Full version: ID av stickling
lissa
Jag tyckte det såg ut som en papyrus när jag såg den på en vildvuxen ödelagd tomt, men egentligen har jag aldrig sett någon, så det är säkert fel. Växtsättet såg så roligt ut, för det var som om det i toppen på växten växte en helt ny planta med rötter och allt., nästan som en liten rugge. Jag kunde inte låta bli att ta en och tänkte att det kanske skulle gå vägen eftersom den hade lite rötter. Satte den i en kruka med plast över och fick se att den jag hoppades på dog..Lät den vara kvar och helt plötsligt har det kommit en stjälk som har fått blad. Hoppas att någon av er kan hjälpa mig med IDn... confused.gif
[attachment=9307:DSCN5485.JPG][attachment=9308:DSCN5496.JPG]
På det första kortet ser man hur bladen börjar öppna sig, och på det andra ser man mer hur "ruggen" ser ut, för den kan kanske hjälpa för att kunna identifiera växten. Dom andra taggarna som sticker upp är helt torra, men den här kom upp ur en liknande tagg....Tack på för att du har tittat på den smile.gif
MariaS
Jo nog liknar det en Cyperus av någon art. Det jag kan läsa mig till, är att detta släktet gillar vatten, Massor av vatten. Det står "att om spetsarna blir bruna är luften för torr". En dusch lite då och då kanske..
Lycka till, lyckliga du
lissa
Tack Maria för att du gav mig ett namn att börja med..Men med 600 arter är det inte lätt, T om beskrivningarna visar olikheter...Men det viktiga är ju att jag nu vet vad den vill ha ...för en cyperus är det , men kanske inte papyrus, bilderna är olika trots samma papyrus benämning..Just nu tittar jag på bilder som en galning för att försöka hitta efternamnet, för den här bilden är som min, men sen på andra bilder inte alls samma...Tack igen smile.gif
papyrus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon