Lilla Birka
Om man har tillgång till 70% sprit och vill späda ut med vatten så att man får 38-40% sprit, hur mycket vatten ska man då ta?Det verkar enkelt om man inte tänker, då är det ju bara att ta hälften sprit hälften vatten så blir det 35%------ men det stämmer ju inte! Vem kan?
Ralf
700/1000=70%

700/2000=35%

Mattesnille o mattesnille...

Jag vet i alal fall varför det är så kallt i den tomma mängden!

Det finns inga element i den!
RibesRubusVitis
Jag som är helklassiker (ingen matte, fysik eller kemi på läroverket) kan åtminstone tänka mig en komplikation vid utspädningen, nämligen att förhållandet mellan viktprocent och volymprocent då ändras, eller? Själv är jag dock inte man att räkna ut hur det ligger till.
Ralf
CITAT (RibesRubusVitis @ 08-11-2007, 23:39) *
Jag som är helklassiker (ingen matte, fysik eller kemi på läroverket) kan åtminstone tänka mig en komplikation vid utspädningen, nämligen att förhållandet mellan viktprocent och volymprocent då ändras, eller? Själv är jag dock inte man att räkna ut hur det ligger till.

Men när det gäller drycker används volymprocent
Lilla Birka
Tack för tipset Ralf! Jag fattade ändå inte först hur du menade men sedan när jag fick sitta och rita och berätta för mig själv så klarnade det. Jag kände ju att det blev alldeles för starkt att bara hälla i lika mycket vatten som spir.dil 70%, så med lite tankemöda kom jag fram till de rätta proportionerna.
RibesRubusVitis
Eftersom mattesnillen efterfrågas utgår jag från att Lilla Birka förväntar sig ett EXAKT svar, alltså att problemet är uteslutande matematiskt och inte kemiskt. Även om vi då förutsätter volymprocent, ser jag – som kemisk oskuld – ändå ett tänkbart problem: Är det alltid givet att 1 liter vätska av viss kemisk sammansättning i förening med 1 liter vätska av annan sammansättning blir 2 liter blandad vätska? Och tar vi sedan även temperaturen i beaktande, med varierande värmeutvidgningskoefficienter, väntar ytterligare huvudbry med volymprocenten…
Ralf
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2007, 00:41) *
Eftersom mattesnillen efterfrågas utgår jag från att Lilla Birka förväntar sig ett EXAKT svar, alltså att problemet är uteslutande matematiskt och inte kemiskt. Även om vi då förutsätter volymprocent, ser jag – som kemisk oskuld – ändå ett tänkbart problem: Är det alltid givet att 1 liter vätska av viss kemisk sammansättning i förening med 1 liter vätska av annan sammansättning blir 2 liter blandad vätska? Och tar vi sedan även temperaturen i beaktande, med varierande värmeutvidgningskoefficienter, väntar ytterligare huvudbry med volymprocenten…

Men om du anser att problemet är enbart matematiskt och inte kemiskt, varför blandar du då in en tredje vetenskap: fysik?
smile.gif
gammelnalle
måste blotta strupen helt:

Jag är inte med på hur man räknar ut det...

en uppställning kanske??

yaay.gif

"Mattedummer" men Hussepoppis

edit 2 minuter senare.... lidnersk knäpp??

givetvis:

X= 700/0,4 (vid 40%)
dvs 1750ml = 1,75 liter TOTALT

eller??

b
KURT
CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2007, 01:41) *

Om man blandar 1 liter vatten med 1 liter 1 liter etanol så får man 1.92 liter blandning. Volymen beror på etanolkoncentrationen och temperaturen.

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/etanol.htm
RibesRubusVitis
Ungefär så var vad jag misstänkte, tack. Jag föreställde mig att problemet INTE var enbart matematiskt. Min hypotes var däremot att frågaren ville nöja sig med matematiken. Sedan antog jag att något händer med molekylerna (fråga mig inte vad) ungefär som när 1 liter sand och 1 liter vatten verkligen inte blir 2 liter sand-vattenblandning.
Svante i Säve
Tyckte frågan var intressant så jag Googlade lite. Ej mattesnille.
Om du scrollar neråt på denna sidan så hittar du sänkt halt och hur man räknar ut det.
http://www.shenet.se/referens/viktprocent.html
KURT
CITAT (Svante i Säve @ 10-11-2007, 13:09) *
Tyckte frågan var intressant så jag Googlade lite. Ej mattesnille.
Om du scrollar neråt på denna sidan så hittar du sänkt halt och hur man räknar ut det.
http://www.shenet.se/referens/viktprocent.html

Ja det fungerar så länge man har konstant volym. När det gäller blandningar av etanol och vatten så tror jag att man förr hade tabeller på det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon