Lonicera
08-11-2007, 14:35
Jag har tillåtelse att få köpa samt avverka några tallar utanför min tomt. Men varken jag eller markägaren har en aning om vad en tall är värd. Vad är rimligt att betala? Någon som vet kanske.
Hälsningar Lonicera
Piccante
08-11-2007, 15:23
Skog betalr man väl per kubikmeter? Man får mäta stamomkrets och höjd och räkna ut. Men år de inte grova nog för timmer så blir det massaved och det är mkt billigare. Eftersom markägaren inte verkar vara så kunnig om virkespris så är det ingen skogsägare som lever på skogsproduktion va? förmodligen är det inget högt marknadsvärde då för det är knappast lönt att betala för avverkning för ett mindre parti träd, är väl bara husbehovsved för grannen då?
Lonicera
08-11-2007, 15:28
Nej, markägaren lever inte på skogsproduktion men de har ganska mycket mark runt här ivarjefall. Det är ett aktiebolag som väl igentligen sysslar med helt andra saker. Klurigt detta vad man ska betala men tack för att du svarade!
Aqvakul
08-11-2007, 15:37
Du får väl ge markägaren ett bud. Värdet är begränsat. Föreslår några hundralappar per träd.
CITAT (Lonicera @ 08-11-2007, 15:35)

Jag har tillåtelse att få köpa samt avverka några tallar utanför min tomt. Men varken jag eller markägaren har en aning om vad en tall är värd. Vad är rimligt att betala? Någon som vet kanske.
Hälsningar Lonicera
Skall den användas till ved är det väl inte så svårt. Avverka kapa klyv och mät mängden, på blocket finns det en massa annonser för ved.
Ring tex assi domän och fråga. De säljer ju ved på fastkubik som man får hugga ut och dra hem själv.
Det finns flera olika modeller att räkna ut värdet på träd. Gäller det produktionsträd, dvs träd som fälls, skadas, stjäls eller ska säljas för ved eller massa finns en modell som är ganska enkel där man räknar ut kubik ved/massa och betalar för det.
Själv betalade jag ca 1 000 kr/träd för gran och fur på rot i Norge, stora, raka mycket friska ch lågsamväxande träd. Jag tror att vissa av tallarna kan vara långt över 100 år och ändå inte ha stor stamomkrets - dvs mycket bra för mig som är beroende av långsamväxande virke till min roslagsskuta!
Om det gäller träd med prydnadsfunktion är beräkningarna för värdet helt annorlunda och långt högre.
Jan af Lisö
09-11-2007, 08:02
När jag köpte långved föe några år sedan så fick jag betala ca 350 SEK/m3 långved. Men det var björk och al och det var sågat i 3 meter längder och avkvistat.
Barrved tror jag är billigare som brassved och i detta fall måste du göra jobbet själv.
Skulle kunna tänka mig ca 200 - 250 SEK/m3 som en rimlig kostnad.
Man blir förvånad hur lite ved ett enstaka träd ger...
Nu ändrar sig ju ved/virkespriser åt alla håll... och ved mäts på en massa olika sätt, om det är staplat eller stjälpt i hög och tusan vet allt. Och björk är dyrare än tall.
Om du känner grannen väl rekommenderar jag (som inte är expert) att du kapar ner träden, staplar veden, och sen i efterhand betalar 250kr/kubikmeter du staplat- om du köper från grannens företag. Blir det under 1000kr kan man väl helt simpelt betala med pengar i hand? Och då bör du få det billigare, du gör ju mesta jobbet (Jag är ingen skatteexpert...)
(Vi hugger ved åt 3 hus, men vi säljer/köper inget så jag har dålig koll på priser etc - vi bara fyller vedbodarna fulla

)
Lonicera
09-11-2007, 14:04
Tack för alla svar.

Jag tog och mejlade någon på Sveaskog och han sa ca 100 kronor per tall. Det lät ju verkligen billigt tycker jag, men han bör väl veta. Och jag har inget emot det priset
Tack än en gång.
Aqvakul
12-11-2007, 14:36
Det låter som ett just utgångsbud. Vill markägaren ha lite mer så kanske det kan vara värt det för dig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.