anjachill
09-11-2007, 12:01
Det är jätteroligt att iordningställa planteringsplats så att det är bara att sätta i gång på våren och plantera. Det är lite roligt att jag som annars är en rätt ostrukturerad person har i dessa sammanhang en järdrans framförhållning!
Vill du se (alltså inget märkvärdigt, men ändå!)?
http://anjashill.blogspot.com mvh, Anja
kerstin z5-6
09-11-2007, 13:54
Åh så fint -du har en massa juveler där ser jag !Härligt med ny plats på våren med
Collomia debilis- brukar heta bergsjuvel, men jag vet inte om det namnet är riktigt
ewa zon 3
09-11-2007, 14:28
Vilka bra bilder du tagit på hur du byggde ditt alpinparti
Har inget egentligt stenparti men nu vet jag lite bätte hur man går till väga.
/Ewa
Så flitigt du varit,jättebra blev det.Bra beskrivning av tillvägagångssätt och material.
Så snyggt och så fina stenar du har där..........ja förutom alla fina växter så klart. Bräckorna är så fina även utan blommor.
Alpiner i Halmstad
09-11-2007, 17:18
Uppiggande med med inspirationsbilder i novembermörktret. Beskrivning av tillvägagångsättet är berikande för oss alla. Att Du vävt in egna funderingar i bildserien gör den också mer läsvärd.
M.v.h. Bernt
Alexander-VG-zon3
09-11-2007, 17:39
jätte vackert

,, ser framemot en vår bild
Lotta i Gbg
09-11-2007, 17:44
Jättefint Anja! Du har det så vackert trots att det är november.
anjachill
09-11-2007, 18:58
Tack snälla söta Ni!
Det är roligt att få lite trädgårdskommunikation - speciellt nu när jag visat mitt rätta, bitchiga jag i ett annat trädgårdsforum.....ja, känner mig hemlös här i cybervärlden, just nu - som sagt!
mvh, Anja
Jan Lindgren
09-11-2007, 19:21
Hej!
Trevliga bilder! Jag blir lite avundsjuk på ditt klimat. Jag lyckas normalt inte få R. campylogynum att överleva i kallhuset, har tagit livet av många.
MVH
Jan Lindgren
anjachill
09-11-2007, 21:41
Hej Jan!
Min R. campylogynum är "skrämmande"anspråkslös. Den växer i princip direkt på berget med lite jord och grus under. Men turligt nog så sluttar berget så att allt vatten som kommer uppifrån (och som bekant har det kommit mycket här på Västkusten sedan midsommar) blir en uppfriskande drink och rötterna behöver aldrig vara våta.
mvh, Anja
gynum
Så glad man blir av ditt parti och av dina bilder och beskrivningar. Önskar jag kunde komma ens i närheten. Collomian är en art som står högt på önskelistan här men den är lite vrånggrodd för mig. Fick till två ussliga i somras som jag hoppas stor på. Bara snön går bort är det nog sten- och grussamling som gäller för att få till amatörvariant av ditt
/Åsa
anjachill
09-11-2007, 21:54
Kerstin!
Ja visstja! BERGSJUVEL! Helt underbart fint namn på denna hämningslösa "kanin"!
mvh, Anja
Anna NV Uppsala
09-11-2007, 21:57
Jättefint tycker jag!
Längtar ut att kånka sten och skyffla grus med en gång...
anjachill
09-11-2007, 22:02
Gåsis!
Du ser väl av mina bloggtextert att jag är en väldigt "glad" amatör. Jag lär mig av folk som Bernt (Rupestris) m fl duktiga och kunniga personer.
Det är bara den där lite okuvliga lusten att skapa några lite mer spännande växtmiljöer som gör att man faktiskt lyckas ibland. Det kommer du också att göra. Grunden är - enligt mig - viljan att lära.
mvh, Anja
Monica i Nässjö
09-11-2007, 22:05
Underbart vackert, som alltid när du visar bilder! Suck, din murträdgård, den kan jag bara inte glömma.
Och Anja, jag har absolut inte upplevt dig som bitchig, snarare förtvivlad och uppgiven. Och vem har inte visat sina sämsta sidor i det kaotiska forumet, själv har jag skrivit massor som jag skäms så över och aldrig trodde mig om vara kapabel att skriva. Och inte finns det någon redigeringsknapp! Men jag tror inte någon, som läget är nu, reagerar.
anjachill
09-11-2007, 22:18
Tack Monica för de empatiska orden, men visst sitter det en bitch i mig - med ålderns rätt - försvarar jag mig då.
mvh, Anja
pusillus
09-11-2007, 22:18
Oj så fint! Men du får det att se och låta så enkelt, men visst är det väll massor av jobb att anlägga något sådant?
Förra vinter hade jag stora planer på ett stenparti och läste på och planerade en bra plats i trädgården, men av en massa olika anledningar så stannade drömmen vid planeringsstadiet.
MEN nu blev jag riktigt sugen igen när jag såg dina bilder, men när man vär står i trädgården med spaden i hand så blir jag så osäker,
är det rätt placering ,är det rätt sorts grus/sten, passar det här läget.
Usch feg och velig är jag.
Jag har gjort många perennrabatter nu och tycker jag kan det, vill gå vidare och lära mig mer, nya växter läsa om och införskaffa.
Det viktigaste är ju ändå grunden, måste läsa lite till på din sida,,,,och kolla in alla fina växter du hade.....
tack för inspirationen Anja
ingrid fuxwall
09-11-2007, 22:30
En så fin hemsida!
Allt var fint, man blir liksom avundsjuk
anjachill
09-11-2007, 23:09
Pusillus!
Det som jag tycker är svårt är placeringen av stödstenarna, alltså kalkstensplattorna. Jag hade ju inte fått välja dem själv så att storleken var svår och att få det se ut så naturligt som möjligt är inte lätt för en som är ovan - som jag. Resten är alls inte svårt.
mvh, Anja
Vikiwachi
12-11-2007, 22:14
Jätte vackert och inspirerande men också klokt att förbereda allt på hösten för att bara göra det roliga nämligen plantera på våren. Så vill jag göra. Har lovat mig själv att inte köpa en planta utan att först förbereda rabatten/plats för plantering. Måste titta en gång till på dina primulor. Har en plats för några . Planterade några "slit och släng" inköpta i vintras( januari-februari). Inga juveler , helt vanliga men söta är dem och två blomar forfarande. Gratulerar
Hälsningar Vera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.