kompostjord
09-11-2007, 11:40
Hoppas att han kommer att överleva hos oss.
Anländer till Öland i liten trevlig låda Nu är den här, vi får väl se om den kan klara sig, om inte så försöker jag igen.........
Lite våghalsigt experiment, tänkte hålla det lite för mig själv men man vill ju så gärna berätta.
Piccante
09-11-2007, 12:23
Vilken art är det ???
kompostjord
09-11-2007, 13:02

M. soulangeana 'Wada's Picture' x M. sprengeri var. diva
Eller Big dude som den heter.
Jan af Lisö
09-11-2007, 13:55
GRATTIS TOMPA !!!!
Var fick du tag på den ??
Hur hade du tänkt förvara den under vintern ??
kompostjord
09-11-2007, 14:17
Den är ympad, men det var vad som fanns.
Den kom från Magnoliastore, fick även ett ok från Mark Bulk, de har en större ympad för leverans, växer på friland hos dem, min från M store är krukodlad och har en fin ymp.
Jag vet inte riktigt hur jag skall göra med den, jag har förvarat andra växter i ett kallgarage med jordgolv, det gick utmärkt, några minus och mörkt.
Funderar på att ge den samma insomnande och förvaring i kallgaraget, sen har jag planer på att väcka den till liv igen vid årskiftet, konstljus i massor och nått plasttält för lämplig fuktighet.
Tänkte göra detta inomhus, norrlänningarna förkultiverar ju för fullt under lysrör, och jag har goda erfarenheter av detta med konstljus.
Är tveksam om jag skall låta den somna eller gå på med konstljus nu på direkten.
Varför den här omständiga konstljusvägen kan man undra........
Smått vill bli stort, och det fort, speciellt träd.
Detta leder till att de inte hinner planera in sin avmognad, särskilt om de är vana vid längre tillväxtperiod.
Jag vet att detta leder till en större planta som får en bättre härdighet inför nästa vinter, större ex har ju bättre ´härdighet.
Men det här är ju vad jag tror, inte någon sanning.
kerstin z5-6
09-11-2007, 16:13
Grattis till Big Dude

Visst går det odla Magnolia med konstljus
Lotta i Gbg
09-11-2007, 17:24
Vad kul Tompa. Det svåra är säkert att hitta rätt över vintern. Den klarar sig säkert hos dig. Jag hade ett exemplar från just Magnoliastore, som tyvärr växte baklänges hos mig ett par år innan det slutgiltligt dog, för några år sedan. Men jag har ju zon 3.
kompostjord
09-11-2007, 17:37
Ja visst är man stolt en dag som denna, har fixat upp en stående lysrörsarmatur vid sidan av plantan, vad tror du Kerstin, visst räcker det med en armatur och så snurrar jag på plantan då och då...eller? Jag har t extra armaturer, om det behövs så bygger jag ett litet helkropps solarium till Big dude, då får han i allafall sol från tre håll.
Spännande i allafall, nu är timern satt på 12 timmar. TLD rör.
Kerstin låter du din planta vila på vintern?
Lotta inte så högt om att Big dudes brorsa gick hädan, han kanse hör...........
kerstin z5-6
09-11-2007, 19:47
Vila okt-januari ungefär -tror det är en fördel med svalt , bara lätt fuktig rotklump då ..
Sedan lysrör .. så gör jag med de flesta -minskat ljus och värme (så gott det går från okt-jan , sen börjar jag så , då blir det mer ljus
Numera utplanterad
Lotta i Gbg
09-11-2007, 20:57
Tompa, detär väldigt stor skillnad på din och min zon för Magnolior. Jag tror att zon 3 är för tuff. Min pappa har också haft en som långsamt slutat leva i zon 3.
kompostjord
09-11-2007, 22:56
Schhh, inte så högt så att lille Big dude hör...........
Hur var storleken på era plantor innan de .......ja......flyttade vidare?
Var de rotäkta eller ymp? Minns du?
Lotta i Gbg
09-11-2007, 23:03
Thomas, du har fortfarande betydligt bättre zon än vi så ta det lite lugnt. Min pappa hade sin i flera år, och den var kanske 2 meter. Mitt ex blev aldrig mycket större än magnoliastores vanliga. Jag vet inte om de var ympade eller inte, men jag tycker att namnsorterna oftast verkar vara ympade. En del är ju omöjliga att sticka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.