jenalsam
26-07-2003, 18:49
`Hej på er!
Jag har precis köpt en kolonilott (äntligen!). Nu är det så att det står ett flertal äppelträd som jag vill ta bort.
De är mellan fem och femtion år gamla. Tycker ni att jag skall kapa dem eller ringbarka. Helst vill jag ta bort dem redan nu, men jag vill inte spendera hela nästa sommar med att ta bort rotskott. Vet ni om äpple skjuter många sådana?
Tack på förhand.
jenny
Lindblom
29-07-2003, 10:47
Jag tycker du ska lugna dig lite med att ta bort fruktträd, de tar ju ett bra tag på sig att växa upp,
så att göra ett så drastiskt ingrepp precis när man flyttat in kan man ångra.
Har du hunnit smaka på frukten än??
/Erik
jenalsam
29-07-2003, 21:04
Tja, tålamod har aldrig varit min starka sida...
Anledningen till att jag vill ta bort dem är att de delar upp lotten i två delar. Jag kommer att spara två äppelträd och det räcker för mig. Jag kommer att ta bort fem stycken som står på rad, det varkar som om de som hade stugan var äppelfanatiker..
Det blir nog sågen, tror jag.. Men tack för tipset!
Jenny
Jag har ingen erfarenhet av att kapa äppelträd. Men om de klipps alltför hårt så skjuter endel vattenskott, så jag tror att det är mycket sortberoende. Men skall man hålla på och ringbarka så tar det ca 2 år. Så därför är det nog bättre att bara kapa och ev försöka få upp stubben.
Hannele
30-07-2003, 11:12
Försök först ta reda på vilka sorter som är värdefulla, för dej.
Vilka är godast? Några vinteräpplen, som klarar sej till marsmånad och är härliga till äppelkaka!
Och några söta tidiga sommaräpplen. Gamla sorter? Du kan inte veta allt idag... eller?
Tålamod får man, när man arbetar med trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.