Lilla Birka
09-11-2007, 00:20
Ta t.ex två av de största beredningformarna och lägg ner några grankvistar och rönnbär eller annat färggrant emellan, fyll på vatten men håll emot så att inte den mindre formen flyter upp för mycket. Fixera med maskeringstape och ställ in i frysen. Tänk på att den kan spricka ganska lätt om man doppar den i hett vatten, så ta hellre lite ljummet vatten och spola botten med. Tips! Om man kokar vattnet först innan man häller det i bunken så blir isen klarare.
Skålen håller förvånansvärt länge, men man får ställa den på ett fat så inte duken blir blöt. Det går ju sedan att ställa in den i frysen igen så man kan spara den till någon mer gång.
Jättesöt skål, grattis om du har gjort den själv...men jag har en känsla av att det blir blött även om man har en tallrik under...men att den dekorerar fint är ju helt klart
Åh, vad snyggt! Vilken kul idé att lägga små snapsar i en isskål. Jag har sett baljor med iskross för småflaskor på midsommarkalas men det här var en vidareutveckling och väldigt passande så här i vintertider.
netaave
09-11-2007, 10:53
Blött på duken blir det nog ändå p.g.a. kondensen, och man behöver npg en större tallrik under än den på bilden.
Kanske även en bit transparant plast under den.
Men det är otroligt läckert och dekorativt, man blir lite sugen på att försöka.
Felicia
09-11-2007, 12:53
Åh, vad fint! Vad fiffig du är Lilla Birka! Jag blir riktigt sugen på att testa, skulle vara fint då vi ska fira julen hos oss uppe i fjällstugan i år.
Så snygg dekoration som även har en funktion.
Snyggt med rönnbärskvistarna.
Såna där brukar jag oxå göra men jag dricker aldrig snaps så dom får stå utomhus med ett ljus i. Funkar bra det med.
/Åsa
Lilla Birka
09-11-2007, 18:16
CITAT (lissa @ 09-11-2007, 01:15)

Jättesöt skål, grattis om du har gjort den själv...men jag har en känsla av att det blir blött även om man har en tallrik under...men att den dekorerar fint är ju helt klart

Jo, nog har jag gjort den själv, hittade tipset i en tidning för ett antal år sedan. Jag har även gjort en som vi tog med oss i bilen från Sörmland ner till Göteborg i en kylbox utan att den smälte. Den smälter inte så fort som man kan tro och det blir inte sjögång under den! Man behöver ju inte ha den framme precis under hela julmiddagen. Prova själva får ni se!
netaave
10-11-2007, 12:51
CITAT (Gåsis @ 09-11-2007, 14:59)

Såna där brukar jag oxå göra men jag dricker aldrig snaps så dom får stå utomhus med ett ljus i. Funkar bra det med.
/Åsa
Tack för det tipset
Lilla Birka
10-11-2007, 23:49
CITAT (netaave @ 10-11-2007, 12:51)

Tack för det tipset

Man behöver ju inte ha snaps i skålen även om den står på julbordet, det finns ju andra saker som mår bra av att hållas kallt
netaave
11-11-2007, 12:15
CITAT (Lilla Birka @ 10-11-2007, 23:49)

Man behöver ju inte ha snaps i skålen även om den står på julbordet, det finns ju andra saker som mår bra av att hållas kallt

Ska helt klart göra en i år
Lilla Birka
02-12-2007, 20:45
Eftersom det börjar lacka mot jul lyfter jag fram det här tipset.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.