|
noranettan
09-11-2007, 13:21
Idag har jag grävt ner alla nyanlända rosor och ett par till. Jag har förlängt en av pimpinellhäckarna.....och tänk nu finns det plats för 6 pimpineller till där!! Nu ska jag kolla listor, webbadresser och fotoalbum tills jag hittar några riktigt fina pimpineller.  Anette
Mia, zon 3
09-11-2007, 13:47
Kärt besvär....  Det är en låååång vinter framför oss!
Ja tänk vad roligt det är att sitta och klura på nya rosor på vintern, finns inget roligare.  Så skönt att det blev en dag med mildväder så du fick rosorna i backen.
noranettan
09-11-2007, 16:17
Fast det blev precis i rätt tid, nu vräker snön ner!  Anette
Regnet har vräkt ner här i Västerås hela dagen, men jag ser nu att termometern faller, det ska bli kallt mot kvällen.
Fler pimpineller ska jag också ha, till våren så klart inget grävande här mer.Det är bara omkr 2° här nu,men här har tom solen tittat fram mellan skurarna.
svennis
09-11-2007, 16:55
Pimpineller!! Anette! Har plats till fler. Är glad för de jag fått av dig. Single Blush var hittar man den.
noranettan
09-11-2007, 18:16
CITAT (svennis @ 09-11-2007, 16:55)  Pimpineller!! Anette! Har plats till fler. Är glad för de jag fått av dig. Single Blush var hittar man den.  Jag har fått rotskott av Anna av Single Blush. Jag tror aldrig jag sett den i någon plantskola. De jag funderar över och som finns hos Rosenposten är: Beth, Claus Groth, Irish Marbled (slut just nu), Marbled Pink och Metis. Är det någon som har dom och kan berätta lite??
svennis
09-11-2007, 18:27
Oj! Då får jag göra mig till hos Anna. Single Blush vore kul att ha. Har beställning hos Rosenposten men har inte hört något. Beth, Queen Mary, Herbenica, Fenja....  Burnet Irish Marbled har jag fått från Finland.
Christina i Taxinge~
09-11-2007, 18:45
Å, då måste du väl ha 'Queen Mary'!? Den och Wildenfels Gelb står redan på min inköpslista (- tillsammans med Complicata & Conditorum...hmmm) Queen Mary ser så lyxig ut på Rosenpostens bild - den måste man ha!
noranettan
09-11-2007, 18:50
Jajamensan! Rosenpostpimpinellerna var just Queen Mary och Wildenfels Gelb. Har du redan glömt att allt är ditt fel!!!!  Sen klämde vi in en Caeruela och en Mrs Colville, samt flyttade Linnanmäki, Aïcha och Parkfeuer. De tre sista för tredje gången i höst. Suck.  Anette
Helenavborg
09-11-2007, 18:52
Har du Falkland, Anette? Den är fantastiskt söt. Köpte den hos Peter Beales. [attachment=9346:Falkland.ork.jpg]
noranettan
09-11-2007, 19:05
Himmel vad fin bild....det är bara humlesurret som finns på Rosenpostens hemsida som saknades. Så försommaraktigt. Jo, jag har Falkland. Tänk vad trevliga bilderna blir när de är så stora att man nästan sjunker in i dom.
Christina i Taxinge~
09-11-2007, 19:08
Jaaa!!!!!!!!! 'Falkland' måste man ha! [attachment=9347:96_1120416076_falk.jpg] [attachment=9348:96_1119647662_falk.jpg] Men jag tror du har den redan....? Likaså 'Mary Queen of Scots', 'Seager Wheeler' och 'Ruskela' och några till......
svennis
09-11-2007, 19:19
Christina! Complicata kan jag skicka till våren. Seager Weeler har jag fina småplantor, kan du få.
Anna NV Uppsala
09-11-2007, 22:45
Svennis, så dumt att jag inte skickade Single Cherry! Men det tar vi till våren! Kommer du ihåg det åt oss?
svennis
10-11-2007, 07:47
Kul Anna! Det roligaste är ju när man går och längtar efter något. Att du har den Hoppas jag har något mer till dig. Det börjar nog bli svårae. Trevligt att du är med på detta Forumet. Åker snart till Trollhättan. svennis
Anna NV Uppsala
11-11-2007, 00:26
Svennis förresten, imorgon ska jag gräva upp lite rotskott för ett rotskottsmöte hos rosensällskapet här i Uppsala. Jag tror jag tar upp en SC till dig och lägger på lådan. Så jag inte glömmer det. Ni har väl grävsäsong länge till därnere i södern... (Hoppas du inte är bortrest länge, men såhär års tål nog rosorna en hel del)
noranettan
11-11-2007, 09:07
Fast Anna!!!!! Det är Single Blush som Svennis önskar! Vad kul ni ska ha i Uppsala idag då. Rotskottsmöten brukar alltid betyda påfyllning i rosenköerna.
svennis
11-11-2007, 10:18
OH! Tack Anette. Single Blush är den jag letar efter. Anna! Jag är ju med i vintergrävar klubben. Annars ingen brådska. Något du vill ha eller som jag kan ta fram. Kvar i Trollhättan. Åker snart ner till Kungälv och ställer av några rosor till Linda Lunda.
Christina i Taxinge~
11-11-2007, 17:53
CITAT (svennis @ 09-11-2007, 19:19)  Christina! Complicata kan jag skicka till våren. Seager Weeler har jag fina småplantor, kan du få. Men Svennis! Du är allt en go´ gube! Jag skickar dig ett PM.
Anna NV Uppsala
11-11-2007, 23:19
javisstja, Svennis och Anette, Single Blush var det! Ja det tar nog ett tag innan min lilla pinne ger mera skott, så då får vi vänta ett tag. Ursäkta förvirringen... det är ett normaltillstånd numera men förargligt ändå när det blir tokigt!
svennis
13-11-2007, 17:46
Hur gör man bäst? Löjlig fråga. När jag flyttar eller planterar rotäkta pimpineller brukar jag inte tillföra något extra gödsel. Luckra upp och ner i jorden och vattna. Tror inte pimpineller behöver något mer. Nu har det kommit Beth, hibernica, Paula Vapelle.... , men de är ju okulerade på Canina eller Laxa . Canina underlaget skulle väl må bra av och tål säkert lite extra. Jag lägger i lite kogösel också, det känns riktigt. Tål okulerade pimpineller mer extra gödsel? Synpunkter
noranettan
13-11-2007, 18:05
Jag tror det beror på vad man i övrigt erbjuder. Jag har den allra magraste sandjord som inte är djupare än ~0,5 meter sedan kommer ren pinnmo/sand. Jag brukar bottna groparna med kogödsel och biofer. Ingen av mina pimpineller har mått dåligt av det. Grattis till pimpinellerna, Beth är jag riktigt sugen på att köpa. Måste kika lite på Paula Vapelle.
noranettan
14-11-2007, 08:22
CITAT (noranettan @ 11-11-2007, 09:07)  Fast Anna!!!!! Det är Single Blush som Svennis önskar! Vad kul ni ska ha i Uppsala idag då. Rotskottsmöten brukar alltid betyda påfyllning i rosenköerna. Hur gick det Anna undrar en ständigt nyfiken Anette
svennis
14-11-2007, 11:44
Hitter ros. Anna´s lilla pimpinell. Lilla Anna.jpg
Lilla Anna rosen var söt.  Paula Vapelle som enligt Rosenposten skulle remontera, vilket jag inte såg nu första sommaren.
Anna NV Uppsala
17-11-2007, 23:51
Anette, du undrade över hur det blev på rotskottsmötet i Uppsala. Jo det var toppen, jag fick några riktiga godbitar. Skrivit rapport på AoT-forumet.
noranettan
18-11-2007, 00:11
Hm.....jag är inte inne så mycket än och läser, väntar tills allt är klart tror jag. Kan du inte berätta här med då? Eller du fick så jättemånga??????
Härdiga vita och röda,
noranettan
29-11-2007, 09:11
Ljuvlig doft av försommar. Men du, jag känner mig osäker på vilken den rosa är. Vem är det?
noranettan
29-11-2007, 12:18
Jag har nog en herr Poppius  och hans kronblad är inte så flikiga som på din. Himla fin ändå - herr eller fru.
Jan Lindgren
01-12-2007, 19:23
Hej! Skoj att läsa om ert intresse för pimpineller. Själv tycker jag de är vidriga växter, taggiga och sprider sig med rotskott. Det som är beundransvärt med pimpinellerna är deras förmåga att överleva trots att hus och trädgård försvunnit för länge sedan. Nu när det finns så många experter här så skulle jag vilja veta om någon brytt sig om att inventera alla pimpineller som finns vid gamla hus och gårdar och har man hittat några sorter som är speciella för Sverige? Är det tillåtet att vara nyfiken på en växt som man inte gillar? MVH Jan Lindgren
Katarina i Kullavik
01-12-2007, 20:17
Burnet Irish Marbled planterade jag i våras (från Peter Beales). Den växte snabbt till sig och blommade rikligt - blommorna är ljuvliga! Sent i somras flyttade jag den (borde ha väntat tills hösten), för Single Cherry bredde ut sig för mycket. Hoppas nu bara den inte tog allt för mycket skada - den såg inte glad ut efter flytten; bladverket torkade och jag blev jättenervös. Vad tror ni? [attachment=10104:Burnet2.jpg]
kerstin z5-6
01-12-2007, 20:21
Javisst ! Jan -ROSinventeringen med Lars -Åke Gustavsson i spetsen pågår för fullt , många intressanta sorter har hittats från lappland till Skåne ROSUPPROPET
Jan Lindgren
01-12-2007, 20:34
Hej! Kul! Jag får väl skicka in en liten stickig sak till rosuppropet. Jag har redan sett till att en rosintresserad har ett ex så den inte försvinner. MVH Jan Lindgren
noranettan
01-12-2007, 21:04
CITAT (Jan Lindgren @ 01-12-2007, 19:23)  Hej! Skoj att läsa om ert intresse för pimpineller. Själv tycker jag de är vidriga växter, taggiga och sprider sig med rotskott. Det som är beundransvärt med pimpinellerna är deras förmåga att överleva trots att hus och trädgård försvunnit för länge sedan. Nu när det finns så många experter här så skulle jag vilja veta om någon brytt sig om att inventera alla pimpineller som finns vid gamla hus och gårdar och har man hittat några sorter som är speciella för Sverige? Är det tillåtet att vara nyfiken på en växt som man inte gillar? MVH Jan Lindgren Jodå, det pågår inventeringar inom POM-projektet. http://www.pom.info/ros/rosuppropet.htmÄven Balsgård har haft en "inventering" genom Rosensällskapet och AoT för några år sedan. Man gjorde ett upprop för Finlands Vita ros (R.pimpinellifolia ´Plena´) och fick in mängder med forskningsmaterial från hela landet. Ur det har man dragit slutsatsen att det dels finns flera odlingsvärda kloner inom gruppen. Vi som inventerar har varit på studiebesök hos Balsgård och det var oerhört intressant att se vilka variationer det finns. Men alla olika pimpineller som finns ute är inte inventerade än. Vi behöver få veta fyndplatser. Vet du någon kan du maila via den länk som jag la in. Pimpineller är några av mina favoritrosor. Numera. Jag har nog tänkt som du tidigare, men har ändrat mig. Pimpinellerna slår ut sina väldoftande blommor på försommaren, precis när man längtar som mest efter att rosorna ska slå ut. Jag lägger en länk till min egen hemsida där jag har bilder på några av alla pimpineller som jag har samlat på mig. http://www.rosengardenibergslagen.se/Rosor...pimpineller.htmAnette
svennis
02-12-2007, 11:56
Balsgård hade ÖPPET HUS. Väldemarksvik rosen var mest omtyckt. Visst är vi rädda om våra pimpineller. Kul att vi kan hitta olika kloner. Ett nöje man kan hålla på med. Har lite bilder Valdmarsvik blomma 640.jpg Valmarsvik 800.jpg Fält en remsa.jpg Kanel d.jpg
Christina i Taxinge~
02-12-2007, 12:40
Dessa ljuvliga pimpineller! 'Valdemarsviksrosen' - är det en sorts Finlands Vita Ros eller.........? Mycket fin! Och jag ser att den måste dofta gott! Kanelrosen ser ut som ett igelkottaskinn - jättesöt! En sån skulle jag vilja ha nån gång, men tror inte man hittar den på plantskolor? Nån som har rotskott att sälja/byta till våren....?
noranettan
02-12-2007, 12:50
Ja, Valdemarsviksklonen står så högt på min drömönskelista så det är inte sant!!!!! Vi som inventerar har blivit lovade rotskott av den och jag måste säga att jag är beredd att lägga mig i sovsäck utanför provodligen så att jag är riktigt säker på att få ett skott när vi får beskedet. Jag minns den som ännu mer fylld än på dina jättefina bilder Svennis. Doften ska vi bara inte tala om. Att jag inte föll omkull när jag var där och stack näsan i den är ett under....
Jan Lindgren
02-12-2007, 19:09
Hej Noranettan! Med din samling så kanske du så småningom skulle kunna ge mig ett svar på vad som växer vid ett före detta torp. Efter att ha fått tips om rosenuppropet så har jag erbjudit mig att åka och gräva upp en bit och skicka in. Rosen är sällsynt taggig och har spridit sig mycket bra trots den dåliga jorden. Är du intresserad så kan du skicka mig ett pm med din adress så kan jag gräva upp en bit åt dig med. Jag är alltid lite rädd att sådana gamla torpplantor ska bli förstörda av någon maskin innan de är utvärderade. MVH Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|