|
160kvm stort hus
09-11-2007, 10:31
Hej! Julen närmar sig med stormsteg!! För att få lite inspiration till julgottigheterna. Vilka är era absoluta måsten på julbordet? Mina är: tunga... ( helst två st, går åt som smör hemma.. ) Sillsallad, köttbullar och ägghalvor. Sen förstås prinskorv ( svårt att få tag på god, dock.. ) sill, lax och sylta. Skinkan är ju god, men inget måste samma gäller risgrynsgröten.. ( hjälp, blir jag fängslad nu av julpatrullen??  ) Och till efterrätt, glögg lussebullar och knäck. Pepparkakor brukar man ju vara så trött på.. vi det laget.. *s*
Sillen och löjrom!
Det är mina favoriter! Hamnade i sillhimlen på ett julbord i fjol där de hade 11 sorter om jag kommer ihåg rätt! Kattilakoski Gastronomi.
Egensaltad skinka, gillar inte rimmad  leverpastej, gravlax (helst hemgjord) och ägg
Julmust skinka o ris'ala'malta sen är jag nöjd.
160kvm stort hus
09-11-2007, 15:39
tosan, egensaltad?
Hur gör man då?
Lady Hamilton
09-11-2007, 17:35
Här måste det alltid finnas
JulskinkaPrinskorvKöttbullarInlagd sill 3-4 olika sorterJanzons frestelseGrov senapÄgghalvor garnerade med räkor,dill och majonäsRödbetssalladRökt Renkött och pepparots gräddeJulmust
Julköttbullar, stark senap, potatis, inlagd sill, julmust, gurka, rödkål, sillsallad, julknäcke, ost.
Skinka ej nödvändigt för mig.
Krolliljan
09-11-2007, 17:58
Brunkål [attachment=9343:lilyrose.gif]
CITAT (16kvm stor balkong @ 09-11-2007, 15:39)  tosan, egensaltad?
Hur gör man då? Ganska enkelt faktiskt, man kokar en saltlake (kommer med receptet när jag hittar åt det) som får stå på bron och kallna till dagen efter, trampar ner skinkan i en hink med lock och häller saltlaken över, se till att hela skinkan kommer under mha djuptallrikar eller så. Sen får den stå där i 6 dygn innan det är dags att koka den. Det blir bara såååå gott, och inte sådär äckligt rött som rimmad skinka.
Skinka, Jansson, rödkål, brysselkål, senap, köttbullar, senapsgravad strömming och ägghalvor, hembakt knäckebröd.
//Mollis
Det ni målar upp blir ett perfekt jubord för mig Men ni kan glömma risgrynsgröten liksom ris'ala'malta.  Jag vet att t.o.m. tomten hellre äter havregrynsgröt Men var är grisfötterna och svagdrickan  Det bara måste finnas för att det ska bli någon Julstämning
Lady Hamilton
09-11-2007, 18:51
CITAT (Dealer @ 09-11-2007, 18:36)  .......Men ni kan glömma risgrynsgröten liksom ris'ala'malta.  Jag vet att t.o.m. tomten hellre äter havregrynsgröt  ...........
Tyvärr Dealer........Vet inte vem som lurat dig Men äter inget annat än risgryns gröt
Brysselkål Grönkål Skinka Svampstuvning Köttbullar Stekt onsalakorv Blå- och vitmögelostar Glögg
Ho, ho!
CITAT (Lady Hamilton @ 09-11-2007, 18:51)  Tyvärr Dealer........Vet inte vem som lurat dig Men äter inget annat än risgryns gröt Jo så är det naturligtvis hos er  Stackarn han får väl inget annat Han måste ju överleva. Här får  bland annat smörgås med prickig korv  Det vet både jag och Tjorven att han tycker om
Mina nytillkomna favoriter på julbordet som vi infört i vår familj är laxrullar med pepparrot och creme cheese och marinerade revbensspjäll med julkryddning. Sedan tillkommer naturligtvis de vanliga rätterna som köttbullar, prinskorv, sill, Janssons frestelse, skinka m.m. Inte något avancerat alltså.
Piccante
09-11-2007, 23:53
CITAT (Boxer @ 09-11-2007, 19:07)  Brysselkål Grönkål Skinka Svampstuvning Köttbullar Stekt onsalakorv Blå- och vitmögelostar Glögg
Ho, ho! Trodde vi var ensamma i min familj nästan med svampstuvning! När det är svampsässong så brukar vi alltid frysa in och spara svamp och så tar vi på julafton och premiäräter av kantarellerna. mina "måsten" är annars: skinka köttbullar stuvad grönkål brunkål rödkål rödbetssallad lite julmust för traditionens skull och svagdricka. coca-cola totalt bannlyst på julbordet!
lilla mamma
14-11-2007, 20:03
Brysselkål och rödkål!!!
ingrid fuxwall
14-11-2007, 20:41
CITAT (Tosan @ 09-11-2007, 18:09)  Ganska enkelt faktiskt, man kokar en saltlake (kommer med receptet när jag hittar åt det) som får stå på bron och kallna till dagen efter, trampar ner skinkan i en hink med lock och häller saltlaken över, se till att hela skinkan kommer under mha djuptallrikar eller så. Sen får den stå där i 6 dygn innan det är dags att koka den. Det blir bara såååå gott, och inte sådär äckligt rött som rimmad skinka. Ingen saltpeter? Vad det därför min blev misslyckad? ingrid CITAT (Boxer @ 09-11-2007, 19:07)  Svampstuvning Hur äter Ni svampstuvningen?
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-11-2007, 20:41)  Ingen saltpeter? Vad det därför min blev misslyckad?
ingrid Hur äter Ni svampstuvningen? Jo, det är salpeter i saltlaken receptet
CITAT (Boxer @ 09-11-2007, 19:07)  Stekt onsalakorv
Ho, ho! Stekt  Är det den rökta du steker??
sanakan
15-11-2007, 11:17
Jag äter bara vegetariskt julbord, där bör detta finnas med:> Kokt potatis > Hemgjord rödbetssallad > Janssons Frestelse gjord med svamp istället för ansjovis (mkt speciell kryddning på svampen) > Auberginefärsbiffar som jag gör själv, väldigt goda. > Små soja-prinskorvar. > Mammas grönsakspaté > Någon form av röra med lite senapssmak, att ha som "sås" till allt ovan. > Mammas julbröd, så stort att det ser ut som något levande, skivorna blir enorma, ligger på bordet med röd rosett knuten runt "magen" > God julost Men min familj i övrigt brukar faktiskt inte ha så otroligt MYCKET av allting, istället är det några få saker som alltid återkommer. Har inte förstått de som ska ha liksom allt som bara går att ha... Min familj brukar ha skinka, prinskorv, kötbullar, plus att de smakar på allt jag skrev ovan.. och lite sill. Det räcker långt. Vi äter inte någon gröt i min familj, istället blir det julbröd och lussebullar till frukost, hehe. Men i vilken ordning gör ni allt?Äter ni mat först, innan Kalle Anka (om ni ser på det), eller äter ni mat efter? Om ni äter maten innan TV-tittandet, äter ni sen mer julmat på kvällen? Vi brukar äta efter kalle anka, sen sitter vi läääänge vid bordet, sen dukar vi av och hjälps åt i köket, senare på kvällen julklappsutdelning, pepparkakor, kaffe, glögg och godis.
Monica i Nässjö
15-11-2007, 14:45
> Auberginefärsbiffar som jag gör själv, väldigt goda.
Det lät väldigt spännande. Kan jag inte få receptet?
sanakan
15-11-2007, 22:32
Här är receptet på Auberginefärsbiffarna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=84734De tar lång tid att göra och blir lätt lite lösa, man får prova sig fram! Sen krävs det ibland lite mer kryddning än vad som står.
ingrid fuxwall
15-11-2007, 22:57
CITAT (sanakan @ 15-11-2007, 11:17)  Jag äter bara vegetariskt julbord, där bör detta finnas med:
> > Janssons Frestelse gjord med svamp istället för ansjovis (mkt speciell kryddning på svampen) > Du kan möjligtvis inte dela med dig av detta recept? ingrid
sanakan
16-11-2007, 13:39
Vegetarisk jansson (hittade på nätet nån gång för några år sedan)4 port (blir fler tycker jag, man äter ju så mycket annat på julbordet också) 8 st potatisar, skurna i smala stavar 1 gul lök, skivad 1 msk ströbröd Gräddblandning: 3 dl grädde 1,5 krm kryddpeppar 5 st nejlikor 1/2 tsk salt Frästa champinjoner: 3-4 st färska champinjoner, skivade 0,5 krm kanel (detta ger den speciella smaken! jag brukar ta något mer) 0,5 krm kryddpeppar 2 krm salt 1 msk flytande margarin Gör så här: Koka upp grädden med nejlikor, kryddpeppar och salt. Låt dra i ca 15 min, sila bort nejlikorna och lägg i den skivade löken och koka upp igen. Låt stå och dra tills champinjonerna är stekta. Skär champinjonerna i mindre bitar och fräs dem i flytande margarin. Krydda med kryddpeppar, kanel salt. Varva champinjoner, lök och potatis i en ugnsfast form. Häll över grädden och strö till sist över ströbröd. Grädda i ca 1 timme och 10 min i 200 grader  Ett till vego-julrecept som jag bjudit på en gång som verkligen är speciellt och jättegott: Savoykålsblad med valnötter och päronIngredienser 4-6 port 3 – 4 kokta kalla potatisar, 200 g 16 savoykålsblad 1 1/2 dl valnötter 1/2 rödlök 1 litet moget päron 1 1/2 dl Kesella 1 krm riven muskotnöt 1 tsk salt 1 krm peppar 1 msk smält smör 1 msk honung Gör så här Sätt ugnen på 250°. Skär bort det grova i mitten på varje savoykålsblad. Koka dem i lättsaltat vatten ca 5 min. Häll av i durkslag och skölj i kallt vatten. Klappa dem torra med hushållspapper. Lägg valnötterna på en plåt och rosta dem i mitten av ugnen ca 5 min. Rör om några gånger. Grovhacka nötterna. Skala och finhacka löken. Kärna ur och skär päronet i små bitar. Mosa potatisen och rör ner Kesella, nötter, lök, päronbitar, muskot, salt och peppar. Fördela blandningen mitt på bladen och vik ihop till små paket. Blanda smör och honung och pensla det på knytena. Värm i ugnen tills rullarna fått lite färg och verkar riktigt genomvarma.
netaave
16-11-2007, 15:18
Ja eftersom jag bor i Uppland skulle man kunna tro det är julgäddan, men det är det inte  Det som är viktigast är Skinkan och Janssosn frestelse. Sen kommer det jag gör själv bara på julen, köttbullar med kanel i, sillinläggningar, rödbetssallad, sillsallad och en speciell laxröra. Lite från havet, kräftstjärtar, sikrom m.m. Julgodiset, och frukt o nötter är också viktigt. Revbensspjäll och julkorv kan vi äta runt jul också men det behöver inte finnas på julbordet.
ingrid fuxwall
16-11-2007, 22:02
Självfallet måste man ha potatis sallad.
ingrid
freddie
16-11-2007, 22:08
Sillsallad, Janson, julmust och Skåne!!!
Monica i Nässjö
16-11-2007, 22:39
CITAT (sanakan @ 15-11-2007, 22:32)  Här är receptet på Auberginefärsbiffarna: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=84734De tar lång tid att göra och blir lätt lite lösa, man får prova sig fram! Sen krävs det ibland lite mer kryddning än vad som står.  De måste jag prova, det lät jättegott! Jag har ett recept på svartabönburgare som är bara såå goda, nu ska jag testa om dina är i samma klass.
ingrid fuxwall
16-11-2007, 23:48
CITAT (Monica i Nässjö @ 16-11-2007, 22:39)   Jag har ett recept på svartabönburgare som är bara såå goda, nu ska jag testa om dina är i samma klass.  Hur gör du dina? ingrid
Monica i Nässjö
17-11-2007, 17:44
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-11-2007, 23:48)  Hur gör du dina?
ingrid Nu ska vi se om jag lyckas länka http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=578365Och jag gör biffar av dem och steker i stekpanna.
Lady Hamilton
18-11-2007, 16:27
CITAT CITAT (Lady Hamilton @ 09-11-2007, 18:51)  Tyvärr Dealer........Vet inte vem som lurat dig Men  äter inget annat än risgryns gröt CITAT (Dealer @ 09-11-2007, 19:12)  Jo så är det naturligtvis hos er  Stackarn han får väl inget annat Han måste ju överleva. Här får  bland annat smörgås med prickig korv  Det vet både jag och Tjorven att han tycker om  http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=703700 Tomtens bön HA ! Dealer........... Det finns ju t.o.m. skriftliga bevis Vad säger du nu då?............... "Tomten äter pricki korv och havregrynsgröt"...............
Jag har nu kollat med vår Jultomte. Han visste inte ens att det fanns risgryn att få i Sverige för några hundra år sedan, men visst gillar han risgryn. Det är en exotisk och god rätt. Han är inte främmande för något nytt. Vad han inte förstår är varför folk oftast kokar riset alldeles för länge….. Det blir ju alldeles kladdigt Han vidstår dock att när det kommer till gröt, ska det vara varm havregrynsgröt. Det har han tyckt om i alla tider. För att piffa upp gröten på senare år tar han gärna också lite kanel på
ingrid fuxwall
18-11-2007, 22:14
CITAT (Monica i Nässjö @ 17-11-2007, 17:44)  Nu ska vi se om jag lyckas länka http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=578365Och jag gör biffar av dem och steker i stekpanna. Du lyckades jättebra och nu finns det sparat hos mig - Tack!
skogstroll
19-11-2007, 10:16
- skinka
- prinskorv
- janssons
- köttbullar
- sill
- julmust
- långkål
dicentra
28-11-2007, 17:20
CITAT (Magdis @ 09-11-2007, 20:49)  Mina nytillkomna favoriter på julbordet som vi infört i vår familj är laxrullar med pepparrot och creme cheese och marinerade revbensspjäll med julkryddning. Sedan tillkommer naturligtvis de vanliga rätterna som köttbullar, prinskorv, sill, Janssons frestelse, skinka m.m. Inte något avancerat alltså. Hej Laxrullarna med tillbehör låter gott ,skulle man kunna få receptet? Marinerade revbensspjäll med julkryddning låter inte dumt heller,recept? Mvh MLK.-))
emmas matte
29-11-2007, 10:47
Något vi Kallar "Ryska sillen"
Blanda majonäs o vispad grädde, lägg det som en botten på ett fat ca 0,5 - 1 cm tjockt klipp ansiovisbitar o lägg på inte för tjockt Dela kokta ägg i vita o gula o hacka dem var för sig fint hacka oxå purjolök i mycket fina bitar lägg en rad med äggvita o en rad med äggula o en med purjolök o fortsätt varva så det blir randigt på fatet, blir både vackert o gott på julbordet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|