|
Hejsan
Jag funderar på att utblida mig inom något som har med trädgård/växter att göra. Men det är en sak jag undrar över: Vad gör alla som jobbar inom trädgård på vintern när jobben blir färre?
Tack på förhand
TrädgårdsCalle
08-11-2007, 23:53
Hej !
Vad roligt att Du vill utbilda Dig inom trädgård. Har själv utbildat mig/arbetar inom trädgård. Det är ett härligt arbete på många vis tycker jag om man har "trädgårdsådran" eller vad man skall kalla det inom sig. Jag menar - som i de flesta yrken är det viktigt att man verkligen känner för det man gör. Trädgårdsarbete kan ibland ha sina sidor - kallt, blåsigt, lite tungt, lite enformigt, inte alltid så bra betalt, men också fritt, kreativt, många hantverksmässiga inslag, utvecklande(man blir verkligen aldrig fullärd !), estetiskt, en hel del sociala kontakter, ja listan kan göras lång med både en del mindre positiva inslag, och många positiva. Jag är själv nästan alltid glad när jag håller på med trädgård.
Men arbete över vintern kan ibland vara ett problem, precis som Du undrar.
Trädgårdsarbete är ju mycket intensivt vår sommar höst, varför många arbetsgivare, kommuner, plantskolor, kyrkogårdsförvaltningar osv har ett system med dels fastanställda året om och sedan (ett ibland stort antal) säsongsanställda som inte kan erbjudas arbete året om.
Och när Du då kommer ut nyutbildad från trädgårdsskola är det inte säkert att du kan få en året runt anställning med en gång. Det kan faktiskt vara så att du (lite beroende på vilken kommun du bor i förstås, med arbetsmarknadsituvationen i just den kommunen) endast kan erbjudas säsongsarbete under flera år faktiskt, så hård kan konkurrensen vara. Med säsongsarbete menar jag 5-9 månaders anställning om året.
Du kan under vinterhalvåret/månaderna, få arbeta med något helt annat, alltså hos ngn annan arbetsgivare än din trädgårdsarbetgivare, allt eftersom det finns arbetstillfällen på din ort.
Det är bra Du tänker på detta redan nu.
Detta skall ju inte avskräcka Dig om det är trädgård Du verkligen vill hålla på med, det kan ju bli så att Du får en året runt anställning nästan med en gång, eller också får Du gå den långa vägen med flera säsongsanställningar, och också arbeta med annat, vilket ju också kan vara givande på flera vis.
För att ge dig några siffror hur det kan se ut ett antal år efter ex vis ett trädgårdsgymnasium, kan jag berätta att från min trädgårdsklass på gymnasiet år 95 med 17 elever är vi i dag endast 5 som forfarande arbetar med trädgård. Lönesituvation, hård arbetsmarknad, mycket säsongsanställningar, och naturligtsvis helt andra skäl (som familjebildande mm) har gjort att många bytt arbetsområde.
Du kan ju också gå högre utbildningar inom trädgård, på lantbruksuniversiteten, efter gymnasiet. (detta har jag gjort). Arbetsmarknaden blir då ljusare, men inte helt lätt heller. Du kan få flytta eftersom arbetsmarknaden på din ort inte har behov av din utbildning, eller också har Du större möjlighet att få fast arbete på din ort, fast kanske inte helt då med ett arbete som motsvarar din utbildning. Nu verkar jag kanske onödigt negativ, kan så vara, men samtidigt realistisk. Om Du är en sann trädgårdsmänniska tror jag du förstår mig. Man kan inte anlägga en vacker trädgård utan att tänka på de stenar, hinder, som finns på platsen för ens dröm. Vilket arbete krävs det för att få undan hindren, stenarna, är jag medveten om tiden det tar , arbetsmängden osv, innan trädgården är klar. Allt detta är viktigt att vara medveten om, och tänka igenom. Jag ville bara berätta om de stenar som kan finnas i trädgårdsarbetslivet, som du själv berörde med din fråga. För det kan finnas stenar, men samtidigt mycket mycket härligt underbart trädgårdsliv! Lycka till!
Ja du Zine ...precis den frågan ställde jag till ägaren av en plantskola. Han skrattade och svarade ....gissa hur ofta jag får den frågan. Det ligger ju enorm planering bakom en välskött plantskola. Han reser mycket och gör inköp, underhåller sin hemsida som hela tiden ska vara uppdaterad. Arbetstiden när man har "eget" är ju inget 8-5 arbete så vintern erbjuder nog också den återhämtning man kan behöva.
Och på tal om återhämtning, trädgårdsfolk har sin semester på vintern - för på sommaren har de ju fullt upp, högsäsong, på jobbet.
Kakaduan
09-11-2007, 11:59
Stämplar såklart! Eller har helt andra jobb. Kanske kan du ägna dig åt trädfällning eller liknande - arboristerna har jobb året runt. Det är ju till och med lämpligare att fälla träd på vintern.
Kakaduan
Ja, trädvård kommer antagligen att bli vanligare. Och förhoppningsvis bättre än idag  Det finns ju flera bra trädvårdare, det är inte så jag menar, men tidigare har det ofta varit motorsågen fram direkt och så kapa av vid roten, alternativt såga sönder halva trädet som gällt, känns det som. Det behövs fler personer med känsla för träden, med försiktiga händer och ömsinta fingrar
Åsa, mälardalen zon 2
09-11-2007, 15:48
Många skötsel och anläggningsföretag sysslar också med snöskottning.
Inom trädgård lär det bli lättare att få helårsjobb i framtiden tror jag. En kollega till mig var med på STAF:s årsmöte, många av de yngre företagarna betonade vikten av att de som företagare skulle se till så de anställda hade helårsjobb inom firman detta är ju det bästa sättet att få behålla arbetarna + det är ju jobbigt och tar tid att anställa nytt folk varje år. +På många orter utbildas det mycket färre trädgårdspersoner än vad branschen har behov av så vill man ha utbildat folk måste man kämpa för att få behålla dem annars kan ju någon konkurrent som erbjuder helårsjobb ta dem.
Många av de äldre företagarna sade bara att det går inte att se till så folk har helårsjobb, de kör på som de alltid har gjort.
Men visst går det som företagare att fixa så folk har helårsjobb, jag har träffat trädgårdsföretag som ex. även har en städfirma.
Här blir det trädvård, (Beskärning), snäsvängen, rita trädgårdar och dimensionera enskilda avlopp.
Tack för alla svar! Mycket intressant läsning.
CITAT (Pirum @ 09-11-2007, 12:25)  Ja, trädvård kommer antagligen att bli vanligare. Och förhoppningsvis bättre än idag  Det finns ju flera bra trädvårdare, det är inte så jag menar, men tidigare har det ofta varit motorsågen fram direkt och så kapa av vid roten, alternativt såga sönder halva trädet som gällt, känns det som. Det behövs fler personer med känsla för träden, med försiktiga händer och ömsinta fingrar  Detta håller jag verkligen med om. Så in in norden  .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|