes.gif det borde ju gå ,,,e de nån som vet, o isåfall kan jag ju alltid skicka ett par nypon
Ingrid på Västkusten
Hej Cissi,

FJ finns att köpa på ett gardencenter nära Dig - t ex Särö garden center vid rondellen(Vallda).
annars för ett bra ställe med rosor i närheten så är Trädgårdsforum i landvetter, samt Mölnlycke Garden center itne så tokiga alls :-)))))

Hälsar ingrid
cissi i onsala
smile.gif Tack för alla svar. Känner mig lite förvirrad av alla finesser här på forumet.

Hälsn cissi i onsala
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon